kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
گزارش کیهان از تداوم خدمت‌رسانی طلاب و نیروهای جهادی قم در بیمارستان‌ها و نهضت احسان عمومی و مواسات

حضور چشمگیر طلاب جهادی درخدمت به بیماران کرونایی

 

حجت احسانبخش
شهر مقدس قم به برکت وجود حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حوزه‌های علمیه و مردم انقلابی این شهر، کانون توجهات مردم و نیروهای انقلابی از سراسر کشور می‌باشد و به همین خاطر هم همیشه مبغوض دشمنان نظام مقدس اسلامی بوده و آنها دائما در تلاش هستند به بهانه‌های مختلف و با پمپاژ اخبار دروغ و جهت‌دار علیه قم، چهره مردم انقلابی و بصیر این شهر را مخدوش نمایند که البته همیشه ناکام می‌مانند. بعد از شیوع بیماری منحوس کرونا علیرغم محدودیت‌های فراوانی که به وجود آمد ولی نیروهای انقلابی مخصوصاً طلاب جهادی همچون کسانی که بر معبر مین قدم می‌گذارند وارد میدان شدند و برگ زرینی در کارنامه حوزه‌های علمیه و نیروهای جهادی رقم زدند. عده‌ای در بیمارستان مشغول خدمت به بیماران کرونایی شدند، آن هم در زمانی که امکان حضور همراه بیمار در بیمارستان وجود نداشت و کادر درمان با یک غافلگیری سخت مواجه شده بودند همچون فرشتگان نجات، خود را به کمک کادر درمان و بیماران کرونایی رساندند. عده دیگر از طلاب جهادگر در آرامستان‌ها مشغول تجهیز اموات کرونایی شدند و در امر تغسیل و تدفین اموات کرونایی زحمات فراوانی متحمل شدند. در این یک سال و نیم پس از شیوع کرونا و در پیک‌های مختلف شیوع این بیماری منحوس، اقدامات مهم و تلاش‌های فراوانی از جانب طلاب جهادی و نیروهای مردمی انجام شده است مخصوصا در شهر مقدس قم که در امر مواسات و احسان عمومی و حضور در بیمارستان‌ها پیشرو و پیشقراول بودند.
***
رهبر معظم انقلاب با شیوع مجدد و جهش سهمگین بیماری کرونا، از مردم خواستند که علاوه‌بر رعایت دقیق‌تر مسائل بهداشتی، در نهضتِ احسانِ عمومی و مواسات همچون اول شیوع این بیماری فعال باشند و به میدان بیایند که باز این طلاب جهادگر و نیروهای مردمی بودند که در لبیک به فرمان حضرت آقا
وارد میدان شدند و دوباره به کمک کادر درمان و بیماران کرونایی شتافتند. بسیاری از طلاب که هرساله در ایام دهه اول محرم به تبلیغ در شهرهای مختلف می‌رفتند به دلیل محدودیت‌ها، تصمیم گرفتند در بیمارستان با خدمت خود تبلیغ عملی را انجام دهند و نیروهای جهادی دیگر نیز به کمک به مردمی که به خاطر این بیماری دچار مشکلات مالی و معیشتی شده بودند
رفتند و به امر مواسات و همدلی پرداختند.
تشکیل کمیته‌های ده گانه
برای خدمت رسانی طلاب در ایام کرونایی
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهدزاده، قائم‌مقام دفتر سیاسی اجتماعی حوزه علمیه قم در گفت وگو با کیهان با تشریح ساختار این دفتر به بیان جزییات حضور طلاب در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها پرداخت. وی عنوان داشت: دفتر سیاسی اجتماعی حوزه‌های علمیه قم دارای سه مدیریت است که یکی از مدیریت‌ها، مدیریت بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی است. ستاد حوزوی مواجهه با بحران در کمیته‌های ده گانه فعالیت می‌کند که این کمیته‌ها شامل کمیته اعزام (عیادت از بیماران)، کمیته پیشگیری (برای پیشگیری از ویروس کرونا و توزیع محصولات بهداشتی)، کمیته مشاوره و روانشناسی (مشاوره بیماران مبتلا به اختلالات روحی و افسردگی)، کمیته علمی، اقتصادی و سیاسی (ارائه بسته‌های پیشنهادی به مسئولان نظام)، کمیته تولید محتوای علمی و دینی(ارائه به مردم متناسب با موضوع بحران کرونا)، کمیته رسانه و تبلیغ (پاسخگویی به
۳۰۰ شبهه و سؤال)، کمیته افتاء شرعی (فتوای مسائل مرتبط با بحران کرونا) و کمیته پشتیبانی (بیمه طلاب جهادی)، می‌باشد.
مجتهدزاده افزود: یکی از ماموریت‌ها در این مدیریت، اعزام طلبه‌های جهادی به مناطق آسیب دیده مثل مناطق سیل زده و زلزله زده و مناطقی که حوادث غیرمترقبه در آنجا اتفاق می‌افتد است. در این حدود دو سال گذشته این ستاد، بحث حمایت و هدایت طلاب جهادگر در مقابله با این بیماری را در دستور کار دارد. در پیک‌های گذشته ۲۰ هزار طلبه خواهر و برادر در راستای کمک به بیماران کرونایی راهی بیمارستان‌ها شدند. برای طلاب جهادی کمیته‌های بیمارستان، آرامستان، مساوات، روانشناسی، رسانه و... تشکیل شده است که فعالیت‌ها به صورت برنامه‌ریزی شده دنبال می‌شود. در موج پنجم کرونا بیش از ۲۳۰ نفر طلبه جهادی فعال هستند که وظایفی دارند، یک ایجاد آرامش برای بیماران، دوم مسئله احکام و پاسخ به مسائل شرعی بیماران و کادر درمان و سوم کمک به کادر پزشکی است و از طرف دیگر تهیه سوپ، آبمیوه و... که در اختیار بیماران قرار می‌دهند. بعضی از طلاب حضورشان در بیمارستان مستمر می‌باشد و بعضی دیگر خودجوش هستند که باز تحت نظر و سازماندهی مدیریت حوزه‌های علمیه هستند. خوشبختانه بدون هیچ‌گونه توقف و با اختیار و با درخواست این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند. بعضی از عزیزان ما از طلاب جهادی بیش از یک ماه است در بیمارستان مشغول خدمت هستند و کادر پزشکی با دیدن این عزیزان احساس آرامش پیدا می‌کنند.
حضور 230 طلبه جهادی
در 5 بیمارستان قم
حجت‌الاسلام حسنعلی خوئینی مدیر گروه تبلیغی جهادی رشد و مسئول کمیته اعزام به بیمارستان ستاد حوزوی بحران هم در گفت وگو با کیهان در مورد جزییات حضور طلاب جهادگر در بیمارستان‌های قم در پیک جدید کرونا، اظهار داشت: ما قبل از این و در ایام ماه رمضان حدود ۲۵۰ نفر از طلاب جهادگر را با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی وارد بیمارستان‌ها کردیم و چند روز بعد از عید فطر با توجه کاهش بیماران، این حرکت جهادی پایان یافت. اما اکنون با توجه به بحران شدید و جهش دوباره کرونا و فرمان رهبر معظم انقلاب و اعلام نیاز دانشگاه علوم پزشکی از حوزه، طلاب جهادی دوباره در بیمارستان‌های قم حضور یافتند. در این دوره 230 نفر از نیروهای جهادی خواهر و برادر همکاری دارند و هم‌اکنون نیز طلاب جهادی در حال خدمت‌رسانی در پنج بیمارستان قم یعنی فرقانی، کامکار، امیرالمؤمنین(ع)، شهیدبهشتی و علی بن ابیطالب(ع) هستند.
خویینی در تشریح فعالیت‌های طلاب جهادگر در بیمارستان گفت: کار اصلی ما آرامش‌بخشی، روحیه‌دهی و امید‌دهی به بیماران کرونایی است که الحمدلله بسیار تاثیرگذار بوده است. کار بعدی ما که در خلال این کار انجام می‌شود توزیع آب، آبمیوه، دمنوش و آش بین بیماران است. با توجه به ایام محرم که در آن قرار داریم اجرای برنامه‌های مذهبی و روضه خوانی البته متناسب با فضای بیمارستان و حال بیماران، توسط طلاب جهادگر انجام می‌شود. فضاسازی بیمارستان متناسب با مناسبت‌های مذهبی نیز جزء کارهای دوستان است. همچنین با توجه به حضور همراهان بیمار یکی از وظایف ما کمک به همراهان بیمار نیز می‌باشد.
وی ادامه داد: توزیع روزانه سه مرتبه آب جوش و دمنوش و توزیع روزانه ۷۰۰ پرس آش و آب سیب در بیمارستان‌های قم از کارهای این روزهای نیروهای جهادی می‌باشد. ما حدود ۳۰ راننده داریم که به صورت جهادی، طلاب و نیروهایی که وسیله نقلیه ندارند و یا در مسیر بسیار دوری نسبت به بیمارستان هستند به صورت روزانه جا به جا می‌کنند و بقیه نیروها نیز از وسیله خودشان برای تردد استفاده می‌کنند. ما گروه ۱۰ نفره از طلاب جهادگر را داریم که روزانه هزار پرس آش برای بیماران طبخ می‌کنند و توسط همین رانندگان جهادی که آنها نیز از طلاب هستند به دست بیماران می‌رسد.
خویینی با‌اشاره به مبتلا شدن تعدادی از طلاب جهادگر به کرونا به خاطر حضور در بیمارستان، اظهار داشت: در مواردی، دوستان جهادی نیز به کرونا مبتلا شدند و الان در بستر بیماری هستند و شاید اگر حضور پیدا نمی‌کردند مبتلا نمی‌شدند که در حدود ۲۰ نفر از نیروها مبتلا به بیماری شده‌اند که نشان از ایثار و
از خودگذشتگی این عزیزان است.
ذهنیت‌هایی که با خدمت جهادی
و صبورانه طلاب اصلاح می‌شود
احمدی یکی از طلاب جهادگر نیز در گفت‌و‌گو با کیهان با‌اشاره به اینکه خدمت به بیماران کرونایی وظیفه ماست، به بیان بعضی از برخوردهای خود با بیماران کرونایی پرداخت و ابراز داشت: یک روز یک بیمار کرونایی را آوردند که در میدان بار کار می‌کرد، برادرش هم به عنوان همراه بیمار آمده بود، از همان ابتدا میانه خوبی با طلاب نداشتند و دید بسیار بدی داشتند و سرد برخورد می‌کردند. من هم بالاسر بیمار رفتم و شروع کردم به ماساژ دادن او که بسیار حال او را بهتر کرد و یکی از دوستان جهادی برایش آب میوه آورد. اینها بسیار تعجب کرده بودند از کار ما و بعد از چند روز برادر بیمار آمد پیش من و گفت ما خیلی علیه شما طلبه‌ها حرف می‌زدیم ولی اینجا واقعاً ما را شرمنده کردید و کارتان درست است. خب، معلوم بود این شخص به خاطر فضای مسمومی که وجود دارد چنین ذهنیتی برایش درست شده بود و خدا را شکر اصلاح شد.
وی افزود: یک بار دیگر یک بیمار کرونایی آورده بودند که راننده اتوبوس بود و خیلی موضع می‌گرفت علیه نظام و انقلاب و طلبه‌ها و حرف‌های نادرستی می‌زد ولی ما بدون توجه همان کار خودمان را می‌کردیم یعنی نیاز به ماساژ داشت، ماساژش می‌دادیم و اگر آب یا چیزی می‌خواست برایش فراهم می‌کردیم. این شخص که اول کار علیه طلاب و نظام بد و بیراه می‌گفت بعد از یکی دو روز شده بود مبلغ خوبی‌های طلاب و به دوستانش تماس می‌گرفت و می‌گفت این حرف‌ها در مورد آخوندها درست نیست و این‌ها رایگان آمدند بیمارستان و زحمت می‌کشند و این نشان از تاثیر کار طلاب جهادگر است. البته مواردی هم بوده که بیمار اصلا وضعیت جسمانی و روحی خوبی نداشت و ناملایمات مختلفی بروز می‌داد ولی دوستان طلبه با کمال صبوری و متانت برخورد کردند و حتی مواردی بود که حتی بیمار بد دهنی کرده به طلبه ما ولی دوستان با درک این قضیه، همان وظیفه خدمت خود را انجام دادند و تاثیرگذار بوده است.
فقط سوپِ طلاب جهادی
هاشمی‌نسب یکی از همراهان بیماران کرونایی در گفت‌و‌گو با کیهان با‌اشاره به برخورد خوب طلاب جهادگر در بیمارستان گفت: من نمی‌دانم در شهرهای دیگر مثل قم چنین برنامه‌ای هست یا نه که طلاب در بیمارستان حضور پیدا کنند ولی خیلی حس خوبی دارد و بسیار عالی است. با اینکه وظیفه‌شان نیست می‌آیند در بیمارستان و زحمت می‌کشند. پدر من سوپ بیمارستان را نمی‌خورد ولی سوپی که طلاب جهادی به پدرم می‌دهند می‌خورد و برای خود من هم تعجب آور بود. واقعا خیلی خوب است و خیلی زحمت می‌کشند و جدا از خدماتی که می‌دهند احساس خوبی هم به همه می‌دهند. این روحیه‌دهی که دارند و نحوه برخورد بسیار خوب طلاب با بیمار و همراهان بیمار خوب است آن هم در فضایی که فضای خوبی نیست یعنی بیمارستان کرونایی و واقعا خالصانه کار می‌کنند و فقط می‌توانم از این عزیزان تشکر کنم و بگویم دستتان درد نکند.
طلبه‌ها همانند یکی از بستگان خود
به بیماران رسیدگی می‌کنند
عباسی یکی از کارکنان بخش خدمات یکی از بیمارستان‌های قم در گفت وگو با کیهان با‌اشاره به تاثیرگذاری حضور طلاب جهادگر در بیمارستان، گفت: جهادی‌ها هم در رسیدگی به بیماران و هم کادر درمان خیلی تاثیرگذار هستند و تاثیر حضورشان خیلی عالی است و می‌بینیم که رسیدگی این عزیزان به بیماران، باعث می‌شود به بهبود بیماران کمک کند و این نکته مهمی است. حتی مواردی داشتیم و داریم که خانواده فقط بیمار را به بیمارستان آوردند و حاضر نشدند یک نفر به عنوان همراه، کنار مریض خود باشند ولی این طلبه‌ها همانند یکی از بستگان خود به آن شخص رسیدگی می‌کنند.
ایثار طلاب جهادی
از شست و شوی سرویس بهداشتی
تا کارهایی که همراهان بیمار هم انجام نمی‌دهند
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌و‌گو با کیهان، فعالیت طلاب و نیروهای جهادی در قم را از ابتدای شروع این بیماری، بسیار مهم و چشمگیر دانست و گفت: حضور طلاب جهادی در عرصه‌های مختلف بسیار خوب بوده است. حضور آنها در بیمارستان هم در آن مقطع ابتدای شیوع کرونا و همین الان که کار بسیار مهمی انجام می‌دهند تاثیرگذار بوده است. گاهی اوقات روسای بیمارستان‌ها که با من صحبت می‌کنند، می‌گویند که این رسیدگی که طلاب جهادگر در بیمارستان‌ها به بیماران کرونایی دارند خیلی از همراهان بیماران این طور به بیمار خود ندارند و رسیدگی نمی‌کنند. حتی بعضا سرویس‌های بیمارستان‌ها را هم شست و شو می‌کنند و کارهای سختی که همراهان مریض حاضر نیستند انجام بدهند می‌بینیم که این طلاب جهادگر انجام می‌دهند. در مورد کمک‌های به مردم و جمع‌آوری از خیرین و کمک به مستمندان و مردم عزیزی که مخصوصا در این بیماری مشکلات مالی پیدا کرده بودند هم همین طور یکی از کارهایی بود که توسط آنها انجام شد. همچنین توجه به خانواده‌هایی که بیماران کرونایی داشتند که هم کمک مالی و معیشتی می‌دادند و هم در مورد قرنطینه و بهبودی و نقاهت بیمار به خانواده کمک می‌کردند.
امیرآبادی ادامه داد: من فراموش نمی‌کنم آن روزهایی که بحث دفن اموات کرونایی بود که بعضا فکر می‌کردند که بیماری سرایت می‌کند و خیلی‌ها ترسیدند حتی بعضی کارکنان بهشت معصومه قم و بهشت‌زهرای تهران خیلی ترس داشتند که بیماری سرایت می‌کند، این طلاب جهادی بودند که وارد شدند و با استفتایی هم که از رهبر انقلاب آمد کار را شروع کردند. من همان ایام زنگ زدم به مدیرعامل بهشت زهرا که چیزی شنیده بودم که آنجا حتی تیمم هم نمی‌دادند و اعلام کردم که طلاب جهادی قم آمادگی دارند بحث تجهیز اموات را انجام دهند. اول کمی سخت بود برایشان ولی بعدا استقبال کردند و طلاب جهادی از قم به بهشت زهرای تهران و بقیه نقاط کشور وارد شدند و این حضور مهم اتفاق افتاد و این واجب شرعی انجام گرفت.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه و طلاب در کرونا، یک قدم بسیار بزرگ برداشتند و یک چهره مردمی، انقلابی مترقی و انسانی را از حوزه به نمایش گذاشتند، افزود: طلاب عزیز در کنار تعلیم دروس فقهی و حوزوی، چنین کارهای بزرگی انجام دادند و نشان دادند در دل مردم هستند و انصافا خیلی از مردم نظرشان نسبت به حوزه علمیه تغییر پیدا کرد و طلاب از این امتحان سربلند بیرون آمدند. این نشان داد که روحانیت مثل همیشه در کنار مردم است و در غم مردم شریک هستند و ما این‌ها را مخصوصا در قم شاهد بودیم.
مردم و خیرین
پای کار مواسات و همدلی و احسان عمومی
علاوه بر اقداماتی که ذکر شد مردم شریف قم هم با کمک خیرین و طلاب و نیروهای جهادی با محوریت مساجد و هیئت‌های مذهبی، کارهای بزرگی در زمینه مواسات و همدلی و احسان عمومی در این شرایط سخت معیشتی انجام دادند که به گوشه‌ای از این کارها در شهر قم می‌پردازیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا امام جماعت مسجد امام موسی کاظم علیه‌السلام پردیسان قم و مسئول گروه جهادی و خیریه باب‌الحوائج علیه‌السلام پردیسان در گفت وگو با کیهان با‌اشاره به اقدامات این خیریه در ایام کرونا، اظهار داشت: ما با کمک خیرین و مردم، ۴۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۵۰۰ هزارتومان را در بین نیازمندان منطقه خود توزیع کردیم. همچنین به ۷۰خانواده کم‌برخوردار، وام قرض‌الحسنه به مبلغ وام سه میلیون تومان اعطا شد و کمک اجاره مسکن به ۱۰خانواده به مبلغ ۱۰میلیون تومان توسط خیرین داده شد. ۷۰۰ عدد آب میوه در بین پرسنل بیمارستان علی‌بن‌ابی طالب(ع) توزیع شد و کمک هزینه خرید دارو برای ۲۰ خانواده را تامین کردیم. همچنین تحویل امانی کپسول اکسیژن به ۲۵خانواده را انجام دادیم و با رایزنی و واسطه‌گری برای بخشش ۹ میلیون تومان اجاره مغازه اقدام کردیم که موفقیت آمیز بود. ما به عنوان گروه جهادی و خیریه باب‌الحوائج در این ایام با پخت و توزیع ۱۵هزار پرس غذا، ذبح ۱۵راس گوسفند و
300 کیلو مرغ، گوشت آنها را در بین نیازمندان و مستحقان توزیع کردیم. آماده‌سازی بسته‌های لوازم‌التحریر برای خانواده‌های کم برخوردار از دیگر برنامه‌های ما است که در دست اقدام است. همچنین توزیع برنج و گوشت و روغن و لپه در بین خانواده‌ها برای پخت هر خانواده برای ۳۰ پرس که جمعا هزار بسته پخش شده است از دیگر کارهای خیریه باب‌الحوائج بوده است.
اقدامات هیئت فاطمیون قم در ایام کرونا
هیئت فاطمیون قم یکی از هیئت‌های معروف قم است که حاج مهدی سلحشور مسئولیت آن را بر عهده‌دارد و اعضای این هیئت از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز کارهای فراوانی انجام داده‌اند. حاج مهدی سلحشور در گفت‌و‌گو با کیهان به تشریح اقدامات صورت گرفته توسط این هیئت پرداخت و بیان داشت: برپایی قرارگاه کرونا و فرهنگ مبارزه با کرونا در کارگروه مشعر قرارگاه خاتم الاوصیا و هماهنگی بین تمامی استان‌ها و مداحان و هیئت‌های کشور در طرح مواسات و همدلی یکی از کارهای مهمی بود که صورت گرفت. طرح مواسات و همدلی، اطعام ۳۰ شب ماه رمضان هزار خانوار در سال ۱۳۹۹ هر شب پنج هزار وعده و توزیع آن بین خانوارهای کمتر برخوردار و مدافعان حرم لشکر فاطمیون انجام شد. کار بعدی تهیه ۵۰۰ بسته کمک معیشتی ویژه خانوارهای کم برخوردار و آسیب دیده از کرونا در سال ۱۳۹۹ بود. راه‌اندازی خودروی ضدعفونی شهری و معابر و حضور ۲۰ شب در سطح شهر با استفاده از محلول‌های کاملا طبیعی و وارد شده در طب اسلامی همچون سرکه و نمک و گلاب اقدام دیگر ما بود. راه‌اندازی ایستگاه سلامت در سال ۱۳۹۹ در میدان بسیج و پخش لوازم ضدعفونی و ماسک در آن کمبود لوازم بهداشتی نیز توسط هیئت انجام شد. اقدام مهم بعدی تداوم ارتباط با خانوارهای نیازمند و راه‌اندازی تیم تخصصی تعمیرات لوازم خانگی و تعمیر لوازم خراب خانواده‌های نیازمند به صورت صلواتی بود که توسط بچه‌های هیئت فاطمیون صورت گرفت.
سلحشور ادامه داد: ما در قم، قرارگاه جهاد سلامت هیئت‌های قم با محوریت هیئت فاطمیون را ایجاد کردیم که چندین دستور کار داشت؛ شناسایی و ارتباط با افراد کرونایی، آموزش خانواده‌های درگیر کرونا، راه‌اندازی پخت آش فراسودمند و پخش آن در ۱۰ منطقه قرمز کرونایی در نواحی پرخطر به صورت خانه به خانه، پخش مواد ضدعفونی‌کننده سرکافور در ایستگاه‌های سلامت شهر به جای ضدعفونی‌کننده‌های صنعتی و اهدای بسته‌های بهداشتی همراه با بروشور آموزش مبارزه با کرونا به خانواده‌های درگیر کرونا. اقدام بعدی هیئت فاطمیون پخت و توزیع 10 هزار وعده غذای گرم بین خانواده‌های کمتر برخوردار شهر در محرم ۱۳۹۹ در ۶ شب بود. اردوی جهادی سازندگی و اعزام به شهر سربندر امام خمینی و ترمیم و ساخت سه باب منزل آسیب دیده در سیل منطقه و کمک به محرومان منطقه ۴۰۰ دستگاه اهواز یکی از اقدامات هیئت بود. تهیه کمک هزینه سه عروسی و تهیه جهیزیه عروس کم برخوردار در عید فطر ۱۴۰۰ توسط هیئت انجام شد. قربانی ۲۰ گوسفند و اهدای گوشت گرم به خانوارهای کم برخوردار و درگیر کرونا و احیاء اطعام شب عید غدیر و ظهر روز غدیر با پخت هزار پرس غذای با کیفیت «شوید باقالا با گوشت» و هزار پرس «چلوکباب» و پخش بین خانواده‌های نیازمند توسط هیئت فاطمیون انجام شد.
حاج مهدی سلحشور با‌اشاره به برنامه‌های
پیش روی گروه جهادی فاطمیون عنوان داشت: آماده‌سازی اعزام گروه تخصصی جهادی به منطقه خوزستان و برسی مسائل حاد منطقه و برنامه‌ریزی‌های پیش اردو و جذب منابع مالی به جهت شروع عملیات در خوزستان و اعزام تیم شناسایی به منطقه سیستان و بلوچستان به جهت ساخت مدرسه و منزل عالم در حال برنامه‌ریزی و جذب منابع مالی برای شروع عملیات و اعلام آمادگی همکاری با قرارگاه جهادی سازندگی سپاه در اعزام نیرو جهادی به مناطق اعلامی آنها از برنامه پیش روی هیئت فاطمیون می‌باشد.
خدمات قرارگاه مردمی تداوم جهاد قم
صادق بیطرفان مسئول قرارگاه مردمی تداوم جهاد قم هم در گفت وگو با کیهان به تشریح اقدامات این قرارگاه در کمک به نیازمندان پرداخت و گفت: با عنایت اهل بیت معصومین سلام الله علیهم اجمعین و کمک ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت، تعداد 72 دیگ غذا به نیت شهدای کربلا توسط قرارگاه تداوم جهاد در استان قم طبخ و تعداد تقریبی 12 هزار پرس غذای گرم بین نیازمندان توزیع شد. ما همچنین با جذب کمک‌های مردمی توانستیم بیش از 50 جهیزیه به نیازمندان آبرومند اهدا کنیم و دو منزل مسکونی برای اسکان ایتام را تامین‌نماییم.
هیئت یا زینب(س) پای کار مبارزه با کرونا از ضد عفونی تا حمایت معیشتی
هادی خادم الحسینی مسئول هیئت یا زینب
سلام الله علیها نیز در گفت‌و‌گو با کیهان، با بیان اینکه هیئت یا زینب قم در این ایام شیوع کرونا فعالیت‌های مختلفی انجام داده است، گفت: در پیک پنجم کرونا به عنوان نیروهای جهادی در سه شیفت در بیمارستان امام رضا علیه‌السلام مشغول خدمت به بیماران کرونایی هستیم و کارهایی از جمله کمک به کادر درمان در برخی از امور از جمله رساندن کپسول‌های اکسیژن به بیماران نیازمند اکسیژن، توزیع غذا و.‌‌..، انجام امور مربوط به بیماران فاقد همراه و گرفتن و توزیع آبمیوه در بیمارستان برای بیماران کارهایی است که در بیمارستان انجام می‌دهیم.
خادم الحسینی درخصوص کمک‌هایی که این هیئت به مردم نیازمند در ایام کرونا کرده است، اظهار داشت: با کمک خیرین، ۱۰۰بسته معیشتی به ارزش هرکدام ۴۰۰ هزار تومان، نوشت‌افزار ۵۰ بسته و اسباب بازی ۳۰ بسته بین نیازمندان توزیع شد. ما با همکاری قرارگاه جهادی حاج احمد متوسلیان در ماه مبارک رمضان، ۲۰۰ بسته معیشتی هر کدام به ارزش
۵۰۰ هزار تومان توزیع کردیم. همچنین 6 هزار پرس غذای گرم در روستاها و مناطق محروم قم توزیع شد. در ایام عید غدیر خم، هیئت یا زینب سه هزار و
500 پرس غذای گرم را در روستاهای حاشیه شهر قم و مناطق محروم توزیع کرد.
وی با‌اشاره به هزینه‌هایی که این هیئت در کمک‌های همدلانه و مواسات انجام داده است، ابراز داشت: در سال ۹۹ بالغ بر ۹ میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده که بخش عمده آن از طریق کمک‌های مردمی و خیرین و بخشی با همکاری آستان مقدس امامزاده علی بن جعفر علیه‌السلام و قرارگاه جهادی حاج احمد متوسلیان انجام شد.
مسئول هیئت یا زینب(س) ادامه داد: فعالیت گروه جهادی شهید محمود تقی‌پور در ابتدای اپیدمی کرونا با مسئله گندزدایی به صورت روزانه با دو دستگاه سم‌پاش در کوچه و خیابان‌های شهر و همچنین تهیه مواد
ضد عفونی و توزیع آن به صورت عمومی و درب منازل و مغازه‌ها شروع شد که این مرحله از فعالیت حدود یک‌ماه و با همکاری نزدیک به ۷۰ نفر از اعضای هیئت انجام شد و پس از آن، فعالیت گروه در زمینه محرومیت‌زدایی و مقابله با مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا که‌گریبان قشر مستضعف جامعه را گرفته بود ادامه پیدا کرد که مجموعا هفت مرحله بسته‌های حمایتی شامل بسته‌های غذایی، لوازم‌التحریر و اسباب بازی که در هر مرحله از ۱۰۰تا ۳۰۰ بسته توزیع شده است هزینه‌های
انجام شده در سال ۱۴۰۰ تا به الان نزدیک به
چهار میلیارد ریال برآورد شده است.
طرح ابتکاری در ایام عزاداری ماه محرم
مجموعه سفره اطعام حضرت علی اصغر سلام‌الله علیه، محرم امسال دست به کار جالبی زدند. حسین نصیری مسئول این مجموعه در گفت وگو با کیهان به تشریح اقدام مجموعه خود پرداخت و گفت: سفره اطعام حضرت علی اصغر علیه‌السلام سال 88 با اعتقاد به اینکه سفره اطعام اهل بیت یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کار فرهنگی است که بر جان و روح انسان‌ها تاثیر دارد توسط تعدادی از طلاب و دانشجویان هنرمند از درون هیئت فاطمیون قم شکل گرفت و تا امروز برای مدت13 سال در مناسبت‌های مختلف به کارهای عام‌المنفعه و مجالس اهل بیت علیهم‌السلام اقدام به برگزاری این سفره اطعام نموده است. امسال نیز با توجه به وضعیتی که در کشور وجود دارد تصمیم گرفته شد برای مدت سه روز غذای بیمارستان‌های قم و بیمارانی که در منازل هستند و از مجالس اهل بیت محروم هستند را تامین کنند و با فعالیت فرهنگی اقدام به روحیه‌دهی به بیماران و کادر درمان نماید. در همین رابطه در فضای مجازی فراخوان داده شد برای تامین مالی این مسئله و همزمان ضمن هماهنگی با ستاد دانشگاه بهداشت و درمان استان قم با بیمارستان‌های هدف جلساتی گذاشته شد. در طول مدت روزهای روز هشتم، تاسوعا و عاشورا به بیمارستان‌های کامکار، نکویی، شهید بهشتی، امیرالمومنین(ع)، فرقانی، ایزدی، شهدا، امام رضا(ع)، اورژانس ولیعصر، اورژانس علی بن ابی طالب(ع)، اورژانس بقیه‌الله (عج) و حدود هزار نفر از بیماران در منزل اطعام شد. در سه بیمارستان طبق هماهنگی به عمل آمده توزیع غذا به همراه جمعی از طلاب با روضه خوانی انجام شد و به اذعان مدیر بهداشت و درمان استان قم این کار یک تاثیر روحی بزرگی بر روی بیماران گذاشت. کل غذای اهدا شده حدود 9 هزار غذا بود و کلیه تامین مالی آن از طریق مردمی و فراخوان‌های مردمی شد.
این روایت ادامه دارد...
مواردی که در این گزارش به آن ‌اشاره شد، تنها گوشه‌ای از کارهای بسیار بزرگی است که در کنار اقدامات جهادی در سراسر کشور، طلاب جهادگر و نیروهای جهادی قم در بیمارستان‌ها و در اجرای طرح همدلی و مواسات با همراهی مردم انجام داده و می‌دهند، ذکر این خدمات و پرداختن به جهادگران گمنامی که علیرغم همه سیاه‌نمایی‌های شبکه‌های معاند و زخم زبان‌های برخی افراد بی‌خبر و غافل یا فریب خورده در داخل، از مسیر خدمت جهادی و بی‌منت به مردم و لبیک به رهبری دست بر نمی‌دارند، کمترین کاری است که باید از سوی رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد، هرچند به قول معروف کتاب بحر کمالات تو را پایان نیست...