kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
آخرین گزارش‌ها از افغانستان

تلفات سنگین طالبان در پنجشیر

در حالی که طالبان مدعی شده چند شهرستان ولایت «پنجشیر» را غیر از مرکز آن به کنترل خود در آورده، سخنگوی جبهه مقاومت با رد این ادعا اعلام کرد که صدها نفر از نیروهای طالبان در درگیری‌های دو روز اخیر کشته، اسیر یا تسلیم شده‌اند.


ولایت« پنجشیر» تبدیل به آخرین سنگر مقاومت نیروهای مخالف طالبان شده است و به نظر می‌رسد تنها مانع برای تشکیل دولت از سوی این گروه همین مسئله است. گزارش‌ها از ادامه درگیری‌های شدید بین دو طرف حکایت دارد. با این وجود روایت‌های به شدت متناقضی درباره سرنوشت نبردهای دو روز اخیر از سوی دو طرف ارائه می‌شود.بسیاری از رسانه‌ها از تلفات گسترده شبه نظامیان طالبان در پنجشیر خبر داده‌اند.
گروه طالبان مدعی شده در درگیری‌های روز (شنبه)شهرستان‌های «شتل»، «پریان»، «عنابه» و «خنج» را در ولایت پنجشیر تصرف کرده است. ویدئویی نیز در شبکه‌هایی مجازی منتشر شد که افراد طالبان را در مقر فرمانداری شتل نشان می‌داد. دیروز(یک شنبه) نیز«بلال کریمی»،  معاون «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها مدعی شد جز شهر «بازارک»، مرکز پنجشیر و شهرستان «رخه»، سایر نقاط این ولایت در کنترل نیروهای طالبان قرار‌دارد. «بلال کریمی» همچنین تأکید کرد که عملیات پاک‌سازی در پنجشیر ادامه دارد و افراد این گروه در حال پیشروی هستند.
اما در این سو مقامات جبهه‌ پنجشیر با رد ادعای طالبان اعلام کردند که نیروهای این جبهه شهرستان «پریان» را از کنترل طالبان خارج کرده است.«فهیم دشتی»، سخن‌گوی جبهه‌ «پنجشیر» دیروز (یک‌شنبه،) در توئیتی نوشت:
« شهرستان پریان هم‌اکنون به صورت کامل در کنترل نیروهای این جبهه است و دست‌کم هزار نیروی طالبان که به‌دلیل انسداد مسیر برگشت و خروج در منطقه‌ «ریوت» گیر افتاده بودند، در هنگام فرار و عقب‌نشینی توسط مردم محلی به کمک نیروهای جبهه‌ مقاومت ضد طالبان، کشته، تسلیم و یا اسیر شده‌اند».دشتی این را هم نوشته که « در میان اسیران نیروهای طالبان، شهروندان خارجی از جمله پاکستانی نیز حضور دارند».
«اسپوتنیک» نیز به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد، رهبری جبهه مقاومت به فرماندهی «احمد مسعود» طرحی برای کشاندن تعداد زیادی از نیروهای طالبان به مناطقی باز در داخل پنجشیر طراحی کرد و با سلاح‌های سنگین و توپخانه آنها را نابود کرد. این عملیات برای اجتناب از سناریوی محاصره طولانی مدت ولایت پنجشیر از سوی طالبان است.این منبع افزود: مقاومت با این طرح شکستن محاصره تحمیلی بر پنجشیر را هدف گرفت و کمربند امنیتی گسترده‌تر شامل ولایات‌ مجاور را ایجاد کرد.
به گزارش فارس این منبع اضافه کرد: طالبان در باز‌سازی نیروهایشان شکست خوردند و زیر آتش عقب برگشتند. تعداد زیادی کشته در بین آنها به جا ماند. تعدادی نیز خود را تسلیم کردند.وی تاکید کرد: بخشی از نیروهای طالبان توانستند به دامنه‌های کوه‌های اطراف دره پنجشیر عقب‌نشینی کنند. نیروهای مقاومت در حال تعقیب آنها هستند.در عین حال یک منبع طالبان به رویترز گفت، درگیری در پنجشیر همچنان ادامه دارد و دلیل کندی پیشروی طالبان مین‌گذاری در مسیر منتهی به مرکز شهر بازارک و مقر فرمانداری آن است.برخی گزارش‌ها هم می‌گویند،« امرالله صالح» معاون اول سابق اشرف غنی نیز یک خط دفاعی برای مهار حمله طالبان در پنجشیر ایجاد کرده است.
شرط گذاری طالبان
سخنگوی طالبان نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به دلیل مخالفت «احمد مسعود»، رهبر مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر با پیشنهاد این گروه، گفت که طالبان به شرط پایان جنگ از سوی مبارزان در پنجشیر با این منطقه و مردمش مانند دیگر افغان‌ها رفتار خواهد کرد. به گزارش ایسنا،« قاری یوسف احمدی»، سخنگوی طالبان‌، در مصاحبه‌ای با اشاره به وضعیت در دره پنجشیر به «عربی ۲۱» گفت که دلیل احمد مسعود برای رد پیشنهاد این گروه این است که وی موقعیت ویژه‌ای دریافت نکرده است، زیرا طالبان آنچه را که به مقامات بقیه ایالت‌ها می‌دهد به او پیشنهاد کرده است.پیش از این‌، احمد مسعود گفته بود  که طالبان «پیشنهاد اختصاص دو کرسی به جبهه ملی مقاومت در دولت را داد و ادامه داد: ما حتی در مورد این پیشنهاد فکر نکردیم».یوسف احمدی در مورد سرنوشت پنجشیر به «عربی ۲۱» گفت: به شرط آنکه آن‌ها(مبارزان جبهه ملی مقاومت) از جنگ دست بکشند طالبان با این منطقه و مبارزان مانند دیگر مردم سراسر افغانستان رفتار خواهد کرد.
احتمال جنگ داخلی
خبر دیگر از افغانستان اینکه رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا که به آلمان سفر کرده است، مدعی شد:« جنگ داخلی در افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکا محتمل است و ممکن است به بازآفرینی القاعده منجر شود». ژنرال« مارک میلی» روز شنبه در مصاحبه با «فاکس نیوز» گفت:برآورد نظامی من این است که شرایط فعالی احتمالا به یک جنگ داخلی برسد. نمی‌دانم آیا طالبان می‌تواند قدرتش را تحکیم کرده و حکمرانی کند یا نه. ممکن است سازمان‌های تروریستی از بی‌نظمی در افغانستان به عنوان فرصتی برای رسیدن به دستاوردهایی استفاده کنند.رئیس‌ستاد مشترک ارتش آمریکا به فاکس نیوز گفت: فکر می‌کنم حداقل احتمال زیادی برای یک جنگ داخلی گسترده‌تر وجود دارد و این به نوبه خود منجر به شرایطی می‌شود که در واقع می‌تواند منجر به باز‌سازی القاعده یا رشد داعش یا دیگر گروه‌های تروریستی بی‌شمار شود. شما می‌توانید در ۱۲، ۲۴ یا ۳۶ ماه آتی شاهد تجدید حیات تروریسم از آن منطقه باشید و ما قصد داریم آن را زیر نظر بگیریم.
درگیری بین انگلیس و آمریکا
همزمان «بیزنس اینسایدر» در گزارشی با اشاره به درگیری بین آمریکا و انگلیس بر سر افغانستان نوشت: «جنگ لفظی شدید بین آمریکا و انگلیس در پی خروج نیروهای نظامی از افغانستان باعث شد تا یکی از وزرای کابینه لندن، بایدن را «دیوانه» خطاب کند و از آن طرف هم، بایدن به درخواست‌های جانسون پاسخی نداده و آنها را رد کرد».
به گزارش ایسنا این به اصطلاح «جنگ لفظی» بین واشنگتن و لندن که در آن، مقام‌ها از طریق اظهارنظرهایی در رسانه‌ها و اغلب به صورت ناشناس، حمله می‌کنند، پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در آوریل(فروردین) سال جاری میلادی اعلام کرد نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند، شاید به گونه‌ای اجتناب ناپذیر بود. این گزارش می‌افزاید: درحالیکه دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیری انگلیس در ابتدای امر از این تصمیم حمایت کرد، اما این رویکرد باعث خشم و عصبانیت پارلمان انگلیس از بایدن در پی ناآرامی‌ها در کابل شد که هر دو کشور تلاش کردند تا هر چه سریعتر شهروندان و متحدانشان را در پی سقوط این شهر به دست طالبان خارج کنند.همچنین پس از آنکه همین اواخر بایدن به درخواست‌های ملتمسانه انگلیس برای تمدید مهلت قانونی ۳۱ اوت(9 شهریور) در خروج مردم از فرودگاه کابل بی‌اعتنایی نشان داد، لندن بار دیگر از آمریکا خشمگین شد چون عدم تمدید این مهلت باعث شد تا بسیاری از افرادی که انگلیس قصد داشت آنها را از کابل خارج کند، در افغانستان ماندند.
«بیزنس اینسایدر» می‌افزاید: به دنبال این تنش‌ها یکی از وزرای انگلیسی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگویی بایدن را «دیوانه» و «مجنون» توصیف کرد که همین اظهارات در واشنگتن پست هم منتشر شد. بوریس جانسون نیز رئیس‌جمهوری آمریکا را «جو خوابالو» توصیف کرد که احیا‌کننده نام مستعار مورد علاقه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای نامیدن بایدن بود. جانسون همچنین بایدن را منزوی و کم اهمیت خطاب کرد.
آخرین ادعای طالبان
آخرین گزارش‌ها از افغانستان نیز حاکیست سخنگوی طالبان عصر دیروز به وقت تهران مدعی شد که تقریباً تمام قلمروی ولایت پنجشیر در افغانستان تحت کنترل نیروهای این گروه است.به گزارش خبرگزاری «تاس» «محمد سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر وی مدعی شد: «تقریباً تمام نقاط پنجشیر تحت کنترل نیروهای ماست». «بلال کریمی» دیگر سخنگوی طالبان نیز در توئیتر مدعی شد «: نیروهای طالبان بر مرکز پنجشیر و مقر اصلی پلیس و تمام تاسیسات دولتی تسلط یافتند». این در حالی است که «فهیم دشتی»، سخنگوی جبهه پنجشیر با رد این ادعا گفت که «نیروهای طالبان از ولایت پنجشیر رانده شده  و  بسیاری از آنها به اسارت گرفته شده‌اند».