kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری:

هیچ برخوردی با کالاهای قاچاق موجود در بازار نمی‌شود

رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری از توقف سوال‌برانگیز طرح موفق کد شناسه کالا خبر داد.


علیرضا موسوی مجد در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه قاچاق چندسالی است که تولید داخل را با مشکلات متعددی روبرو ساخته، اظهار داشت: در بازار لوازم خانگی کالاهای قاچاق بدون پرداخت هیچ عوارضی به فروش می‌رسد جالب اینجاست مصرف‌کنندگان نیز فریب قیمت‌های ارزان کالاهای قاچاق را خورده و نسبت به خرید آنها اقدام می‌کنند درحالیکه این کالاها هیچ گارانتی ندارد و در آینده مصرف‌کنندگان را با مشکلات روبرو خواهند ساخت.
وی با بیان اینکه هیچ برخوردی با کالاهای قاچاق موجود در بازار نمی شود، افزود: تولیدکننده داخلی مجبور است ضمن صرف هزینه‌های زیاد از جمله هزینه‌های دولتی در نهایت محصولات خود را روانه بازار کنند اما کالاهای قاچاق هیچ کدام از این هزینه ها را پرداخت نمی‌کنند و طبیعی است که قیمت آنها نسبت به محصولات داخلی ارزانتر باشد.
رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری به موضوع اجرای کد شناسایی کالا در بحث لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا در بخش شناسه کالا سرمایه‌گذاری زیادی را انجام داد و حåتی توانست در سطح عرضه برخوردهای لازم را در فروش کالاهای لوازم خانگی انجام دهد. اما یک دستور باعث شد تا اجرای این طرح متوقف شود.
موسوی مجد افزود: تقاضای ما از ستاد مبارزه با قاچاق کالا این است که برخورد لازم را با کالاهای قاچاق موجود در بازار انجام دهد و بستر مناسب را برای اجرای مجدد شناسه کالا فراهم سازد، چرا که با اجرایی شدن این طرح در سطح عرضه موفقیت‌های بسیاری برای برخورد با کالاهای قاچاق صورت گرفته بود. وی تاکید کرد: از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمانهای ذی‌ربط می‌خواهیم جهت حمایت از تولید داخل فکری به حال قاچاق کالا در بازار انجام دهد.
گفتنی است، در شهریور ماه سال 95 آیین‌نامه شناسه و رهگیری کالا موضوع ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سوی دولت ابلاغ شد و پیرو آن دستورالعمل اجرایی و اخذ شناسه کالا برای گروه لوازم خانگی تدوین شد که مشمول هفت قلم کالا در صنعت لوازم خانگی شامل کولر، یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماکرویو و جاروبرقی بود اما نظارت بر اجرای این طرح در پی شیوع ویروس کرونا فعلاً متوقف شده است.