kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳

عشایر باید از آذرماه کارت تردد دام داشته باشند

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: ارائه خدمات به عشایر از آذرماه سال جاری تنها با کارت تردد دام صورت می‌گیرد.

 


شاهپور علایی مقدم با تاکید بر پیگیری و دریافت کارت تردد دام برای عشایر، افزود: از آذر سال جاری به عشایری که کارت تردد دام و کارت شناسایی عشایری دریافت نکرده باشند هیچگونه خدماتی داده نمی‌شود.
وی گفت: امسال به دلیل خشکسالی بی‌سابقه، علوفه مرتعی یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن کاهش یافته است که شش هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت در بخش عشایری وارد شده، اما تنها ۵۰ میلیارد تومان برای جبران این خسارت اختصاص داده شده که بسیار ناچیز است.
علایی مقدم با تاکید بر اینکه هیچ عشایری در استان نباید بدون آب بماند، گفت: ۱۳ هزار تن نهاده دامی به عشایر کشور اختصاص داده شده که ۷۰۰ تن آن را برای عشایر فیروزکوه در نظر می‌گیریم.
به گفته وی، به هر نفر عشایر تا ۵۰ میلیون تومان و به خانم‌های عشایری ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد پرداخت می‌کنیم.
علایی مقدم افزود: امروز اعتبارات سازمان امور عشایر ایران سه هزار میلیارد تومان است و هیچ سازمانی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی چنین رشد اعتباری در سال‌های اخیر نداشته است. رئیس سازمان امور عشایر ایران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: از سال ۹۶ تاکنون سه‌هزار میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر پرداخت کرده‌ایم و تولید گوشت توسط عشایر از ۱۶۲ هزارتن به ۲۰۰هزارتن در سال رسیده است. وی با بیان اینکه ارتقای شاخص‌های توسعه در مناطق عشایری از وظایف سازمان امور عشایر ایران است، گفت: طی دو سال گذشته دسترسی عشایر به آب بهداشتی پایدار را از ۴۳ درصد به
۶۳ درصد رسانده‌ایم و امسال نیز ۳۷۷ میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر اختصاص داده شده که ۹ میلیارد تومان آن را به عشایر تهران ابلاغ کرده‌ایم.
رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم که حتی یک ریال بودجه ملی برای نگهداری این راه‌ها نداریم، از نمایندگان مجلس خواست در بودجه ۱۴۰۱ یک ردیف اعتباری ملی برای نگهداری و مرمت را‌ه‌های عشایری اختصاص و تصویب نمایند. علایی مقدم خاطرنشان کرد: نقش عشایر در تأمین امنیت غذایی و توسعه پایدار بسیار زیاد است و توجه به عشایر توجه به امنیت غذایی و استقلال کشور است.