kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
رئیس مرکز بهبود محیط کسب‌وکار:

صاحبان امضاهای طلایی نمی‌خواهند مانع‌زدایی از تولید شود

 

رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب‌وکار گفت: از آنجا که مقررات‌زدایی موجب حذف برخی از پست و مقام‌های سازمان‌ها و نهادها و حذف امضاهای طلایی افراد می‌شود، با مقاومت جدی روبرو می‌شود.
به گزارش ایسنا، علی فیروزی در نشست «تجربه هیئت مقررات‌زدایی از کسب‌وکارها در مانع‌زدایی از تولید» با بیان اینکه
۵۱‌ درصد از خدماتی که دولت ارائه می‌دهد مربوط به مجوز است، گفت: اگر بخواهیم ۱۰درصد از مجوزهای کشور را کم کنیم، به این معنی است که هم از میزان سلسله مراتب اداری و از هرم سازمانی دولت کم کنیم که در پی آن برخی از پست‌های دولتی چون مدیر کل یا معاون حذف می‌شود. به دلیل حذف همین پست و مقام‌ها که در فرایند مجوزدهی ایجاد شده‌اند، مقاومت‌ها در برابر موانع‌زدایی صورت می‌گیرد زیرا، مانع‌زدایی و مقررات‌زدایی اختیارات را کم می‌کند، از برخی افراد امضاهای طلایی را می‌گیرد و یک مقاومت همه‌جانبه را شکل می‌دهد.
فیروزی افزود: مانع‌زدایی از تولید کار ساده‌ای نیست و دلیل این موانع هم به نداشتن راه حل برنمی‌گردد بلکه این موانع، عامدانه در قالب مجوز، بخشنامه‌، قانون، مصوبه هیئت وزیران و ... ایجاد شده‌اند. در شرایطی هیئت مقررات‌زدایی ایجاد شده است که فساد در نظام مجوزدهی کشور بیداد می‌کنند. این هیئت می‌تواند به مصوبات هیئت وزیران ورود کند که بخش زیادی از موانع در مصوبات هیئت وزیران و قانون وجود دارد و هیئت مقررات‌زدایی در این زمینه به هیئت وزیران و مجلس پیشنهادات خود را برای بررسی و اصلاح مطرح می‌کند.
وی ادامه داد: اگر فرض بگیریم که مجلس و هیئت وزیران این پیشنهادات را به سرعت حل کنند، نیز بهبودی رخ نخواهد داد زیرا، هرچقدر مقررات‌زدایی صورت می‌گیرد، از آن طرف موتور تولید مقررات وجود دارد که در حال تولید مقررات است. در سال گذشته ۷۷۰ مقرره جدید در بخش تجارت فرامرزی صادر شده است که در این زمینه هیئت مقررات‌زدایی تنها ۱۲۰ تا از این موارد را می‌توانست حذف کند.
فیروزی گفت: بنابراین، اختیارات لازم به رئیس هیئت مقررات‌زدایی داده نشده و نیاز است تا این هیئت ضمانت اجرای لازم داشته باشد که این موضوع در حال فراهم شدن است.
وی بیان کرد: به عنوان مثال، در رابطه مجوز تاسیس کارگزاری در طول دوره‌های قبل، سازمان بورس معادل
۱۰۸مجوز کارگزاری صادر کرده که ۲۲ مورد از این مجوزها اکنون مشغول به فعالیت هستند و معادل ۸۶ مورد از این مجوزها در گاوصندوق‌ها وجود دارد و به این علت که افراد با نفوذ این مجوزها را دریافت کرده‌اند، باطل نمی‌شوند که هیئت مقررات‌زدایی انحصار مجوز تاسیس کارگزاری‌ها را رفع کرد. در رابطه با مجوز داروخانه‌ها، دو سه ماه پیش دستورالعملی صادر شد که انحصار آن باید از بین برود.
وی افزود: اقدامات تسهیل‌گرایانه پایه‌ای برای مقررات‌زدایی انجام شد که شامل کاهش زمان ثبت شرکت و انجام فرآیندهای مربوط به آن و ایجاد مجتمع قضایی است که این امر زمان رسیدگی به دعاوی تجاری را از ۵۰۵ روز به ۱۷۶روز کاهش داد.