kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
نایب‌رئیس ‌کانون مرغداران گوشتی مطرح کرد

دلالی و ضعف نظارت دلایل افزایش قیمت جوجه یک‌روزه

نایب‌رئیس ‌کانون مرغداران گوشتی اظهار کرد: دلالی در عرضه جوجه یک‌روزه و ضعف نظارت، باعث شده تا فاصله قیمت عرضه با نرخ مصوب به حدود هفت هزار تومان برسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حبیب اسدالله نژاد گفت: قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی چهار هزار و ۲۰۰ تومان است که عرضه آن به واحد‌های مرغداری با دست دلالان باعث شده قیمت آن در بازار به حدود ۱۱ هزار تومان برسد.
وی ادامه داد: جالب است مرغداران برای تامین جوجه یکروزه با همین قیمت هم دچار چالش شده‌اند.
نایب‌رئیس‌کانون مرغداران گوشتی افزود: انتظار این است که همانگونه که برای عرضه مرغ زنده با نرخ مصوب ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومانی سختگیری وجود دارد برای عرضه جوجه یک‌روزه با نرخ مصوب هم همان سخت‌گیری‌ها وجود داشته باشد تا واحد‌های پرورش مرغ گوشتی نیز دچار ضرر و زیان نشوند.
اسدالله نژاد تاکید کرد: ​شاهد حجم بالایی از سودجویی در عرضه جوجه یک‌روزه و حتی مرغ گرم هستیم و این موضوع حاصل ضعف نظارت و بی‌توجهی مسئولان ذیربط است.
وی یادآور شد: در حالی که اثر تورمی جوجه یک‌روزه در صورت رعایت قیمت مصوب بر قیمت تمام شده هر کیلو مرغ باید حدود 12.4 درصد باشد هم‌اکنون این اثر به ۲۴ درصد رسیده است.
نایب‌رئیس ‌کانون مرغداران گوشتی با بیان اینکه بهترین ساز و کار برای عرضه جوجه یک‌روزه، سامانه بازارگاه است افزود: البته مشکلات عرضه نهاده‌های دامی در این سامانه برای جوجه یک‌روزه به حداقل می‌رسد، اما به نظر می‌آید اراده‌ای برای منطقی کردن عرضه جوجه یک‌روزه وجود ندارد.
چرا قیمت جوجه یک‌روزه نجومی شد؟
از سوی دیگر، استاد ژنتیک و اصلاح نژاد گروه دامپروری دانشگاه تهران در واکنش به افزایش قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی به حدود ١١ هزار تومان، با ‌اشاره به اینکه در سال ١۴٠٠ حدود ٢٠٠میلیون قطعه جوجه یک‌روزه کمبود داریم، تصریح کرد: جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ مادر طی سال ۹۹ کاهش بسیار زیادی داشته و به‌ویژه در ماه‌های مهر و آبان ۱۳۹۹ میزان جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ مادر کاهش چشمگیری داشته است.
حسن مهربانی یگانه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر مجموع جوجه‌ریزی واحدهای مرغ مادر را در سال گذشته ۹ میلیون و ۶۱۸ هزار قطعه عنوان کرد و افزود: در ١٠ سال گذشته، این کمترین میزان جوجه‌ریزی سالیانه بوده که در واحدهای مرغ مادر اتفاق افتاده است.
وی با‌اشاره به اینکه قبلاً پیش‌بینی شده بود که تا شهریور ماه با کمبود تولید مواجه باشیم، خبر داد: ارزیابی وضعیت تولید نشان می‌دهد که تا تابستان ١۴٠١ در زمینه تولید جوجه یک‌روزه و به تبع آن تولید مرغ مشکل خواهیم
داشت.
این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به اینکه دولت تلاش می‌کند با واردات مرغ و تخم مرغ نطفه‌دار این کمبود را جبران کند، تصریح کرد: واردات مرغ و تخم‌مرغ نطفه‌دار حتی اگر ما ارز لازم برای این کار را داشته باشیم هم راحت نیست چرا که دنیا برای نیاز ما مرغ و تخم‌مرغ تولید نمی‌کند، تولید در کشورها برنامه‌ریزی شده است.
مهربانی یگانه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قیمت جوجه یک‌روزه گوشتی سال گذشته همین زمان ٨٠٠ تومان بود، خاطرنشان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، تولید با چالش جدی مواجه شد و واحدهای مرغ مادر گله‌های خود را حذف کردند و بعد از آن نیز جوجه ریزی صورت نگرفت.
وی با بیان اینکه در شش ماهه ابتدایی سال قبل واحدهای مرغ مادر و تولیدکنندگان جوجه زیان سنگینی کردند، افزود: آن زمان کسی به تولیدکنندگان نگفت که شما در حال زیان هستید و ما این مسئله را جبران خواهیم کرد.
این کارشناس با ‌اشاره به اینکه راهکار کوتاه مدتی برای حل این چالش وجود ندارد، حمایت دولت از تولیدکنندگان، عدم دخالت در قیمت‌گذاری و تنظیم بازار و لغو ممنوعیت صادرات و حذف ارز چهار هزار و 200 تومانی را از جمله راهکارهای بلندمدت برای ساماندهی شرایط بازار عنوان کرد.
مهربانی یگانه همچنین درباره اینکه گفته می‌شود عرضه جوجه یک‌روزه در سامانه بازارگاه می‌تواند مشکل بازار را حل کند، تصریح کرد: عرضه جوجه در بازارگاه شرایط را بدتر می‌کند چرا که جوجه موجودی زنده است و ذرت و سویا نیست که بتوان آن را از این طریق توزیع کرد ضمن اینکه در حوزه ذرت و سویا نیز شاهد بودیم که سامانه بازارگاه توفیق چندانی نداشت.