kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۹۹۸
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

کوتاه از سراسر جهان

 

لبنان
فارس: «نجیب میقاتی» مأمور تشکیل کابینه لبنان تأکید کرد که برخی در این کشور اصرار دارند که تشکیل کابینه را به یک بازار سیاسی بدل کنند. وی تصریح کرد، این افراد می‌کوشند اتهام جلوگیری از تشکیل کابینه را متوجه دیگران کنند، ولی این یک شیوه نخ نما شده است. او خاطر نشان کرد: «من به فرآیند تشکیل بر اساس اصول مشخص و همکاری و مشورت با رئیس‌جمهور ادامه خواهیم داد.» رئیس‌جمهور این کشور «میشل عون» هم تصریح کرده است به دنبال سهم‌خواهی نیست.
روسیه
تاس: «دیمیتری شوگایف» رئیس‌«سازمان فنی و نظامی روسیه» روز جمعه در حاشیه نشست انجمن اقتصادی شرق به خبرنگاران گفت که هیچ مانعی برای فروش سامانه دفاع موشکی اس-400 به بلاروس وجود ندارد. وی افزود: «بلاروس شریک استراتژیک روسیه است و ما در یک اتحادیه زندگی می‌کنیم. از آنجا که سامانه اس-400 اساسا برای صادرات است این منطقی است که به درخواست این کشور برای خرید این سیستم پاسخ مثبت بدهیم.» «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز چهارشنبه گفته بود که مسکو به زودی این کشور را با دهها هواپیمای نظامی، بالگرد، سیستمهای ضدهوایی و احتمالا سیستم دفاع هوایی اس-400 تجهیز خواهد کرد.
نیوزلند
گاردین: «جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند گفت، حمله یک افراط‌گر خشونت طلب که از ایدئولوژی داعش پیروی می‌کرده و تحت نظارت سنگین پلیس قرار داشته، باعث زخمی شدن شش تن در یک سوپر مارکت شد. این مرد جمعه بعد از ورود به یک سوپرمارکت در منطقه وست آوکلند نیوزیلند با چاقو دست کم شش نفر را که هم اکنون در بیمارستان بستری هستند زخمی کرد و در ادامه با شلیک پلیس کشته شد. مقام‌های نیوزیلند گفتند این تروریست یک تبعه سریلانکایی بوده که در سال ۲۰۱۱ وارد نیوزیلند شده و در سال ۲۰۱۶ به عنوان یک تهدید از سوی مقام‌ها تعیین شد. این کشور چند سال پیش شاهد حمله یک افراط‌گرای نژادپرست به یک مسجد و کشتار نمازگزاران بود.
هند
ایسنا: «سید علی شاه گیلانی» از سیاستمداران کشمیر هند و حامی جدایی طلبی در سن ۹۱ سالگی در شهر سرینگر درگذشت. در واکنش به این، مقامات اطراف این شهر نیرو مستقر کردند. یک مقام پلیس کشمیر گفت، نیروهای نظامی در نقاط حساس سرینگر و دیگر شهرهای مهم مستقر شدند و اجازه تردد خودروها داده نمی‌شود. گیلانی از ارشدترین رهبران جدایی‌طلب در کشمیر بود. خانواده او می‌گویند که این سیاستمدار سالخورده سال‌ها از بیماری رنج می‌برد.
هلند
مهر: کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل متحد (CERD) با انتشار گزارشی از ادامه تبعیض علیه اقلیت‌های قومی در هلند خبر داد. در این گزارش بر ادامه تبعیض در بخش‌های آموزش، بهداشت، کار و خدمات اجتماعی علیه اقلیت‌های قومی ساکن هلند تاکید شده است. کمیته مبارزه با تبعیض نژادی سازمان ملل متحد افزایش موضوعات سیاسی را یکی از مهم‌ترین دلایل رشد تبعیض علیه اقلیت‌ها و مهاجران در هلند معرفی کرده است.
فلسطین اشغالی
باشگاه خبرنگاران جوان: رژیم صهیونیستی نخستین سفیر خود در بحرین را پس از عادی ‌سازی روابط با این کشور تعیین کرد. کمیته انتصابات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تصویب کرد «ایتان نائیه» به عنوان نخستین سفیر رژیم صهیونیستی در بحرین باشد. ایتان نائیه، نخستین دیپلمات رژیم صهیونیستی در امارات (به عنوان کاردار رژیم صهیونیستی در ابوظبی) پس از عادی ‌سازی روابطی بود که میان امارات و رژیم صهیونیستی حدود یکسال پیش به امضا رسیده بود. وی پیش از این و در میان سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در ترکیه فعالیت داشت.