kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۹۱۷
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹

بزرگ‌ترین دولت تروریست(نگاه)

 

حجت‌الاسلام خطیب وزیر محترم اطلاعات در دیدار رئیس ‌محترم قوه قضائیه با ‌اشاره به موضوع «تروریسم دولتی» آمریکا بیان داشت: «مبارزه قاطع با وجوه مختلف تروریسم از جمله تروریسم رسمی دولتی و اقتصادی آمریکا در اعمال تحریم‌های وحشیانه علیه ملت ایران در دستور جدی کار وزارت اطلاعات خواهد بود».
تروريسم دولتي، هرگونه اقدام تروریستی است که دولت یک کشور علیه یک دولت خارجی یا مردم آن کشور و یا علیه مردم کشور خودش انجام می‌دهد به عبارت دیگر زماني است كه دولت‌ها به‌صورت سازمان‏يافته و تثبيت‌شده از طريق اعمال قدرت به حذف فيزيكي افراد مي‏پردازند كه از جمله‏ آنها مي‏توان به اقدامات تروريستي رژیم صهیونیستی ‌اشاره كرد.
«ويليام پرد» نويسنده‏ كتاب «تروريسم و دولت» دوازده ويژگي براي تشخيص تروريسم دولتي برشمرده است از جمله: «اقدامات سياسي دولتي نسبت به مردم خويش براي اعمال تسلط از راه ايجاد ترس، حمله‏ مسلحانه قواي نظامي يك دولت به اهدافي از دولت ديگر كه در آن شهروندان ساكن بوده و خطر متوجه آنهاست، تلاش در جهت از بين بردن ماموران دولت‏هاي ديگر، ‌اشغال نظامي يك كشور، عمليات پنهان به وسيله‏ تشكيلات امنيتي يا ساير نيروهاي يك دولت كه در پي بي‏ثبات كردن يا ساقط كردن دولت ديگر است، تبليغات مبتني بر مطالب نادرست توسط يك دولت با هدف بي‏ثبات كردن دولت ديگر و ايجاد حمايت عمومي از نيروهاي هدايت‌شده در كشور ديگر، به‌كارگيري و حمايت مزدوران نظامي توسط يك دولت به‌منظور ساقط‌كردن حكومت كشور ديگر، حمايت از دولت‏هايي كه حق تعيين سرنوشت مردم را نفي مي‏كنند، انتقال سلاح‏هاي هسته‏اي توسط يك دولت به سرزمين، آب‏ها، يا فضاي هوايي دولت‏هاي ديگر، يا در آبها و فضاي بين‏المللي».
آمریکا از سال 2001 و با وقوع حادثه 11 سپتامبر و انفجار مرکز تجارت جهانی در نیویورک به بهانه تروریسم، کشورهای اسلامی را هدف حملات کوتاه‌مدت و درازمدت خود قرار داد. طی سال‌های اخیر واژه تروریسم توسط رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی، وسیله‌ای شده است برای بسیج افکار عمومی جهان علیه افراد، گروه‌ها و دولت‌ها به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران. آمریکا با فریب افکار عمومی در هر مسئله‌ای با استفاده از این برچسب به سرکوب مخالفان می‌پردازد.
برچسب‌زنی به ایران تا بدانجا ادامه یافت که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در راستای خوش‌خدمتی به رژیم صهیونیستی و دولت‌های عربی مرتجع در منطقه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یک «سازمان تروریستی خارجی» خواند و اعلام کرد این کار را برای افزایش حداکثری فشارها بر تهران انجام داده است. اقدامی در ادامه جنگ تحریم‌های آمریکا با هدف بی‌ثبات‌سازی و تضعیف ایران به‌منظور ایجاد فرصت‌هایی برای مداخله سیاسی، اقدامات تروریستی، حملات نظامی و حتی فروپاشی است. این در حالیست که همزمان گزارش‌های متعدد از حمایت آمریکا از‌اشکال مختلف تروریسم در ۳۵ کشور جهان حکایت دارد.
«الکساندر جورج» استاد علوم سیاسی دانشگاه استنفورد و «نوام چامسکی» فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریکایی در کتابی با نام «تروریسم دولت‌های غربی» می‌نویسند: «کاخ سفید در زمان‌های مختلفی در تاریخ معاصر ایالات متحده آمریکا، از تروریست‌ها و سازمان‌های شبه‌نظامی مختلف در سراسر جهان حمایت کرده است. واشنگتن همچنین به تعداد زیادی از رژیم‌های دیکتاتور مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس کمک کرده تا با استفاده از «تروریسم دولتی» مردم و مخالفان خود را سرکوب کنند». این دو نظریه‌پرداز همچنین بر حمایت‌های برجسته رژیم آمریکا از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی غیردولتی در آمریکای لاتین، غرب آسیا و جنوب آفریقا تاکید کرده‌اند. در شرايطي كه دولت‌هاي غربي به‌شدت بر روي اتهام تروريسم نسبت به دولت ايران پاي مي‌فشارند، اسناد و مدارك، حکایت از آن دارد كه اين كشورها به صورت سازماندهي شده به حمايت از تروريسم دولتي بر ضد كشورهاي اسلامی به‌ويژه دولت و ملت ايران اقدام نموده‌اند كه نمونه اخير آن ترور ناجوانمردانه «شهید حاج قاسم سلیمانی» و همچنین ترور دانشمندان هسته‌اي ایران كه به‌طور قطع، در یکایک آنها دست‌هاي پیدا و پنهان موساد و سازمان جاسوسي آمريكا قابل رؤيت است.
در حالی که کاخ سفید طی سال‌های اخیر، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم دولتی متهم می‌کند اما «چامسکی» در «کتاب اقتصاد سیاسی حقوق بشر» تصریح می‌کند که این خود واشنگتن است که تروریسم دولتی را اجرا کرده و مفهوم تروریسم با تاروپود سپهر نفوذ آمریکا در کشورهای در حال توسعه عجین شده است. وی همچنین تاکید می‌کند که افزایش تروریسم دولتی در جهان، نتیجه سیاست خارجی ایالات متحده است. وی در کتابی به نام «۱۱/۹» (یازده سپتامبر) می‌نویسد: «آمریکا بزرگ‌ترین دولت تروریست در جهان است و به آن نیز افتخار می‌کند».
مسئله‌ای که «ویلیام اُدِم» رئیس ‌وقت آژانس امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» در کتاب «هژمونی آمریکا به آن اینگونه ‌اشاره می‌کند: «آنطور که خیلی از منتقدان ‌اشاره کردند، تروریسم یک دشمن نیست. بلکه یک تاکتیک است. به‌دلیل اینکه خود ایالات متحده سابقه طولانی در حمایت از تروریست‌ها و استفاده از تاکتیک‌های تروریستی دارد، شعارهایی که امروز درباره جنگ با تروریسم سر می‌دهد فقط آمریکا را در برابر جهانیان به‌صورت منافق و دورو نشان می‌دهد».
اینک در آغاز راه دولت جدید سخنان قاطع و راهبردی وزیر محترم اطلاعات این امیدواری را ایجاد نمود که دولتی که به نظر بسیاری از متفکران جهانی خود بزرگ‌ترین عامل و تقویت‌کننده تروریسم دولتی و اقتصادی است به چالشی حقیقی کشیده شود و مقابله‌ای جدی با اقدامات آمریکا در این زمینه صورت گیرد.
معین ضابطی