kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

سعید محمد: باید ریل اقتصاد کشور عوض شود

سعید محمد با بیان اینکه برای بهبود وضعیت کنونی باید ریل کنونی اقتصاد مملکت عوض شود، گفت: اقتصاد کشور را باید بدون توجه به چارچوب‌های لیبرال غربی و با نگاه عدالت‌محور پیش برد.

 


سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در آیین رونمایی از کتب دانشگاهی که همراه با ابوذر شهپری در تدوین بخش‌هایی از آنها نقش داشته در دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، گفت: آثاری که ملاحظه می‌فرمایید در قالب یک کار فشرده تیمی دو ساله بصورت شش کتاب و با هدف گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم آمده است تا به شناخت مسائل واقعی‌تر کشور کمک شود و دانشجویان در فضای توهمی درس نخوانند.
وی افزود: نخبگان دانشگاهی که سرآمد و باعث افتخار باشند کم نداریم، درصنایع کشور هم اتفاقات بزرگی در حال رقم خوردن است، صنعت به‌جای هزینه کرد مستقل باید از تحقیقات سرشار مجموعه‌های دانشگاهی استفاده کند تا مشکلات کشور برطرف شود.
این عضو هیئت علمی بیان کرد: امیدواریم با افزایش تعداد نفرات این تیم و نیازسنجی از سوی تعداد بیشتری از دانشگاه‌ها شاهد تولید کتاب‌های آموزشی بیشتری باشیم، همچنین سازوکاری برای تهیه محتوا، انتشار و توزیع راحت‌تر آنها اندیشیده شود.
فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا گفت: با تحریم‌ها و مشکلات مختلف روبرو هستیم ولی کشور آنقدر ظرفیت‌های سرشار دارد که می‌توان مسائل را حل کرد، این درحالیست که ارزیابی‌ها می‌گوید مردم در شرایطی نیستند که مستحق آن باشند.
محمد افزود: برخی آدرس غلط می‌دهند که مسئله ما تکنولوژی و انتقال تکنولوژی است، به عنوان فردی که در ساخت بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی نقش داشته می‌گوییم چنین نیست، کل کار به آن عظمت با دانش ایرانی انجام شد، 70 درصد اقلام هم ساخت داخل بودند که این میزان برای فاز بعدی که همکاران ما انجام می‌دهند به 100 درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: آنچه کشور را اذیت می‌کند عدم مدیریت است، حتی مشکلات نبود منابع مالی نیز اگر مدیریت وجود داشته باشد حل می‌شود، مهم شایسته‌سالاری و استفاده از نیروهای موثر است، مدیریت یک علم و دارای استانداردهای جهانی است، به عنوان رئیس‌انجمن مدیریت پروژه ایران در خدمت جمعی از بهترین‌های علم مدیریت پروژه کشور تلمذ می‌کنم و بارها گلایه‌های دوستان را شنیده‌ام که مواجه داشته‌اند با افرادی که الفبای علم مدیریت را نمی‌دانند ولی بنابر توصیه‌های سیاسی مگاپروژه‌های میلیون‌ها دلاری را در دست دارند.
محمد ادامه داد: پراید اگر داشته باشید و بخواهید دست کسی بدهید اول مطمئن می‌شوید گواهی‌نامه رانندگی دارد، سنگین‌ترین پروژه‌ها و مجموعه‌های کشور را ولی به افرادی با رشته‌های غیر مرتبط و فاقد گواهینامه‌های لازم سپرده بودند. برای همین می‌بینید هزینه سنگین از جیب مردم انجام می‌شود ولی کارها پیش نمی‌رود، یا پروژه‌ای اینقدر با تاخیر به نتیجه می‌رسد که کاربری و سود‌دهی خود را از دست می‌دهد.
به گزارش فارس، این هیئت علمی دانشگاه افزود: برای بهبود وضعیت باید ریل کنونی اقتصاد مملکت عوض شود، چهار هزار هزار میلیارد حجم کنونی نقدینگی کشور است که با شتاب فراوان طی 8 سال گذشته
6 و نیم برابر شده است، روزی چند هزار میلیارد تومان نقدینگی بدون پشتوانه در کشور تولید می‌شود که مبنای عمده آنها محاسبه سود سپرده‌های بانکی در انتهای هر روز است، کنترل نقدینگی و افزایش تولید کمک خواهد کرد وضعیت آینده ما بهتر شود، اقتصاد کشور را باید بدون توجه به چارچوب‌های لیبرال غربی و با نگاه عدالت محور پیش برد.