kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴

انهدام صدها هواپیما و خودروی زرهی آمریکا در فرودگاه کابل قبل از تخلیه

 

همزمان با فرار اشغالگران آمریکایی از افغانستان رسانه‌ها گزارش دادند آمریکا زمین سوخته را در فرودگاه کابل تحویل طالبان داده و صدها هواپیما، خودروی زرهی و تجهیزات نظامی خود به ارزش میلیاردها دلار را منهدم کرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی با اعلام این خبر از قول رئیس‌فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نوشت: آمریکا سامانه دفاع موشکی«سی آر‌ای ام» در فرودگاه  کابل را هم به دلیل دشواری در تفکیک آن  منهدم کرده است. این سیستم موشکی در مقابله با حملات مورد استفاده قرار گرفت.
به گفته ژنرال «فرانک مکنزی»، آمریکایی‌ها قبل از خروج کامل از فرودگاه کابل هواپیماها و زره پوش‌ها را نیز منهدم کرده و از بین برند. رئیس‌فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) همچنین فاش کرده که ارتش آمریکا 70 زره پوش ضد مین،27 زره پوش‌هامفی و 73 هواپیما را در فرودگاه کابل منهدم کرده است. رئیس‌فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا همچنین مدعی شده که ارتش آمریکا فرودگاه کابل را به طور کامل از کار نینداخته بلکه تجهیزات اساسی را در آن برای فعال ‌‌سازی این فرودگاه در آینده حفظ کرده است.
برخی رسانه‌ها نیز گزارش داده‌اند نیروهای طالبان زمانی که وارد فرودگاه کابل شدند با حجم وسیعی از تخریب رو به رو گشتند. آنها به الجزیره گفتند که نظامیان آمریکایی قبل از ترک فرودگاه اقدام به تخریب تجهیزات و وسائل کرده‌اند. شبکه الجزیره نیز صبح دیروز تصاویری از فرودگاه کابل منتشر کرد که نشان از حجم تخریب وارد شده به تجهیزات و ساختمان فرودگاه داشت.