kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۷

سخنگوی قوه قضائیه از انهدام شبکه اختلاس در آبفای خوزستان خبر داد

اولین نشست خبری سخنگوی جدید قوه قضائیه دیروز برگزار شد.

 



به گزارش خبرگزاری میزان، ذبیح‌اله خداییان در اولین نشست خبری خود به عنوان سخنگوی دستگاه قضا پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.
بازداشت 8 نفر
در رابطه با پرونده شرکت آب و فاضلاب خوزستان
خداییان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طبق اعلام دادستان عمومی اهواز 6 مدیر حوزه آب در خوزستان به اتهام فساد مالی بازداشت شدند، جزئیات بیشتری از این پرونده را اعلام کنید و توضیح دهید که این پرونده در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: در ارتباط با شرکت آبفای خوزستان پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب اهواز تشکیل شده که حدود هشت نفر به اتهام تشکیل شبکه اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری تحت تعقیب قرار گرفتند.
وی افزود: جریان پرونده به این شکل است که حسب گزارش اداره کل بازرسی استان خوزستان و اداره کل اطلاعات، سوءاستفاده‌هایی در ارتباط با قرارداد‌هایی که شرکت آبفا با پیمانکار داشته، صورت گرفته است. از جمله این پروژه‌ها، پروژه خرید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت آبفا و پروژه مناقصه احداث تصفیه خانه برای شهر‌های آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان و بندر امام خمینی(ره) است که در این پروژه حدود ۴۶ میلیون دلار در سال ۹۴ برای احداث این تصفیه خانه‌ها اختصاص داده شده و قرار بوده ظرف سه سال پیمانکار این تصفیه خانه‌ها را به اتمام برساند؛ اما با وجود اینکه تمام اعتبار تخصیصی با تهیه صورت حساب‌هایی که واقعی نبوده در اختیار پیمانکار گذاشته شده و حتی از محل‌های دیگر اعتباراتی به این امر اختصاص داده شده، اما متاسفانه بعد از 6 سال هنوز به اتمام نرسیده و بخشی از این پول‌ها و ارز‌هایی که اختصاص داده شده، مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در این خصوص حدود هشت نفر بازداشت شدند که برخی با قرار تامین آزاد شدند و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است که متعاقبا اطلاعات تکمیلی آن اعلام خواهد شد.
شرط ادامه دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی
خداییان در پاسخ به سؤالی در مورد فعالیت دادگاه‌های موسوم به استجازه (دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی) و برنامه قوه قضائیه برای تداوم فعالیت این دادگاه‌ها از طریق قانونی شدن در مجلس با توجه به نزدیک بودن زمان اتمام آن، گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در استجازه فرموده بودند که در اسرع وقت تشکیل دادگاه مبارزه با جرایم اقتصادی منطبق به قانون موضوعه صورت گیرد و قانون آن در مجلس به تصویب برسد، قوه قضائیه با همکاری نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون مبارزه با اخلالگران در نظام اقتصادی را به مجلس تقدیم کرده است. این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی در حال رسیدگی است که اگر ریاست کمیسیون ترتیبی اتخاذ کند که طرح مذکور سریعتر رسیدگی و در دستور کار مجلس قرار گیرد، ممکن است در این مدت باقیمانده با استفاده از قانون ادامه کار دادگاه‌ها صورت گیرد وگرنه باز نیاز است از رهبر معظم انقلاب اذن ادامه این دادگاه‌ها را داشته باشیم.
آخرین وضعیت پرونده‌های واکسن تقلبی
وی در پاسخ به سؤالی در مورد پرونده واکسن‌های تقلبی بیان داشت: درخصوص تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی در دادسرای تهران سه پرونده تشکیل شده که در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کردند که با تهیه واکسن‌های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام داده‌اند. در پرونده دیگری دو نفر دیگر تحت تعقیب قرار گرفتند و در یک پرونده هم یک نفر تحت تعقیب است. روش کار به این شکل بوده که پوکه‌های واکسن را از طرق مختلف و با کمک بعضی از پرسنل مراکز درمانی و داروخانه‌ها تهیه و با تزریق داروی تقلبی، سعی می‌کردند مبالغی را به ازای هر تزریق بین دو تا سه میلیون از افراد اخذ کنند.در دادسرای البرز هم پرونده‌ای تشکیل شده که ۴۹ نفر شاکی دارد و افراد از طریق کلاهبرداری و تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی، حدود ۴۷۰ میلیون تومان از مردم اخذ کرده‌اند.
سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: این پرونده‌ها در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در صورت ارجاع به دادگاه و صدور حکم، به اطلاع مردم شریف خواهد رسید.
روند رسیدگی
به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین
خداییان در پاسخ به سؤالی پیرامون روند رسیدگی به ماجرای فیلم‌های ندامتگاه اوین گفت: صحنه‌هایی که در فیلم‌های منتشره مشاهده می‌شود، مغایر قانون بوده و به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. بر این اساس قوه قضائیه اصرار بر برخورد با متخلفین دارد و از سوی ریاست قوه نیز در ابتدای امر دادستان کل کشور مسئول و مأمور پیگیری این موضوع شد تا نسبت به شناسایی مسببین این قضیه اقدام کند. وی نیز گروهی را مأمور کرد و حدود سه روز در زندان اوین بودند و موضوع را بررسی کردند که بر این اساس 6 نفر شناسایی شدند، چهار نفر به دادسرای نظامی و دو نفر به دادسرای عمومی و انقلاب تهران معرفی شدند که برخی از آنها با قرار تأمین در بازداشت هستند. دستور احضار دو نفر دیگر صادر شده است و با برخی از متخلفین هم در زمان خودش برخورد شده است.
نکاتی پیرامون فیلم‌های منتشره
از زندان اوین
وی با اشاره به نکاتی درخصوص موضوع فوق‌الذکر اظهارداشت: نکته اول اینکه ما نباید تخلف چند سرباز وظیفه و یا کارمند متخلف سازمان زندان‌ها را به پای همه کارکنان زحمتکش این سازمان بنویسیم. شغل زندانبانی یکی از سخت‌ترین مشاغل در جهان است و انصافاً همکاران ما در سازمان زندان‌ها بطور شبانه‌روزی در خدمت زندانیان هستند. در هر حال در هر قشری افرادی متخلف پیدا می‌شوند و در سازمان زندان‌ها نیز افرادی مرتکب تخلف شدند. ممکن است در آینده هم افرادی پیدا شوند که مرتکب تخلف شوند که قطعاً با آنها برخورد خواهد شد. نکته دیگر اینکه صحنه‌هایی که در این فیلم‌ها مشاهده می‌شود برخی مربوط به تخلف کارکنان و مأمورین زندان‌هاست که جرم است و قابل تعقیب می‌باشد و برخی هم مربوط به درگیری زندانیان و یا خودزنی آنهاست. در چنین مواردی نمی‌توان گفت همیشه مأمورین مقصر هستند. در هر حال خود زندان، افراد را به لحاظ روانی تحت تأثیر قرار می‌دهد و عصبانی می‌کند و همین امر موجب برخی درگیری‌ها در زندان‌ها می‌شود.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: برخی از افراد که در زندان به سر می‌برند شاید یک نفرشان را یک شهر هم نتواند تحمل کند. یکی چاقوکش و عربده‌کش و اخلالگر در نظم است؛ یکی قاچاقچی کالا و مواد مخدر است؛ البته اکثر افرادی که در زندان هستند افراد شرافتمندی می‌باشند؛ اما به هر حال چنین افرادی هم بین آ‌نها وجود دارد که ممکن است درگیر شوند. در تمام زندان‌های جهان هم چنین صحنه‌هایی اتفاق می‌افتد.
خداییان افزود: نکته بعدی این است که این فیلم‌ها را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تخلفاتی پشت سر هم رخ می‌دهد؛ کارمندی مرتکب تخلف می‌شود و یا زندانیان درگیر می‌شوند و یا خودزنی می‌کنند. ممکن است کسی تصور کند هر روز ما در زندان‌ها درگیری و نقض حقوق زندانیان را داریم؛ خیر؛ کسانی که این فیلم‌ها را منتشر می‌کنند، این‌ها را مونتاژ کرده‌اند. این فیلم‌ها ممکن است مربوط به ماه‌ها و سال‌های قبل باشد. این‌ها را کنار هم گذاشته‌اند و بر این اساس نباید تصور شود که هر روز ما چنین صحنه‌هایی را در زندان‌ها داریم.
دغدغه‌های ریاست قوه قضائیه
پیرامون بهبود وضعیت زندانیان
وی بیان داشت: نکته بعدی نیز در این رابطه ناظر بر دغدغه‌های ریاست قوه قضائیه پیرامون بهبود وضعیت زندانیان است. برخی بی‌انصافی کردند و گفتند مسئولین به حقوق زندانیان توجه نمی‌کنند. اگر مروری بر اقدامات و دستورات حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای که حدود دو ماه است مدیریت دستگاه قضایی به ایشان واگذار شده، داشته باشیم، متوجه می‌شویم در این مدت کوتاه ایشان نسبت به حفظ حقوق زندانیان و شهروندان چقدر دغدغه داشته است. اولین ملاقاتی که ایشان با مردم داشت، ملاقات با زندانیان و خانواده‌های آنها بود و دستوراتی را در این خصوص صادر کرد؛ همچنین در اولین سفر استانی به ایلام که شاید ۱۰ روز بعد از انتصاب ایشان انجام شد، در زندان ایلام حضور پیدا کرد و از نزدیک با زندانیان ملاقات داشت و با دستوراتی که صادر کرد و پیگیری‌هایی که رئیس‌دادگستری ایلام داشت، حدود ۹۰ نفر از زندانیان ایلام با آزادی مشروط یا تعلیق مجازات و سایر امکانات ارفاقی از زندان آزاد شدند. همچنین رئیس‌قوه قضائیه دستورات مؤکدی خطاب به دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌ها داشته مبنی بر اینکه به همراه قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌ها به صورت مستمر در زندان حضور پیدا کنند. در نتیجه این دستوراتِ ریاست دستگاه قضا فقط در استان تهران ظرف همین مدت دو ماه، پنج مرحله به همراه حدود ۴۰۰ قاضی (یعنی در هر مرحله بیش از ۶۰ نفر از قضات) همراه دادستان تهران از زندان‌ها بازدید به عمل آوردند و با حدود بیش از ۲۸ هزار نفر ملاقات داشتند و بر اثر همین ملاقات‌ها حدود دو هزار و ۹۰۰ نفر از زندانیان مشمول عفو قرار گرفتند و ۵۷۷ نفر با آزادی مشروط مواجه شدند و ۴۲۷ نفر نیز تعلیق اجرای مجازات گرفتند و حدود ۹ هزار نفر نیز به مرخصی رفتند. همچنین رئیس‌کل دادگستری تهران نیز در این مدت کوتاه سه بار از زندان‌های تهران به همراه جمعی از قضات دادگاه‌ها بازدید به عمل آورد و با زندانیان ملاقات داشت و همین امر زمینه آزادی بسیاری از زندانیان را فراهم آورد.
سخنگوی دستگاه قضا تأکید کرد: اما ریاست قوه قضائیه صرفاً به صدور دستور برای بهبود وضعیت زندانیان اکتفا نکرد و خودش وارد عمل شد و در همین دو ماهی که از مدیریت ایشان گذشته دو بار از زندان‌های تهران یعنی زندان رجایی شهر و زندان اوین و بند‌های زندانیان محکومیت‌های امنیتی بازدید به عمل آورد؛ بنابراین حضور رئیس‌قوه قضائیه در این مدت کوتاه در زندان‌ها نشان می‌دهد که ایشان عنایت خاصی به حفظ حقوق زندانیان دارد و دغدغه‌مند است که حقی از زندانیان تضییع نشود. همچنین در سراسر کشور دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌ها مأمور شده‌اند به صورت مستمر در زندان‌ها حاضر شوند و گزارش بازدید‌های خود را ارائه دهند. علی ایحال ما اعتقاد داریم کسی که محکوم به زندان می‌شود، فقط باید حبس خود را تحمل کند و کسی نباید حقی از زندانیان را تضییع کند و با مرتکبین به شدت برخورد خواهد شد.
جزئیات پرونده افشای فایل صوتی ظریف
خداییان در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون آخرین جزئیات پرونده افشای فایل صوتی ظریف اظهار داشت: درخصوص انتشار این فایل صوتی، پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد. جهت مستند‌سازی پرونده و جمع‌آوری دلایل و مدارک مبنی بر توجه اتهامات به متهمان، تعداد زیادی از افراد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم دسترسی به این فایل صوتی داشتند (شاید بیش از ۲۰ نفر) به عنوان مطلع احضار شدند و از آنها تحقیق به عمل آمد. بر همین اساس دلایل و مدارکی جمع‌آوری شد و پرونده آماده طی مراحل بعدی است و طبق سؤالی که از دادسرای تهران داشتم طی روز‌های آتی نسبت به احضار متهم یا متهمان پرونده اقدام خواهد شد. باید منتظر باشیم و ببینیم که بعد از تفهیم اتهام نسبت به متهم یا متهمان چه نتایجی به دست می‌آید.
روش‌هایی که مردم می‌توانند
تخلفات کارکنان دولتی و قضایی را گزارش دهند
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر روش‌هایی که مردم می‌توانند تخلفات کارکنان اداری را گزارش دهند، گفت: ممکن است برخی افراد متوجه تخلفات کارکنان دولت به مفهوم اعم و یا کارکنان دستگاه قضایی شوند و بخواهند این تخلفات را به اطلاع مراجع مربوطه برسانند؛ اما مایل باشند هویت آنها افشا نشود؛ برای این کار هم می‌توانند به سازمان بازرسی کل کشور گزارش دهند و طریقه این امر نیز مراجعه به سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی می‌باشد که در سایت سازمان وجود دارد و مردم از آن طریق می‌توانند گزارش کارکنان متخلف را اعلام کنند. همچنین از طریق تلفن ۱۳۶ سازمان بازرسی، تلفن ۱۲۹ مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه و شماره ۱۵۸۰ مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه امکان اعلام این تخلفات وجود دارد. برخی سازمان‌ها نیز امکان ارتباط مردم و مسئولین را در سایت خود فراهم کرده‌اند و اگر چنانچه شکایتی از طرز کار آن اداره یا پرسنل آن داشته باشند می‌توانند از آن طریق با مسئول مربوطه موضوع را در میان بگذارند.
درخصوص برخی شخصیت‌های سریال گاندو پرونده‌هایی تشکیل شده است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به افشاگری‌های سریال تلویزیونی گاندو درباره فساد‌های انجام شده توسط برخی از رجال سیاسی، آیا قوه قضائیه در مورد این افراد که خواسته یا ناخواسته اسناد محرمانه و اطلاعات طبقه بندی را در اختیار بیگانگان قرار‌دادند، وارد عمل می‌شود و آیا پرونده‌ای تشکیل شده یا تشکیل خواهد شد، گفت: به صرف تهیه یک فیلم سینمایی یا سریال نمی‌شود افرادی را تحت تعقیب قرار‌داد. حتما باید از طریق ضابطین، دلایل و مدارک به دستگاه قضایی ارجاع شود تا افراد تحت تعقیب قرار گیرند.اما درخصوص برخی از شخصیت‌های این فیلم پرونده‌هایی تشکیل شده است. در یک مورد به جرم فساد مالی یکی از کسانیکه در این فیلم به نمایش گذاشته می‌شود به ۵ سال حبس قطعی، انفصال از خدمت و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است. شخص دیگری به جرم جاسوسی به ۵ سال حبس محکوم شده است. پرونده برخی افراد نیز به اتهام فساد مالی در مرجع قضایی در دست رسیدگی است و هنوز به نتیجه نرسیده است.
خداییان افزود: در هر حال اگر از سوی ضابطین، دلایل و مدارک علیه کسانیکه هنوز محکوم نشده‌اند و یا پرونده برای آنها تشکیل نشده، به دستگاه قضایی ارجاع شود، رسیدگی صورت خواهد گرفت.
کاهش اطاله دادرسی
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کاهش اطاله دادرسی طبق تاکیدات ریاست قوه قضائیه، یادآور شد: درنتیجه اقدامات انجام شده شاهد کاهش اطاله دادرسی هستیم؛ بگونه‌ای که در ابتدای سال ۱۳۹۹ میانگین زمان رسیدگی به پرونده ۱۱۰ روز بوده است، در پایان سال ۱۳۹۹ به حدود ۹۳ روز رسیده است و ظرف همین مدت میانگین به ۸۳ روز کاهش پیدا کرده و این نشانگر آن است که روز به روز از اطاله دادرسی کاسته شده و خواهد شد.
آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت پرونده وکلای بازداشتی، بیان داشت: با گزارش ضابطان، در این خصوص پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده و حدود ۹ نفر در این ارتباط به مرجع قضایی معرفی شدند که چهار نفر همان روز اول آزاد شدند و پنج نفر هم با قرار تامین بازداشت شدند که دو نفر از آنها هم تاکنون با پذیرش قرار تامین از زندان آزاد شده‌اند.اتهامی که متوجه برخی از آنهاست، اخلال در نظم و برخی از جرائم علیه امنیت است که پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و زمانی که تحقیقات کامل شد و پرونده به نتیجه رسید اطلاع‌رسانی لازم صورت خواهد گرفت. در ارتباط با دسترسی آنها به خانواده‌هایشان نیز سؤالی که بنده از بازپرس پرونده داشته ام، در همان ابتدای امر این افراد به صورت تلفنی با خانواده‌هایشان ارتباط داشتند و آنها در جریان امر گذاشته شده‌اند.