بارگیری کالا از بنادر به داخل کشور افزایش یافته است
سعید محمدی پور در گفتوگو با ایسنا از اجرای گشت مشترک بازرسی و نظارت بر انبارها و مراکز نگهداری کالا در راستای تشدید نظارتها در سطح استان خبر داد و افزود: انبارها نقش بسزایی در چرخه تامین و توزیع کالا و مواد اولیه واحدهای تولیدی دارند.
وی تصریح کرد: شهرستانها به ویژه جنوب تهران با تعداد ۷۳ هزار انبار به عنوان بزرگترین مراکز نگهداری کالا در کل کشور محسوب میشوند که فرآیند رصد و کنترل این انبارها در اولویت کاری این معاونت است.
به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان تهران، از دو واحد انبار در شهرستان بهارستان بالغ بر ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم انواع مواد اولیه به ارزش بیش از ۹۰۰ میلیون تومان کشف و به مراکز قضایی تحویل داده شد.
همچنین فرهاد منتصر کوهساری؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: هماکنون چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع کالای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور وجود دارد.
وی با اشاره به گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانههای روغنی به عنوان موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور، افزود: طی ماههای گذشته موجودی بنادر کشور از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن به میزان فوقالذکر رسیده و در زمینه رشد تخلیه و بارگیری نیز نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشتهایم. همچنین در پنج ماهه نخست سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که این عدد در پایان مرداد ماه امسال به بیش از ۱۰ میلیون تن
رسید.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: یکی دیگر از معیارهایی که نشان میدهد روند تخلیه و بارگیری کالای اساسی از بنادر کشور تسریع شده است اینکه در خرداد ماه امسال روزانه ۱۵۰۰ دستگاه کامیون در بنادر کشور کالای اساسی بارگیری میکردند اما در حال حاضر به صورت میانگین به ۲۲۰۰ دستگاه در روز رسیده است. البته باید به این نکته هم توجه کرد که هم اکنون ورودی و خروجی کالا از بنادر کشور با یکدیگر همخوانی ندارد و باید سرعت خروجی را افزایش دهیم که برای این کار تعداد کامیونها باید به حداقل ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسد.
منتصر کوهساری در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا کالاهای اساسی همواره در بنادر کشور انباشت شده و ترخیص آنها با مشکلاتی نظیر تاخیر همراه است؟ گفت: در این زمینه باید فرآیند ترخیص کالا را بررسی کنیم که به چه دلیلی این فرآیند حدود ۵۰روز و حتی بیشتر به طول میانجامد اما توجه به این نکته هم ضروری است که در دنیا تعرفه انبارداری در بنادر صعودی و بسیار بالاتر از ایران است به همین دلیل صاحب کالا علاقهمند نیست که کالایش روزهای طولانی در بنادر بماند اما در ایران اینگونه نیست و به دلیل اینکه ارزانترین انبارها مربوط به بنادر است، به صرفهترین کار برای صاحب کالا باقی ماندن کالاها در بنادر است.