kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۶
وزارت بهداشت خبر داد

رکوردشکنی دوباره تزریق روزانه واکسن کرونا با تزریق ۷۶۵ هزار دُز

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از رکوردشکنی دوباره تزریق روزانه واکسن کرونا در کشور خبر داد.

به گزارش وبدا، در اطلاعیه این مرکز آمده است:
« تاکنون ۱۸ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۹۶۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۹۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به
۲۶ میلیون و ۹۴۱ هزار و ۲۶۰ دُز رسید. افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند.
با تزریق ۷۶۵ هزار و ۱۳۴ دُز واکسن کرونا در شبانه‌روز گذشته، رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شد.
از 7 تا ۸ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۳ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۹۱۸ نفر از آنها بستری شدند بنابراین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهار میلیون و ۹۶۰ هزار
و ۷۴۴ نفر رسید. ۷ هزار و ۸۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. خوشبختانه تا کنون چهار میلیون و ۱۷۵ هزار و ۴۰۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
متاسفانه در طول این مدت، ۶۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۷ هزار و ۱۵۱ نفر رسید.
تا کنون ۲۸ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۳۰۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر نیز ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.»
تاکید وزیر بهداشت بر ضرورت تسریع روند صدور مجوز واکسن‌های داخلی کرونا
وزیر بهداشت دیروز در نشست با رئیس‌و مدیران سازمان غذا و دارو که به منظور بررسی مجموعه اقدامات صورت گرفته در این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه در دوران بحرانی هستیم و باید به مشکلات هم بحرانی رسیدگی شود، بر ضرورت تسریع در روند صدور مجوز برای واکسن‌های داخلی کرونا تاکید کرد.
بهرام عین اللهی با اشاره به تعداد مرگ و میر در کشور، بر ضرورت توجه به تولید داخل تاکید کرد و گفت: باید توجه ویژه‌ای به کیفیت داروهای داخل شود و در همین راستا اقدامات رسانه‌ای و فرهنگی متعددی انجام شود.
عین اللهی همچنین در نشست‌های جداگانه با معاونین و مدیران زیرمجموعه هر معاونت، به بحث و تبادل نظر پیرامون برنامه‌های پیش روی هر حوزه، پرداخت.
وی همچنین ضمن تاکید بر تمرکز وزارت بهداشت برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در دوره جدید، بر انجام واکسیناسیون کووید ۱۹ در اسرع وقت، تاکید و عنوان کرد که باید به سمت پیشگیری برویم، پیشگیری مقدم بر درمان است و چنانچه می‌خواهیم مملکت رشد کند، باید در بخش بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم.
واکسن انستیتو پاستور ایران
اولین واکسن سه دُزه در کشور
رئیس‌انستیتو پاستور ایران گفت: طبق روال دو دز واکسن پاستوکووک و یک دز واکسن سوبراناپلاس به افراد تزریق می‌شود.
به گزارش ایلنا، علیرضا بیگلری، در ارتباط با گزارش‌هایی مبنی بر تزریق واکسن سوبراناپلاس در نوبت دوم و وعده‌ تزریق دٌز سوم اظهارداشت: به طور کلی اغلب واکسن‌های پروتئینی مانند پاستوکووک سه دزه طراحی شده‌اند یعنی دز یادآور هم دارند.
بیگلری افزود: طبق روال دو دز واکسن پاستوکووک و یک دز واکسن سوبراناپلاس تزریق می‌شود. در برخی شهرها در کشور در قالب کارآزمایی بالینی دو دز را با سه دز مقایسه کردیم و دیدیم که در مقابل واریانت‌های جهش یافته سه دز به‌طور چشمگیری بهتر عمل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید امروزه در مورد سایر واکسن‌ها از جمله فایزر هم تزریق نوبت سوم توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: فاصله تزریق نوبت سوم واکسن پاستور یک تا دو ماه بعد از تزریق دوم است. پاستوکووک درحال حاضر به مرحله تزریق عمومی رسیده و سه دز تزریق می‌شود. البته در مطالعاتی که هم در ایران و هم در کوبا انجام شده، مشخص گردیده که در سنین زیر 18 سال تزریق دو دز کافی خواهد بود ولی برای بزرگسالان، به ویژه در مقابل واریانت‌های واکسن‌گریز مانند دلتا بهتر است سه دز تزریق شود.
رئیس‌انستیتو پاستور ایران گفت: در ماه گذشته در هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور، واکسن پاستوکووک برای استفاده اضطراری توزیع و تزریق شده است. آخر شهریور هم حدود 700 هزار تا یک میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد که شامل دز یادآور هم خواهد بود. از اوایل پاییز تولید انبوه صنعتی با ظرفیت اسمی سه میلیون دز در ماه را خواهیم داشت که با توجه به مطالعه کارآیی این واکسن در رده‌های سنی سه تا هشتاد سال و نیز اثبات اثربخشی تک دز یادآور آن در ایجاد مصونیت مطلوب در بیماران بهبود یافته قبلی، امیدواریم با کسب مجوزهای لازم در کنار توسعه خطوط تولید، امکان تامین مقادیر بیشتری از این واکسن برای گروه زیادی از اقشار جامعه میسر شود.