kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
دهن‌کجی آمریکا به پارلمان عراق

سرکنسول آمریکا در اربیل: نه از عراق و نه از اربیل خارج نخواهیم شد!

سرکنسول آمریکا در اربیل، با نادیده گرفتن قانون پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای بیگانه، تاکید کرد که آمریکا به حضور خود در عراق و از جمله در منطقه کردستان ادامه می‌دهد.

ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به دست آمریکایی‌ها، تحولی بنیادین در عراق ایجاد کرد و عزم‌ها را برای بیرون راندن اشغالگران جزم‌تر کرد؛ تا جایی که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ قانونی را برای اخراج نیروهای نظامی بیگانه از این کشور تصویب کرد. «رابرت پالادینو» سرکنسول آمریکا در اربیل اما بی‌توجه به این قانون روز دوشنبه با بیان اینکه آمریکا در عراق از جمله در منطقه کردستان می‌ماند، مدعی شد: «متأسفانه شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سنجار از پیروی از دستورالعمل‌های دولت عراق خودداری کرده‌اند. و این عنصر همچنان به سرپیچی از مقامات عراق ادامه می‌دهد.»
به گزارش فارس، پالادینو گفت: ما هنوز معتقدیم توافق سنجار بهترین راه پیش‌رو برای حل وضعیت سنجار است. طبق توافقنامه سنجار که چندی پیش بین «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و منطقه کردستان امضا شد، به نیروهای پیشمرگه اجازه داد می‌شود که به این منطقه بازگردند. البته گفتنی است که این توافق واکنش‌های سیاسی و انتقادهایی را در داخل عراق به دنبال داشت و بسیاری از کارشناسان این توافق را علیه حشد‌الشعبی می‌دانند.
جالب توجه این است که رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه از آغاز فعالیت کنفرانس «همکاری و شراکت بغداد» استقبال کرد و بر حمایت پاریس از تلاش عراق برای امنیت و ثبات تاکید کرد. ماکرون در افتتاحیه کنفرانس نیز گفت: «ما اینجا برای حمایت از امنیت و ثبات عراق هستیم. فرانسه در حمایت از بغداد در ماموریت مبارزه با تروریسم در چارچوب ائتلاف بین‌المللی باقی خواهد ماند.» وی گفت: «هر تصمیمی که آمریکایی‌ها بگیرند، ما به حضورمان در عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.» گفتنی است، «مبارزه با تروریسم» اسم رمز تمام اشغالگران است که با عنوان آن به اشغالگری خود ادامه می‌دهند.