kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۸۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

کوتاه از سراسر جهان

 

کره شمالی
رویترز: دیده‌بان اتمی سازمان ملل در گزارش سالانه خود آورده است، به نظر می‌رسد کره شمالی دوباره فعالیت یک رآکتور هسته‌ای را که به شدت گمان می‌رود در تولید پلوتونیوم برای تسلیحات هسته‌ای فعال است، به جریان‌انداخته است. در گزارش این سازمان درباره رآکتور پنج مگاواتی در یونگ‌بیون که یک مجتمع هسته‌ای در قلب برنامه اتمی کره شمالی است، آمده است که هیچ نشانه‌ای از فعالیت رآکتور از اواخر سال ۲۰۱۸ تا اواسط ۲۰۲۱ دیده نمی‌شد. اما اخیراً ۲۰۲۱ نشانه‌هایی شامل تخلیه آب خنک‌کننده که با فعالیت این رآکتور همخوانی دارد، رصد شده است.
لبنان
الدیار: منابع لبنانی اعلام کردند که به دلیل شکست تلاش‌ها برای تشکیل دولت، نخست‌وزیر مکلف قصد دارد از تشکیل دولت انصراف بدهد. روزنامه «الدیار» لبنان نوشته که «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر مکلف، به انصراف از تشکیل دولت بسیار نزدیک شده است و این درحالی است که تیم وی و تیم «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان برای کاهش فشار شرایط به وجود آمده و استفاده از فرصت تلاش زیادی کرده‌اند و فرانسه نیز فشار زیادی بر وی می‌آورد تا از تشکیل دولت انصراف ندهد. اطلاعات نشان می‌دهد که میقاتی تصمیم داشت بعد از سفر اخیرش به بعبدا از تشکیل دولت انصراف بدهد اما فرانسوی‌ها او را قانع کردند که صبر کند چراکه انصراف وی به معنای ماندن لبنان در جهنم است چراکه هیچ جایگزینی برای میقاتی وجود ندارد.
عراق
باشگاه خبرنگاران جوان: کانال تلگرامی صابرین نیوز از انفجار یک بمب نزدیک خودرویی در روستای الصمود در استان کرکوک خبر داد که کارگران با آن تردد می‌کردند. منابع امنیتی عراق نیز از کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۰ غیرنظامی و نیروی پلیس در انفجار بمب در جنوب کرکوک خبر دادند. این بمب نزدیک یک پل در دست ساخت نزدیک منطقه وادی الشای از توابع شهرستان داقوق در ۴۰ کیلومتری جنوب کرکوک منفجر شد.