kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
نماینده کنگره آمریکا اعلام کرد

ماجرای 85 میلیارد دلار تجهیزات نظامی که آمریکا برای طالبان گذاشت و رفت!

نماینده کنگره آمریکا با ارائه جزئیات جدیدی از میلیاردها دلار تجهیزات نظامی نیروهای آمریکایی که در افغانستان به دست طالبان افتاده اعلام کرد تعداد بالگرد‌های بلک‌هاوک که به چنگ طالبان در افغانستان افتاده اکنون از ۸۵ درصد کشور‌هایی که آن را دارند، بیشتر است!

 

سرویس خارجی-

با سقوط کابل و فروپاشی دولت و ارتش افغانستان میلیاردها دلار سلاحی که آمریکا به دولت غنی داده بود به دست شبه نظامیان طالبان افتاده است. هفته گذشته بود که دو عضو جمهوریخواه کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا از پنتاگون خواستند تا درباره این تسلیحات توضیح بدهد. «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این گفته بود کشورش ۸۰ میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش ارتش ملی افغانستان هزینه کرده و ارتش افغانستان از بسیاری از ارتش‌های کشورهای عضو ناتو، دارای نیروی بیشتری است، لذا درمقابل طالبان می‌تواند بایستد! جان کربی سخگنوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز پیش از این خطاب به خبرنگاران گفته بود: «من نمی‌دانم دقیقا چه تجهیزاتی که پیش از این در اختیار افغان‌ها بوده است، اکنون در خطر قرار دارد».
 حالا عضو کنگره آمریکا جزئیات جدیدی از سلاح‌ها و تجهیزات سبک و سنگین نظامی آمریکایی که در اختیار طالبان قرار گرفته را اعلام کرده است. «جیم بنکز» می‌گوید: « طالبان به علت بی‌توجهی دولت فعلی، اکنون به تسلیحاتی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار که آمریکا آنها را تامین کرده‌، دسترسی پیدا کرده است.
این تسلیحات شامل ۷۵ هزار قبضه انواع تسلیحات نظامی، ۲۰۰ فروند پهپاد و بالگرد نظامی، ۶۰۰ هزار قبضه انواع سلاح گرم است و تعداد بالگرد‌های بلک‌هاوک که به چنگ طالبان در افغانستان افتاده اکنون از ۸۵ درصد کشور‌ها بیشتر است».
2000 خودرو زرهی و 40 هواپیما!
همچنین براساس برآورد روزنامه اسپانیایی «ال اکونومیستا»، این تسلیحات شامل بیش از ۲۰۰۰ خودرو زرهی و ۴۰ هواپیما است که در میان آنها چندین فروند از نوع بلک‌هاوکس هلیکوپتر‌های جنگی و پهپاد‌های نظامی اسکن ایگل و عینک‌هایی با قابلیت دید در شب، نیز مشاهده می‌شود. در این باره ۲۵ سناتور جمهوریخواه نیز با ارسال نامه‌ای به «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، خواستار پاسخگویی درباره رها کردن سلاح‌های حساس شده‌اند و حتی «احتمال حملات هوایی برای انهدام انبار‌های سلاح و عدم دستیابی طالبان به آنها» را نیز مورد بررسی قرار‌داده‌اند. گفتنی است هنوز سؤال‌های زیادی درباره فرار آمریکایی‌ها با آن شکل مفتضح و شکست راحت و فوری ارتش افغانستان از طالبان باقی مانده که شاید سال‌ها بعد، پاسخ‌ها معلوم شوند!
پایان رسمی اشغالگری انگلیس
از سوی دیگر در حالی که دو دهه حضور نظامیان انگلیسی با آخرین پروازها پایان یافته است، آخرین نیروهای آمریکایی نیز روند خروج از فرودگاه کابل را آغاز کرده‌اند.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده طی دو هفته اخیر دست‌کم 117 هزار خارجی، دو تابعیتی و شهروندان افغانستان از فرودگاه کابل خارج شده‌اند. بر اساس گزارش پنتاگون، روند خروج نیروهای آمریکایی پس از کند شدن تلاش‌ها برای تخلیه مردم از فرودگاه کابل آغاز شده است. یک مقام آمریکایی هم به رویترز گفته در حال حاضر کمتر از 4 هزار نیروی آمریکایی در فرودگاه باقی مانده‌اند.
این نیروها بر اساس توافق قبلی باید تا سه شنبه (فردا) از افغانستان خارج شوند. طالبان پیشتر تمدید مهلت خروج را رد کرده بود. به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت دفاع انگلیس نیز تایید کرده که آخرین پرواز حامل افراد غیرنظامی از فرودگاه کابل خارج شده است و پروازهای بعدی شامل دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی این کشور هستند.«لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل نیز گفته کشورش حدود 15 هزار نفر را تخلیه کرده است.
بازی جدید فرانسه در افغانستان
اما در حالی که رسانه‌ها از خروج آخرین نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس از افغانستان خبر می‌دهد.رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید، پاریس و لندن پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ایجاد منطقه امن در کابل را به سازمان ملل ارائه داده‌اند تا امکان تداوم عملیات‌های به گفته وی بشردوستانه در افغانستان فراهم شود! ماکرون که زمان اعلام این خبر در بغداد بود گفته: «پاریس و لندن به سازمان ملل پیشنهاد ایجاد منطقه امن در کابل را خواهند داد... هدف این پیشنهاد، تعیین منطقه‌ای امن در کابل تحت اختیار سازمان ملل متحد است که امکان ادامه عملیات بشردوستانه را فراهم می‌آورد...پیش‌نویس قطعنامه فرانسه و انگلیس به سازمان ملل متحد ارائه می‌شود تا منطقه امن در کابل برای کسانی که مایل به ترک افغانستان هستند ایجاد گردد».
آمریکا در افغانستان چقدر خسارت زد چقدر خسارت دید؟
اما در حالی که طولانی‌ترین جنگ آمریکا قرار است تا فردا سه شنبه با خروج تحقیر‌آمیز آخرین نیروهای نظامی این کشور از افغانستان پایان یابد آمار رسمی دولت آمریکا هزینه صرف شده از زمان آغاز جنگ افغانستان را حدود ۸۸۷ میلیارد دلار برآورد می‌کند اما پروژه «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون تخمین زده که هزینه کلی این جنگ ۲.۲۶ تریلیون دلار بوده است. صرف هزینه بالغ بر2 تریلیون دلار در ۲۰ سال گذشته به معنی صرف مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در روز به مدت دو دهه در این جنگ است.
به گزارش فارس طبق داده‌های پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا نیمه ماه آوریل(اردیبهشت) امسال، بیش از ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند که شامل دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی می‌شود. این آمار کلی، مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، نداشتن دسترسی به غذا، آب، زیرساخت یا سایر پیامدهای غیر مستقیم جنگ را شامل نمی‌شود. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، این جنگ همچنین دو میلیون و ۷۰۰ افغان را مجبور به فرار به خارج از کشور کرده که بیشتر آنها به ایران، پاکستان و اروپا رفته‌اند. 4 میلیون نفر دیگر هم در داخل افغانستان آواره شده‌اند. تلفات جنگ در بین نیروهای ارتش و پلیس افغانستان هم ۷۸ هزار و ۳۱۴ نفر برآورد شده است. همچنین ۸۴ هزار و ۱۹۱ نیروی طالبان و سایر شبه‌نظامیان مخالف کشته شده‌اند. به گفته ناظران سازمان ملل متحد، در درگیری‌های افغانستان در مجموع ۷۲ روزنامه‌نگار
و ۴۴۴ امدادگر هم جان خود را از دست دادند.در همین حال، به گفته وزارت دفاع آمریکا، از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۲ هزار و ۴۴۲ نظامی آمریکایی در جنگ کشته و ۲۰ هزار و ۶۶۶ نفر زخمی شده‌اند.
تخمین زده می‌شود که بیش از 3 هزار و ۸۰۰ پیمانکار امنیتی خصوصی آمریکایی هم از کشته‌شدگان این جنگ هستند.بر اساس گزارش‌ها‌، جنگ و درگیری‌های افغانستان همچنین باعث کشته شدن هزار و ۱۴۴ نفر از نیروهای ائتلاف ناتو شده است.
 از سوی دیگر به گفته بازرس کل ویژه آمریکا، بسیاری از میلیاردها دلاری که صرف پروژه‌های عظیم زیرساختی در افغانستان شد نیز در واقع به هدر رفت زیرا از آنجا که افغانستان نتوانست کمک‌های مالی را جذب کند، کانال‌ها، سدها و بزرگراه‌ها خراب شدند، بیمارستان‌ها و مدارس تازه ساخته خالی ماندند و بدون نظارت مناسب، پول آمریکا باعث ایجاد فسادی شد که عملکرد و مشروعیت دولت افغانستان را تضعیف کرد.