kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

رئیس‌جمهور فرانسه: در عراق می‌مانیم حتی اگر آمریکا برود!

 

سرویس خارجی-
رئیس‌جمهور فرانسه که برای شرکت در کنفرانس همکاری و شراکت به بغداد سفر کرده می‌گوید، حتی در صورت خروج آمریکا، این کشور در عراق باقی می‌ماند. رئیس‌جمهور جوان و کم تجربه فرانسه چه در سر دارد؟!
حمله به عراق و آغاز اشغال آن از سال ۱۳۸۱ (۲۰۰۳) به دست ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا و انگلیس به عراق کلید خورد. اگر بگذریم از کذب بودنِ بهانه این حمله، یعنی انبارهای تسلیحات شیمیایی رژیم «صدام» که خیلی زود هویدا شد، نمی‌توانیم جنایاتی که اشغالگران در این سال‌ها کرده‌اند را نادیده بگیریم، جنایاتی که گویی پایانی ندارد و عراقی‌ها را اسیر خود کرده است؛ برای مثال هرج و مرج مولّدِ داعش یکی از نتایج اشغال بود. اما ترور سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» به دست آمریکایی‌ها، تحولی بنیادین در عراق ایجاد کرد و عزم‌ها را برای بیرون راندن اشغالگران از منطقه جزم‌تر کرد.
در زمان حمله آمریکا به عراق « ژاک شیراک»، رئیس‌جمهوری اسبق فرانسه، یک منتقد برجسته جنگ عراق محسوب می‌شد که یک هفته پیش از حمله ائتلاف تحت امر آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ گفته بود جنگ همیشه آخرین گزینه است. او هشدار داده بود که اشغال عراق به «کابوسی» برای همگان تبدیل خواهد شد.
اما گویا جانشین کنونیِ شیراک، «امانوئل ماکرون» قصد دارد در این «کابوس» باقی بماند، حتی اگر «کابوس‌ساز» و اسیر اول این «کابوس» قصد خروج از آن را داشته باشد! رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه از آغاز فعالیت کنفرانس «همکاری و شراکت بغداد» استقبال و بر حمایت پاریس از تلاش عراق برای امنیت و ثبات تاکید کرد! ماکرون در افتتاحیه کنفرانس نیز مدعی شد: «ما اینجا برای حمایت از امنیت و ثبات عراق هستیم.
فرانسه در حمایت از بغداد در ماموریت مبارزه با تروریسم در چارچوب ائتلاف بین‌المللی باقی خواهد ماند...هر تصمیمی که آمریکایی‌ها بگیرند، ما به حضورمان در عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد».
اجلاس دو روزه سران کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای عربی با عنوان «کنفرانس همکاری و شراکت بغداد» و با محوریت پرداختن به امنیت منطقه روز شنبه آغاز به کار کرد. رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس‌امارات و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی شرکت کنندگان در این اجلاس هستند.
گفتنی است، شیراک در زمان خود نفوذ زیادی در مناطق عربی از جمله عراق داشت، حالا ماکرون که سودای داشتن همان پایگاه را دارد، کوشش می‌کند با افزایش میدان نفوذش و تعمیق آن به چیزی برسد که کشورش از دست داده است اما از راهی متفاوت! شیراک کوشید تا می‌تواند وارد «کابوسِ دست‌ساختِ آمریکا» نشود، اما گویا ماکرون قصد ابقای این «کابوس» را دارد. البته وقتی گسترش نفوذ با دیپلماسی بسته شود، با چیزهای دیگری به دنبال گسترش نفوذ می‌روند. دیروز خبر رسید ماکرون به اربیل هم رفته است!