kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف آمریکا علیه قانون محدودیت‌کننده حقوق شهروندی

 


هزاران شهروند آمریکایی در
واشنگتن دی.سی (پایتخت) و دیگر شهرهای این کشور به خیابان‌ها ریختند و به تصویب قوانین محدودکننده مشارکت شهروندان در انتخابات اعتراض کردند.
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مردم با حضور گسترده در خیابان‌ها، محافظت از حق رأی شهروندان و مقابله با قوانین مربوط به محدودیت‌های انتخاباتی را در ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان خواستار شدند. این اعتراضات واکنشی به تصویب لایحه ایجاد محدودیت برای رأی‌گیری در مجلس نمایندگان ایالت تگزاس بود و همزمان با سالگرد تظاهرات تاریخی ۱۹۶۳ و سخنرانی «مارتین لوتر کینگ» فعال حقوق سیاه‌پوستان در واشنگتن برگزار شد.
معترضان واشنگتن که دست نوشته‌های «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» در دست داشتند، به قانون‌گذاران ایالت‌ها هشدار دادند تصویب قوانین ایالتی محدودیت انتخابات، به تبعیض علیه رنگین‌پوستان منتج خواهد شد.
به گزارش فارس در تظاهرات پایتخت آمریکا بیش از20 هزار نفر حضور داشتند و مسیر آن از میدان «مک‌فرسون» تا «نشنال مال» پیاده‌راه معروف مجاور کاخ سفید و ساختمان کنگره را شامل
می‌شد.
روز جمعه، لایحه ایجاد محدودیت برای مشارکت شهروندان در رویه‌های انتخاباتی ایالت تگزاس، علیرغم مانع‌تراشی‌های متعدد به تصویب رسید.. این لایحه در حالی تصویب شد که نمایندگان دموکرات کنگره ایالتی تگزاس از یک ماه و نیم قبل برای ممانعت از به حد نصاب رسیدن جلسات مجلس نمایندگان ایالتی، به واشنگتن سفر کرده بودند.
اما دیوان عالی ایالت تگزاس طی حکمی اعلام کرد قانون‌گذاران دموکرات کنگره این ایالت اگر به جلسات کنگره بازنگردند می‌توانند مورد بازداشت قرار گرفته و مسترد شوند.
پس از تهدید جمهوری‌خواهان به بازداشت «دموکرات‌های کارشکن»، سه نفر از آنها با بیان اینکه توانسته‌اند پیام خود در مخالفت با این لایحه جنجالی را به گوش ملت آمریکا برسانند، به تگزاس برگشتند. این لایحه در مرحله بعد، باید روز جمعه به تصویب مجلس سنای ایالت تگزاس برسد و «گرِگ ابوت» فرماندار جمهوری‌خواه تگزاس آن را امضا کند. این لایحه که بر مبنای ادعای اثبات نشده «دونالد ترامپ» درخصوص تقلب در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است، استفاده از صندوق‌های سیار و مراکز بیست و چهار ساعته رأی‌گیری را ممنوع می‌کند. علاوه‌بر این، طبق این لایحه، برای شرکت در رأی‌گیری پستی، موارد جدیدی جهت تأیید هویت رأی‌دهندگان اضافه شده است.همچنین این لایحه، مسئولان انتخاباتی را از ارسال برگه رأی برای کسانی که درخواست آن را ثبت نکرده‌اند منع کرده و نظارت حزبی بر صندوق‌ها را تقویت می‌کند.