kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۴۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

آخرین هشدار صنعا به امارات: جزیره میون را تخلیه کنید!

عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به ادامه اشغالگری امارات در جزیره بسیار مهم «میون» خطاب به این شیخ‌نشین خلیج‌فارس گفت اگردست از اشغالگری برندارد، به شما هم همانند دیگر مناطق یمن «درس عبرتی خواهیم داد».

 


سرویس خارجی-

«میون» یا «پریم» جزیره‌ای آتشفشانی در تنگه باب‌المندب واقع در ورودی جنوبی دریای سرخ است که در امتداد ساحل جنوب‌ غربی یمن قرار دارد و متعلق به این کشور است. این جزیره مهم، باب‌المندب را به دو آب‌راه تقسیم کرده‌است. میون به دلیل متصل کردن شرق و غرب جهان یکی از چند نقطه مهم و استراتژیک جهان است و به همین دلیل از ۱۸۵۷ تا ۱۹۶۷ در اشغال «انگلیس» بود و حالا شیخ‌نشینِ نورسیده و رژیم آپارتاید اسرائیل دندان طمع برای آن تیز کرده‌اند، البته رژیم بدویِ سابق و مدرنِ لاحقِ آل‌سعود هم به آن طمع دارد.
عضو شورای عالی سیاسی یمن روز سه شنبه تاکید کرد این جزیره و نقش تاثیرگذار آن بر تنگه استراتژیک باب المندب دلیل اول حضور رژیم صهیونیستی و امارات در این جزیره است. «احمد الرهوی» در گفت‌وگو با شبکه «المسیره» گفت: «آواره ساختن شهروندان از جزیره میون نقشه تسلط بر آبراهه بین‌المللی تحت حاکمیت یمن را آشکار می‌سازد، اما این موضوع هرگز پیش نخواهد رفت».
«الرهوی» این را هم گفت که نتانیاهو در اوایل تجاوز ائتلاف سعودی از نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درخصوص تنگه باب المندب
گفته بود و در طی این سال‌ها، اقدام امارات در آواره کردن ساکنان جزیره و ساخت تاسیس نظامی در راستای اجرای دستورات آمریکا و رژیم صهیونیستی است.
بنا بر اعلام عضو شورای عالی سیاسی یمن: «دشمن متجاوز باید از آنچه در شرایط قبل برایش رخ داده درس عبرت بگیرد، زیرا ما ثابت کرده‌ایم که قدرتمان برای مقابله با موجودیت اشغالگران در خاک یمن چندین برابر چیزی است که می‌توانیم در میون نشان دهیم و برای این کار وارد عمل خواهیم شد». یمنی‌ها پیش از این نیز به امارات و رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند و این هشدار می‌تواند، به منزله آخرین هشدار باشد.
گفتنی است، ساکنان جزیره میون یمن می‌گویند آل‌سعود دلالانی را در این جزیره مستقر کرده تا اهالی میّون را در ازای پیشنهادهای مالی بسیار هنگفت، قانع به ترک این جزیره کنند، درحالی‌که اهالی این منطقه در برابر این پیشنهادها مقاومت می‌کنند.
پایگاه نظامی در میون
تصاویر ماهواره‌ای از میون هم حاکی از اقدام امارات در احداث یک پایگاه نظامی هوایی در جزیره میون است و بر اساس گزارش رسانه‌ها، ساخت‌وسازهای جدید امارات در جزیره میون همزمان با برچیدن پایگاه نظامی «عصب» امارات در اریتره است. امارات همه تأسیسات و تجهیزات این پایگاه نظامی را در فاصله زمانی ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰ (8 دی 1399) تا دوم مارس ۲۰۲۱ (12 اسفند 1399)، از آنجا خارج کرده و به دو نقطه انتقال داده است: یکی جزیره میون و دیگری پایگاه «سیدی برانی» مصر در نزدیکی مرزهای لیبی است.