kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
وعده رئیس ‌اتحادیه بارفروشان:

قیمت میوه ۲ هفته دیگر 10 درصد ارزان می‌شود!

رئیس ‌اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: برآوردها حاکی از آن است که قیمت میوه از دو هفته آینده با افت ۱۰ درصدی در بازار روبه‌رو شود.

مصطفی دارایی نژاد در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان از ثبات قیمت میوه در بازار خبر داد و افزود: برآوردها حاکی از آن است که قیمت میوه از دو هفته آینده ۱۰ درصد افت کند.
رئیس‌اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با‌اشاره به دلایل گرانی هویج، تصریح کرد: از ۴۰ روز گذشته اتحادیه بارفروشان بارها اعلام کرد که قیمت هویج به دلیل کمبود و مصرف سه برابری در ایام کرونا بالا رفته است که اتحادیه به هیچ عنوان این قیمت را قبول ندارد.
دارایی نژاد، قیمت کنونی هر کیلوگرم هویج در میدان مرکزی را ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با برداشت هویج از استان فارس و ازدیاد عرضه برآورد می‌شود که قیمت هویج کاهش یابد. البته صادرات به عراق و ارمنستان، یکی دیگر از دلایل گرانی هویج است که با عرضه روزانه ۱۵۰۰ تا دو هزار تن هویج و جلوگیری از صادرات بی‌رویه، قیمت به ۱۰ هزار تومان می‌رسد. گفتنی است، متولیان توزیع مواد غذایی در زمان ازدیاد عرضه، همزمان با گران کردن محصولات از ضرورت صادرات دم می‌زنند و به محض صدور مجوز صادرات به گرانی بیشتر اقدام کرده و دلیل آنرا صادرات عنوان می‌کنند. اینگونه بازی‌ها با معیشت مردم، همه ساله جریان دارد. قیمت میوه در حالی که عرضه فراوان و تقاضا کم است، گران است و این مسئله نشان می‌دهد، سیستم عرضه و تقاضا در بازار مواد غذایی جواب نمی‌دهد و فقط سفره مردم را کوچکتر می‌کند.
قیمت هر کیلوگرم انواع انگور بین 12 تا 20 هزار تومان، سیب 12 تا 25 هزار تومان، شلیل 15 تا 20 هزار تومان و هلو 12 تا 20 هزار تومان است که از توان اقشار کم درآمد بسیار بالاتر رفته. در شرایطی که به دلیل گرانی مرغ و گوشت و شیوع کرونا، مردم به مصرف میوه و سبزیجات روی آورده اند، تهیه نان و پنیر و انگور که غذای تابستانه کم درآمدها بوده است برای آنها سخت شده است! در چنین شرایطی، باید نظارت بیشتری روی بازار میوه، بویژه محصولاتی چون هویج، سیب و لیموترش اعمال شود.