kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
امروز آخرین روز بررسی وزرای پیشنهادی است

بررسی صلاحیت وزرا در ایستگاه پایانی، مردم در انتظار تشکیل کابینه

کار بررسی گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه سیزدهم امروز تمام می‌شود؛ اعضای دولت سیزدهم باید بدانند که جبران کاستی‌های امروز کشور که ماحصل سلطه تفکر واداده و منفعل بر قوه مجریه در سال‌های گذشته بوده تنها با کار جهادی آن هم به صورت شبانه‌روزی و تفکر انقلابی قابل تصور است.

 


یکصد و بیست و سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس و با حضور
208 نماینده آغاز شد.
در طول سال‌های گذشته قوه مجریه مسیری را طی کرد که وضعیت امروز اقتصاد یکی از تبعات آن است. گره زدن معیشت جامعه به اراده بیگانگان ‌اشتباهی بود که تاوان آن را جامعه و علی‌الخصوص قشر ضعیف پرداخت. در خردادماه 1400 مردم با رای خود تفکری دقیقا عکس تفکری در انتخابات 1392 و 1396 برگزیده شده بود را برگزیدند. این انتخاب گویای آن است که جامعه ایران نیز به این نکته پی برده که نباید به بیگانگان امید بست.
در خردادماه مردم کار خویش را در انتخاب جهادی و انقلابی که اولویت را به نگاه به داخل می‌دهد. امروز کار بررسی صلاحیت گزینه‌های معرفی شده به مجلس تمام شده و سپس در مجلس یا در جلسه امروز و یا در جلسه بعدی رای‌گیری خواهد شد و کابینه سیزدهم شکل می‌گیرد. مردم از دولت سیدابراهیم رئیسی انتظار دارند که بلافاصله پس از شکل‌گیری و قانونی شدن کارش را بدون وقفه و شبانه‌روز برای جبران مافات 8سال گذشته آغاز کند، فرصتی که اگر اعضای کابینه سیزدهم قدر آن را بدانند به افتخاری برای آنان بدل می‌شود که قطعا نزد خدا و خلق خدا مأجور خواهد بود.
آغاز به کار کابینه
بلافاصله پس از رای نمایندگان
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه علنی در همین رابطه گفت: من در جلسه تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید قوه قضائیه به این موضوع‌ اشاره کردم که دوستان‌مان در جبهه  انقلاب بدانند که برای کار نکردن هیچ بهانه‌ای وجود ندارد و همچنین جبهه انقلاب (دولت، مجلس و قوه قضائیه) محکوم به موفقیت هستند.
قالیباف با تاکید بر اینکه هر کسی که به دنبال تضعیف قوا در کشور باشد آب به آسیاب دشمنان می‌ریزد، تصریح کرد: در حین همدلی و همکاری بین قوا باید استقلال مجلس حفظ شود چرا که مجلس در رأس امور است و وظایف قانونی مجلس وظیفه نمایندگان است و ما در این موضوع حق مماشات به هیچکس را نداریم و این موضوع را هم می‌فهمیم که دولت بایستی با قدرت کار خود را فردای روزی که رأی اعتماد را از مجلس گرفت آغاز کند.
وی گفت: من ۴۰ سال در کار اجرایی خدمت به مردم کردم، امروز دوستان بدانند که مهم‌ترین دغدغه مردم سلامت و اقتصاد است، مجلس شورای اسلامی باید این اطمینان را حاصل کند که وزیران پیشنهادی در حوزه‌های معیشتی، اقتصاد و سلامت مردم کار خواهند کرد. در این راه همدلی و همراهی وجود دارد. این موارد را به طور واضح به وزرای پیشنهادی هم گفته‌ام.
بررسی صلاحیت و برنامه‌­های
گزینه وزارت صمت
صلاحیت سیدرضا فاطمی‌امین برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان مخالف و موافق دیدگاه خود را درباره تصدی این وزارتخانه اعلام کردند. در ابتدای این بررسی سخنگویان کمیسیون‌های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون‌ها درخصوص تایید بررنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را قرائت کردند.
سخنگویان این دو کمیسیون، ضمن قرائت گزارش این کمیسیون‌ها درخصوص استعلام مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه‌های وی با اسناد بالادستی کشور، از تایید صلاحیت وی برای تصدی مسئولیت وزارت صنعت، با اکثریت آراء اعضای کمیسیون خبر دادند.
موافقان و مخالفان
گزینه پیشنهادی وزارت صمت
اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه وزارت صمت مرد میدان می‌خواهد، تصریح کرد: وزیری به مجلس معرفی شده است که برای تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام هیچ برنامه عملیاتی ندارد. با انتخاب آقای فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تضمین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌هاست، بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی بخش زیادی از مردم از دولت خواهد شد.
احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، ‌معدن و تجارت اظهار داشت: برنامه شما برای تامین نهاده‌های دامی که پدر روستاییان و دامداران را درآورده چیست و برنامه‌تان برای واحدهای تعطیل شده ناشی از کرونا و بدهی‌ها چیست؟ همچنین برنامه شما برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان برای صنایع و معادن بسیاری از استان‌ها چیست؟
خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم شفت و فومن در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: فاطمی‌امین بسیار نتیجه‌محور و خروجی‌گرا است و حرف کلی نمی‌زند و آنچه که انتظار داریم تا توسط وزرا دنبال شود، در ایشان هست.
بهروزی‌فر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پاکدست، ساده‌زیست، انقلابی، متعهد و متخصص است، ادامه داد: وی دارای تجارب بسیار سنگینی در حوزه صنعت است و از فرهنگ بسیجی و نگاه میدانی به حوزه صنعت برخوردار است.
احمد راستینه نماینده شهرکرد در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: برنامه عملیاتی وزیر پیشنهادی صمت در حل مسائل این وزارتخانه و سابقه اجرایی درخشان او به ویژه در کار تحولی خارج کردن خودروهای فرسوده و نگاه راهبردی وی سبب شده است تا امروز از برنامه‌های او دفاع کنم.
محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: آقای فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت علاوه‌بر داشتن قدرت و توان خوب ایده‌پردازی و داشتن روحیه تحول‌گرایی و داشتن مهارت‌های ادراکی که لازمه جایگاه مهم وزارت در هر کشور و نظامی است عملکرد اجرایی قابل توجهی دارد.
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل ضمن قدردانی از رئیس‌جمهوری برای معرفی کابینه‌ای جوان، انقلابی و متخصص اظهار داشت: واحدهای تولیدی در کشور خوابیده است و برای اینکه شرایط رو به بهبود شود باید ابتدا به وزیر پیشنهادی وقت بدهیم و بعد مطالبه کنیم. به عبارتی ابتدا باید مشکلات سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی برطرف شود.
تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران
بعد از شنیدن دیدگاه‌های موافق و مخالف در مجلس سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: ما برای تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم. وزارت صمت بسیار متنوع است. متاسفانه شاهد آشفتگی‌هایی در بازار هستیم و سیمان به یکباره به ۵ برابر می‌رسد دولت کجاست؟ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و برای رفع آن به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز است. رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم نقش دارند.
وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک‌رقمی شدن حرکت کند. به زودی شاهد بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق خواهید بود. دولت مردمی و مجلس انقلابی با همراهی هم می‌توانند کشور را جلو ببرند. وی تاکید کرد: دولت و وزارت صمت نباید بنگاه‌داری کنند اما موظف به بازارسازی هستیم. وظیفه خودم می‌دانم خود را شریک بنگاه‌ها بدانم نه رقیب. وظیفه ما پشتیبانی بخش خصوصی است. ما باید محیط کسب‌وکار را تقویت کنیم.
بررسی برنامه‌­ها و صلاحیت
گزینه وزارت علوم
صلاحیت محمدعلی زلفی‌گل، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی دیروز بررسی شد و موافقان و مخالفان تصدی وی بر وزارت علوم به طرح دیدگاه‌های خود را در نقد و بررسی سوابق و برنامه‌های اعلامی مطرح کردند.
در ابتدای این بررسی، رضا حاجی‌پور گزارش کمیسیون آموزش مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که در آن با پیشنهاد تصدی وی برای پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موافقت شده بود. سید علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: ما به گزینه وزارت علوم و نیز به شخصیت دکتر زلفی‌گل احترام می‌گذاریم اما محدوده عمل و تجربه ایشان دانشگاه همدان بوده است.
روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: وزارت علوم، وزارت تخصص‌ها است؛ زلفی‌گل استادتمام شیمی بوده و مقالات ISI زیادی دارد و همچنین استاد نمونه و پژوهشگر سلامت است اما وزارت علوم چه نسبتی با وی دارد. در ادامه حسین رجایی نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وی با بیان اینکه برنامه‌های وزیر پیشنهادی کلی است، اظهار داشت: در برنامه‌های ارائه شده بازه زمانی برای اجرا مشخص نشده و این برنامه‌ها قابل ارزیابی و سنجش نیست.
مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصدی وزارت علوم از سوی زلفی‌گل، گفت: سوابق علمی آقای زلفی‌گل قابل تقدیر و وی از مفاخر علمی رشته شیمی هستند اما به نظر اینجانب تک‌بعدی بودن زلفی‌گل مانع از نگاه جامع به همه رشته‌های دانشگاهی و رشته‌های نوین و میان‌رشته‌ای است. بنا نیست وضع موجود که به روزمرگی نزدیک شده است ادامه پیدا کند و پذیرفته نیست در گام دوم انقلاب اسلامی، تربیت بی‌هدف دانشجو، رساله‌های سزاوار بایگانی و ارتقای صوری اساتید دانشگاه ادامه پیدا کند بلکه بایستی گام‌های موثری در تراز گام دوم انقلاب برداشته شود.
محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر روحیه جهادی وزیر پیشنهادی و ‌اشاره به اینکه وی تعامل مناسبی با نمایندگان دارد، گفت: نوع نگاه زلفی‌گل به کشور متناسب با نگاه آقای رئیسی است، چرا که در انتخابات برای او ستاد زدند. در واقع نگاه ایشان متکی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور است و قطعاً همکارانی که در وزارتخانه انتخاب خواهند کرد، با همین نوع نگاه خواهد بود، بنابراین دکتر ایزدخواه و یزدیخواه نباید نگرانی داشته باشند.
بهزاد رحیمی نماینده مردم سقز و بانه به عنوان یکی دیگر از موافقان وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت: قطعا کسی که در دانشگاهی مانند دانشگاه بوعلی‌سینا
8 سال مدیریت کرده و با هسته‌های علمی سروکار داشته، کمتر از اداره وزارتخانه عمل نکرده و آنجا هم خودش یک وزارتخانه کوچک بوده است. هم‌اکنون در حال انتخاب وزرایی هستیم که باید در تراز انقلاب اسلامی باشند؛ دکتر زلفی‌گل نوجوانی‌اش را از جبهه‌ها آغاز کرده و به افتخار جانبازی نائل شده است.
احمد نادری نماینده مردم تهران هم در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: مجلس از وزیر پیشنهادی علوم حمایت می‌کند به شرطی که چهره تحول‌خواه گذشته خود را نگاه داشته و از متخصصان در بدنه وزارتخانه و دانشگاه استفاده کند. عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر هم در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی تاکید کرد: آقای زلفی‌گل دارای تجربه در محیط دانشگاهی کلان و صاحب‌نام با روحیه‌ای تحول‌گرا است، کسی که آموزش عالی، دانشگاه و نیاز دانشگاه‌ها را به خوبی می‌شناسد و مفهوم علم و وزانت آن را درک کرده است.
فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای کشور
پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان نوبت به محمدعلی زلفی‌گل وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فناوری رسید تا دفاعیات خود را مطرح کند. وی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی هر مدیر و مسئولی در هر رده و سطح چنانچه در راستای اهداف شهدا و امام شهدا حرکت نکند یقینا عاقبت بخیر نخواهد شد.
وی افزود: به عنوان یک سرباز علمی نظام جمهوری اسلامی الگوی خودم را شهید چمران و شهدای هسته‌ای و سردار سلیمانی قرار می‌دهم چرا که این عزیزان عاقبت بخیر شدند و مسیرشان در راستای اهداف مقدس نام جمهوری اسلامی بود و مردمی و خادم مردم بودند. زلفی‌گل ادامه داد: بخشی از دوران ریاست دانشگاه در دوران فتنه 88 بود و عزیزان می‌دانند دانشگاه بوعلی سینا بین 13 تا 15 هزار نفر جمعیت دانشجویی دارد و یکی از سیاسی‌ترین دانشگاه‌ها هست و به لطف خداوند فتنه 88 را طوری مدیریت کردیم که هیچ‌کس آسیب ندید. وی افزود: فتنه 88 آغاز مشکلات خارجی برای ما شد و دشمن ما نسبت به براندازی نظام به خیال خام خودش امیدوار شد. چگونه می‌توانیم با کسانی که این ضرر را به نظام و کشورمان زدند در یک خط باشیم؟ اگر کسی آبرویش را از طریق نظام کسب می‌کند، مردانگی حکم می‌کند که‌ آبرویش را برای نظام هزینه کند چگونه با کسانی که در بزنگاه‌ها از نظام و انقلاب دفاع و آبروی خود را هزینه نمی‌کند هم‌خط باشیم؟ سیاستمداران آمریکا بدانند دست سردار ما را قطع کردند و کمترین هزینه‌اش قطع دست آنان از این منطقه خواهد بود.
بررسی برنامه­‌ها و صلاحیت
گزینه پیشنهادی وزارت کشور
صلاحیت احمد وحیدی برای تصدی وزارت کشور در دولت سیزدهم در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بررسی شد. در ابتدای این بررسی کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون شوراها و امور داخلی و کمیسیون عمران گزارش‌های خود را از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور قرائت و تائید کردند.
در ادامه این بررسی محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور با ‌اشاره به برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور از قبیل فقر، ناامنی، فساد و کارتن‌خوابی و اعتیاد اظهار داشت: ما نمایندگان در برابر این مسائل مسئولیت داریم و وزیر کشور نیز باید در این خصوص برنامه داشته باشد و سؤال این است که این مسائل در کجای برنامه‌های وزیر پیشنهادی قرار دارد.
سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دولت سیزدهم با بیان اینکه آقای وحیدی از افراد باسابقه در سطوح مدیریتی متفاوت در کشورمان بوده است، اظهار داشت: در رأس وزارت کشور باید کسی قرار بگیرد که در حوزه‌های مختلف صاحب تبحر و ‌اشراف باشد و این ویژگی در آقای وحیدی قرار دارد.
در همین حال قدرت‌الله حمزه شلمزاری هم در موافقت با برنامه‌های احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: در اظهارات آقای صباغیان مخالف برنامه‌های این وزیر مطالبی مطرح شد که وی با مطالعه کامل برنامه‌های وحیدی پاسخ سؤالات خود را دریافت خواهد کرد. وزیر پیشنهادی کشور 8 مورد درخصوص مواد مخدر و 16 مورد درباره احزاب و نهادهای مردمی در برنامه خود مطالبی را مطرح کرده و برنامه این وزیر پیشنهادی بسیار جامع وکامل است.
بسیج ظرفیت­‌ها؛ اولین نقش وزارت کشور
بعد از طرح مباحث موافقان و مخالفان، احمد وحیدی وزیر پیشنهادی وزارتخانه کشور در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: برنامه‌ای که تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم‌انداز، بیانیه گام دوم، سیاست‌های کلی نظام ـ که ۱۶ مورد آن به وزارت کشور مربوط است ـ قوانین مصوب و مجلس شورای اسلامی مربوط است.
وی بیان داشت: بر این اساس برنامه‌ها در قالب ۱۳ موضوع اساسی، ۱۸ راهبرد کلان و ۱۴۸ اقدام اجرایی و برنامه‌های محوری که همه اینها حول یک محور کلیدی شکل گرفت، تدوین شده‌اند همچنین در جلساتی که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در خدمت نمایندگان محترم بودم ۱۶۷ نماینده برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را در قالب ۵۰۸ نقطه نظر اعلام کردند که در قالب ۸ فصل جمع‌بندی شد.
وحیدی درباره این ۸ فصل بیان داشت: ۸۵ مورد در حوزه کارآمدی، ۶۸ مورد در حوزه تعامل دولت و مجلس، ۵۸ نکته درخصوص انتخاب مدیران، ۳۹ نکته در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ۲۹ نقطه نظر پیرامون مدیریت بحران، ۲۵ نکته در رابطه با تقسیمات کشور و ۲۳ مورد در حوزه اصلاح قوانین و مقررات بود.
وی ادامه داد: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت‌ها است. ما در کشور ظرفیت و قابلیت‌های فراوانی داریم و باید آن را بسیج کنیم. بسیج ظرفیت‌ها، سه هدف عبور از مشکلات اقتصادی، محرومیت‌زدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال می‌کند. ما خلأ‌هایی داریم که نهاد‌های واسطه‌ای آن را پر نمی‌کنند و باید وزارت کشور این خلأها را پر کند. تعارضات باید حل شود و مدیریت آن جزو کارکردهای وزارت کشور است.
وی با تاکید بر اینکه قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است، گفت: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود. ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را خلق کنیم. مردمی‌سازی توسط این الگوهای مشارکت و تقویت‌ آنها شدنی است.
بررسی صلاحیت
گزینه پیشنهادی ارشاد
صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی دیروز بررسی شد و موافقان و مخالفان به نقد و بررسی برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی پرداختند. در ابتدای این بررسی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی گزارشی برنامه وزیر پیشنهادی ارشاد را تایید کرد.
حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به قرائت این گزارش اعلام کرد: بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی، ۵۶ درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اسناد بالادستی منطبق و ۳۳ درصد موارد همسو بوده است. مورد مغایر نیز یافت نشده است.
محمد علیپور نماینده مردم ماکو در صحن علنی مجلس و در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه اولویت فرهنگ در کنار اقتصاد از نکاتی است که مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت آغاز بکار مجلس یازدهم بر آن تاکید داشتند، گفت: علت مخالفت من به‌دلیل دغدغه‌هایی است که درخصوص فرهنگ دارم. متاسفانه عدم تناسب سوابق تحصیلی و شغلی وزیر پیشنهادی با این حوزه را شاهد هستیم، این وزارتخانه از دو مقوله فرهنگ و ارشاد تشکیل شده و متولی مسائل حیاتی کشور است.
مسلم صالحی نماینده مردم اقلید هم در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: یکی از ضعف‌های اصلی آقای اسماعیلی کلی بودن، فاقد راهبردها، فاقد استراتژی‌های مناسب برای رسیدن به هدف و نقطه مطلوب در 4 سال آتی است. در این جلسه همچنین علی یزدیخواه نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن علنی مجلس با بیان اینکه اسماعیلی هیچ سابقه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد، گفت: آقای اسماعیلی در کارنامه اجرایی و سوابق خود مدتی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان بود و این استانداری هم رقمی از جهت میزان بودجه خارج از شمول داشته است. با این حال انضباط مالی در استانداری اصفهان در زمان تصدی‌گری وی مشاهده نمی‌شود و شاید یکی از مدیرانی که بیشترین اعمال ماده ۹۱ شده‌اند، خود او بود.
علی‌اصغر خانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: اسماعیلی دانش‌آموخته علوم سیاسی است که شاید بتوانند به سختی یکی از وظایف تخصصی این وزارتخانه مهم را اداره و بررسی کند. سوابق وزیر پیشنهادی هم نشان می‌دهد که ارتباط چندانی با بدنه وزارت ارشاد ندارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نماینده مردم تهران در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عرصه فرهنگ به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: آقای اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور معرفی شده است و نه فرهنگ کلاسیک؛ فرهنگ عمومی وسعتی به اندازه کل جامعه دارد و شامل حوزه‌هایی مانند کتاب، مطبوعات، هنرهای تجسمی، هنر هفتم و ادبیات می‌شود.
عفت شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان هم در موافقت با وزیر پیشنهادی با بیان اینکه انقلاب ما به فرموده امام راحل اساسا یک انقلاب فرهنگی بوده است، اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دستیابی به تمدن نوین اسلامی از اهداف مهم برشمرده شده که باید با بهره‌گیری از فرهنگ ناب اسلامی این هدف را مشخص کرد. تعیین تکلیف و اصلاح مدیریت فرهنگی کشور یکی از محورهای اصلی برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بر این اساس مشکلات مهم دستگاه‌های فرهنگی را احصا کرده و برای رفع آنها برنامه دارد.
حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد نماینده کهگیلویه هم در موافقت با برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی با ‌اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، گفت: در گفت‌وگویی که با جناب آقای دکتر اسماعیلی داشتم، به این باور رسیدم که آمده است تا همه توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مسجد بکار ببندد و با مشورت و استفاده از نخبگان دینی، علمی و فرهنگی هنری کشور این مهم را سامان ببخشد.
کمال حسین‌پور نماینده مردم پیرانشهر هم در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت:‌ آقای اسماعیلی از چهره‌های نخبه، علمی و فرهنگی کشور است. آقای اسماعیلی از جمله مدیران تحولگرای راهبردی سازمان صداوسیما بوده که به عنوان مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما دارای مدیریت میدانی و روحیه جهادی است و با بدنه وزارتخانه و حوزه فرهنگ و ارشاد آشنایی کامل داشته و بر مختصات وزارتخانه ‌اشراف کامل دارد.
فرهنگ فضای تنفس جامعه است
پس از طرح دیدگاه‌های موافقان و مخالفان، محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش‌ها، گرایش‌ها، عادات و سبک زندگی در جامعه و در یک کلمه هویت فردی و اجتماعی است. فرهنگ حال و هوای مردم، جامعه و خود ما است و فضای تنفس جامعه است. وقتی پاک و پاکیزه باشد جامعه را بانشاط و پویا می‌بینیم. البته آلودگی هوا هر چقدر هم باشد، باز خاموش و بی‌سروصدا کارش را می‌کند. فرهنگ اینطور است.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد خاطرنشان کرد: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، اهداف بلند انقلاب مثل عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مبارزه با مستکبران در یک کلام حاکمیت اسلام ناب محمدی است. همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها ذاتا فرهنگی و فرهنگ‌بنیان بوده و هست. همه داد و قیل‌های «ایسم‌های» اجتماعی و سیاسی و غیره ریشه در فرهنگ دارد. اصل انقلاب و دفاع مقدس و دفاع از حرم هم امری فرهنگی بودند.
اسماعیلی تصریح کرد: تمام مجاهدت مجاهدان در تمام عرصه‌ها ریشه در فرهنگ دارد. نزاع امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌هاست؛ فرهنگ اصیل توحیدی در مقابل فرهنگ‌های غیرتوحیدی، فرهنگ انقلاب در برابر فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌داری آدم‌خور و تقابل‌های دیگر.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز تمام دلبستگان انقلاب و مستضعفان عالم در دنیای پر زرق و برق زورگویان در شبکه‌های شیطانی قد علم کرده و ایثارگری می‌کنند و ملت شکیبا و صبور ایران در صف مقدم این تقابل تاریخ‌ساز قرار دارند و البته که پیروزی از آن مسلمانان و مستضعفان جهان است. در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه مدیریت فرهنگ و هنر، سینما، تئاتر، ادبیات و شعر و موسیقی، تجسمی و همه اینها سنگرهایی راهبردی و بلکه مقدس و مهم برای ما هستند.
اسماعیلی با عنوان این پرسش که چرا فرهنگ راهبردی است؟ بیان داشت: امروز جنگ اصلی در دنیا جنگ شناخت‌ها، جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی و سینما و امثال آن تلاش دارد باور و اراده قلبی و رفتار انسان‌ها را به نفع اهداف استعماری و سلطه‌خواهانه خود دستکاری کند و به زور و پول، انسان‌ها را از هویت خود خالی و منصرف و بلکه منزجر کند.
وی با تاکید بر اینکه همه رسانه‌ها و صنایع فرهنگی برای ما بسیار با ارزش و عزیز هستند، و با طرح این سؤال که چرا فرهنگ مقدس است؟ گفت: آن هنرمند عزیز، نوازنده چیره‌دست و فیلم‌ساز و بازیگر زبردست و ناشر باانگیزه، آن عنصر فرهنگی بی‌ادعا و پر کار، با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم و ریش و گیس سپید می‌کند.
بررسی صلاحیت و برنامه­‌های
گزینه پیشنهادی گردشگری
حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون درباره سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را قرائت کرد.
در متن این گزارش آمده: در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید عزت‌الله ضرغامی وزیر محترم پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق‌الذکر وزارت متبوع طی نامه‌ای مراتب فارغ‌التحصیلی مشارالیه در سوابق وزیر پیشنهادی، مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مورد تایید قرار گرفته است.
روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گزارش این کمیسیون درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
در متن گزارش آمده است: رئوس برنامه‌های وزیر دارای نقاط قوت و قابل بهبود و فرصت‌های امیدآفرین است و مهم‌ترین برنامه‌ها و تعهدات در رابطه با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از: استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای تقویت جذب گردشگری، حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا و برنامه‌ریزی برای مواجهه با موج گردشگری پساکرونا، جدیت در قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی، اجرای برنامه‌های موثر و تشویقی برای چهره‌های ماندگار در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی، تسهیل عرضه و تقاضای محصولات صنایع دستی.