kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۲۳۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
دلایل رشد چند روزه بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه‌، عوامل رشد روزهای اخیر بازار سهام را تشریح کرد

 

بردیا خسروانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: بازار بورس اخیرا شاهد رشد قیمت سهام در اکثریت گروه‌های بورسی بوده که عمدتا این رشد را می‌توان به گزارش‌های خوب عملکرد 3 ماهه شرکت‌ها و گزارش‌های فروش 4 ماهه آنها نسبت داد که منجر به رشد سودآوری شرکت‌ها بدلیل افزایش نرخ فروش و بعضا تعداد فروش شده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این، مواردی همچون افزایش تدریجی نرخ دلار و همچنین رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به نقاط جذاب هم میل سرمایه‌گذاران برای خرید سهام را با توجه به انتظارات تورمی از اقتصاد کشور افزایش داده است.
وی اضافه کرد: برخی نمادهای مختلف بازار سهام با توجه به سابقه ریزش سنگین چند ماه گذشته، در پی حفظ ارزش شرکت خود اقدام به افزایش سرمایه از محل‌های مختلف کرده‌اند که عمدتا از محل سود انباشته و آورده نقدی و مطالبات صورت گرفته که یکی از دلایل قانع‌کننده آن جلوگیری از خروج پول سود سهام تقسیمی است؛ چرا که منطقی است در شرایطی که 40 درصد تورم منتشر می‌شود برای حفظ قدرت سودآوری، دستکم 40 درصد از سود و ثروت کسب شده در شرکت حفظ شود تا بنیه مالی شرکت‌ها جهت ادامه روند سودسازی ادامه‌دار باشد.
استراحت شاخص بورس در ارتفاع 1.5 میلیون واحد
شاخص بورس پس از رشد چند روزه، دیروز به استراحت پرداخت و رشد چندانی نکرد.
به گزارش تسنیم، در پایان دادوستدهای روز دوشنبه بازار سرمایه بیش از 12میلیارد و 64 میلیون سهم و حق‌ تقدم به‌ارزشی بالغ بر 9 هزار و 563 میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و 129هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 337واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 515 هزار واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز گذشته به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، مخابرات ایران و پتروشیمی پردیس شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و فولاد مبارکه اصفهان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.
در بازار فرابورس هم با معامله 4 میلیارد و 252 میلیون ورقه به‌ارزش 11هزار و 790 میلیارد تومان در 518 هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 20 واحد رشد کرد و در ارتفاع 21 هزار و 897 واحد قرار گرفت.
در این بازار هم بیشترین اثر مثبت بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری صبا تامین، سرمایه‌گذاری گروه مالی سپهر و پتروشیمی تندگویان شد و در مقابل شرکت‌های پلیمر آریا ساسول، بیمه پاسارگاد و سنگ‌آهن گهر زمین بیشترین اثر منفی را بر این شاخص به نام خود ثبت کردند.