kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۲۲۷
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
کارشناس صنعت دامپروری:

گرانی‌های مداوم لبنیات منطقی نیست

افزایش پی‌در‌پی قیمت محصولات لبنی به دلایل مختلف سبب شده سرانه مصرف لبنیات خانوار کاهش یابد. کارشناسان این افزایش قیمت‌ها را نادرست می‌دانند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت محصولات لبنی طی هفته‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. به طور مثال نرخ شیر تازه کم چرب یک لیتری که در تیرماه هشت هزار تومان بوده به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ماست ۱۵۰۰ گرمی از
۲۴ هزار تومان به حدود ۵۰ هزار تومان و پنیر ۴۰۰ گرمی لبنه از ۱۶ هزار تومان به ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.
سعید سلطانی سروستانی، کارشناس صنعت دامپروری در واکنش به قیمت محصولات لبنی در بازار اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به کارخانجات اعلام کرد که در صورت خرید شیر خام با نرخ شش هزار و ۴۰۰ تومان می‌توانند کره و شیرخشک تولیدی را بدون تعرفه صادر کنند.
وی افزود: هم‌اکنون برخی کارخانجات لبنی با نرخ شش هزار و ۴۰۰ تومان شیرخام را از دامداران خریداری می‌کنند که با این وجود فروش یک‌کیلو و ۸۰۰ گرم ماست با نرخ ۵۰ هزار تومان جای سؤال دارد.
این کارشناس ادامه داد: علیرغم فرمول ساده محاسبه قیمت محصولات لبنی، اما معلوم‌ نیست که نرخ کنونی لبنیات بر چه مبنایی محاسبه شده است.
سلطانی سروستانی با‌اشاره به اینکه مصرف محصولات لبنی برای سلامت آحاد جامعه ضروری است، یادآور شد: در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه بارها بر سرانه مصرف ۱۶۰ کیلو لبنیات به عنوان تضمین‌کننده سلامت افراد توصیه شده است.
وی افزود: دولت ابتدا خرید تضمینی شیر را باید انجام دهد و سپس با قیمت تمام شده و برمبنای شرایط بازار اقدام به عرضه کالا کند که با این وجود تولیدکننده به مردم یارانه نمی‌دهد.
این کارشناس صنعت دامپروری با‌اشاره به اینکه قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بیانگر قطع یارانه بود، بیان کرد: اگر طبق ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری، تولیدکننده دغدغه خاطری نداشته باشد یا طبق ماده ۸ قبل از هدفمندکردن یارانه، به نوعی کمک می‌شد تا قیمت تمام شده کاهش یابد، این موضوع برای تولید حائز اهمیت بود که متاسفانه این امر محقق نشد.
سلطانی سروستانی با‌اشاره به اینکه مشکلات فعلی دامداران با اجرای قانون مرتفع می‌شود، بیان کرد: اگر کالا کمتر از قیمت تضمینی عرضه شود، دولت مابه‌التفاوت آن را به منظور پایداری تولید و اطمینان خاطر تولیدکننده باید پرداخت کند.
این کارشناس در واکنش به دخالت‌های بی‌مورد دولت در قیمت‌گذاری گفت: در دنیا ثابت شده که در اقتصاد دولتی هیچ‌گونه پیشرفتی وجود ندارد و تولیدکننده تنها ضربه می‌خورد، درحالی که با بکارگیری ظرفیت تشکل‌ها و نظارت دولت هیچ‌گونه مشکلی در تولید وجود ندارد. به عنوان مثال کشور هندوستان طی ۲۰ سال اخیر قیمت شیر را ثابت نگه داشته که این امر در کشور ما هم باید تکرار شود، کما اینکه کشورهایی که از ما دیرتر شروع کردند، موفقیت‌های بسیاری داشته‌اند.