kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو از امروز آغاز می‌شود

تلاش کاروان «سردار دل‌ها» برای ثبت بهترین نتایج

 

با آغاز رسمی بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو، کاروان سردار دل‌ها در تلاش است در این دوره بهترین عملکرد را از خود به جا بگذارد.
بازی‌های پارالمپیک 2020 توکیو از امروز سه‌شنبه 2 شهریور ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود. طبق اعلام سرپرست کاروان اعزامی، ایران در مراسم افتتاحیه 63 نماینده خواهد داشت.‌هادی رضایی دیروز درخصوص حضور کاروان کشورمان در افتتاحیه بازی‌ها گفت: افتتاحیه بازی‌های پارالمپیک توکیو روز سه شنبه، دوم شهریور ماه از ساعت ۲۰ به وقت محلی توکیو و ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران آغاز خواهد شد و مراسم
دو ساعت و چهل دقیقه به طول می‌انجامد.
وی خاطرنشان کرد: مقرر شد از ایران ۶۳ نفر شامل ورزشکاران و همراهان به نمایندگی از کشورمان در مراسم افتتاحیه حضور یابند.همان طور که پیش از این نیز اعلام شد، خانم کونیکو یامامورا – بابایی، مادر شهید محمد بابایی به عنوان سرپرست معنوی کاروان در این مراسم حضور خواهد داشت و زهرا نعمتی و نورمحمد آرخی نیز عهده‌دار مسئولیت پرچم داری کاروان جمهوری اسلامی ایران هستند.
حضور 62 ورزشکار در توکیو
در این دوره از بازی‌ها، کاروان فرهنگی ورزشی ایران تحت عنوان (سردار دل‌ها) در توکیو حضور خواهد داشت.شعار کاروان توکل، تلاش و افتخار است که زهرا نعمتی (ورزشکار پاراتیروکمان) و نورمحمد آرخی (پارادوومیدانی) پرچمداری کاروان را در این دوره از بازی‌های پارالمپیک بر عهده‌دارند.هم‌چنین سرپرست معنوی کاروان را (کونیکو یامامورا) مادر شهید سرافراز محمد بابایی بر عهده‌دارد.
کاروان ایران در این دوره از بازی‌های پارالمپیک با ۶۲ ورزشکار و ۲۱ نفر کادر فنی در ۱۰ رشته ورزشی پاراوزنه برداری، پاراتیروکمان، پارادوومیدانی، پاراتکواندو، پارادوچرخه‌سواری، والیبال نشسته، بسکتبال با ویلچر، پاراکانو، پاراجودو و پاراتیراندازی حضور خواهد داشت.
کسب 136 مدال در 8 دوره قبلی
این نهمین حضور ایران در تاریخ بازی‌های پارالمپیک است.پس از غیبت در 7 دوره نخست بین سال‌های 1960 رم تا 1984 استوک مندویل، کاروان ایران برای اولین بار در پارالمپیک 1988 سئول شرکت کرد و موفق به کسب 4 طلا، یک نقره و 3 برنز شد. از آن زمان تاکنون 33 سال می‌گذرد و حالا کاروان ایران قرار است با کسب مدال‌های خوش‌رنگ و رنگارنگ، یک عملکرد تاریخی را رقم بزند.
ایران در 8 دوره قبلی حضورش توانسته مدال‌های زیادی به‌دست بیاورد. اوج مدال‌آوری ورزشکاران کشورمان به پارالمپیک 2000 سیدنی بازمی‌گردد که موفق به کسب 12 طلا، 4 نقره و 7 برنز شدند. در زیر نگاهی کوتاه به عملکرد کاروان‌های ورزشی ایران در دوره‌های قبلی می‌اندازیم:
پارالمپیک 1988...................................... 4 طلا، یک نقره، 3 برنز- جمع مدال: 8
پارالمپیک 1992.................................. یک طلا، 2 نقره، یک برنز- جمع مدال: 4
پارالمپیک 1996...................................... 9 طلا، 5 نقره، 3 برنز- جمع مدال: 17
پارالمپیک 2000.................................... 12 طلا، 4 نقره، 7 برنز- جمع مدال: 23
پارالمپیک 2004.................................... 6 طلا، 3 نقره، 13 برنز- جمع مدال: 22
پارالمپیک 2008........................................ 5 طلا، 6 نقره، 3 برنز- جمع مدال: 14
پارالمپیک 2012..................................... 10 طلا، 7 نقره، 7 برنز- جمع مدال: 24
پارالمپیک 2016....................................... 8 طلا، 9 نقره، 2 برنز- جمع مدال: 27
مجموع.............................................. 55 طلا، 37 نقره، 44 برنز- جمع مدال: 136
تاکنون ورزشکاران 15 رشته ورزشی به نمایندگی از ایران در پارالمپیک حضور پیدا کرده‌اند. در میان این رشته، دوومیدانی پرمدال‌ترین رشته محسوب می‌شود که توانسته در مجموع 83 مدال برای ایران به ارمغان بیاورد.
در طول تاریخ حضور ورزشکاران ایرانی در ادوار مختلف پارالمپیک، قادر مدبر توانسته پرافتخارترین ورزشکار لقب بگیرد. وی که در رشته دوومیدانی فعالیت می‌کرد، در سال 66 و در حالی که 19 سال بیشتر نداشت در عملیات بیت المقدس منطقه ماهوت به درجه رفیع جانبازی نائل شد. مدبر در پارالمپیک 1996 آتلانتا 3 طلا و در 2000 سیدنی 2 طلا و یک برنز کسب کرد.
البته به لحاظ تعداد کسب مدال، مختار نورافشان در صدر است که توانسته 4 طلا، 2 نقره و یک برنز کسب کند. در میان افراد حاضر در کاروان ایران نیز‌هادی رضایی بیشترین افتخارات را دارد. او 3 طلا به عنوان بازیکن و 3 طلا و 2 نقره به عنوان مربی در تیم ملی والیبال نشسته به‌دست آورده است.