kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۱۶۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

تحلیل فوکویاما از تحولات افغانستان: دوران آمریکا تمام شد

«فرانسیس فوکویاما»، فیلسوف سیاسی و استاد دانشگاه «جانز‌ هاپکینز» در مقاله‌ای، افول هژمونی آمریکا را با نگاهی به تراژدی این روزهای افغانستان بررسی کرده، اما در عین حال تأکید کرده که این روند سال‌ها پیش از این آغاز شده و منشأ اصلی آن نیز مسائل داخلی است.

 

سرویس خارجی-

«این هفته تصاویر هولناک افغان‌های مأیوس که سعی داشتند پس از سقوط دولت مورد حمایت ایالات متحده از کابل خارج شوند، به موازات روی‌گردانی آمریکا از جهان، نقطه عطفی بزرگ در تاریخ جهان ایجاد کرد. اما حقیقت امر این است که پایان دوران آمریکا خیلی زودتر فرا رسیده بود و ریشه‌های دیرپای ضعف و افول آمریکا بیشتر داخلی هستند تا بین‌المللی. اوج کبر و غرور آمریکایی حمله به عراق در سال 2003 بود، زمانی که امیدوار بود بتواند نه تنها افغانستان (با حمله دو سال قبل) و عراق، بلکه کل خاورمیانه را بازآفرینی کند». این بخشی از مقاله «فرانسیس فوکویاما»، نظریه پرداز مشهور آمریکایی از اوضاعی است که آمریکا در آن قرار دارد.
فوکویاما می‌افزاید: «چالش بسیار بزرگتر برای جایگاه جهانی آمریکا، داخلی است، جامعه آمریکا عمیقاً دوقطبی است و تقریباً نمی‌توان در مورد هیچ چیزی اجماع یافت. به طور معمول، یک تهدید بزرگ خارجی مانند همه‌گیری جهانی باید فرصتی باشد تا شهروندان حول یک واکنش مشترک گرد هم آیند. اما حتی بحران کووید -19 بیشتر به تشدید شکاف آمریکا دامن زد، زیرا فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و در حال حاضر واکسیناسیون نه به عنوان اقدامات بهداشت عمومی بلکه به عنوان نشانگرهای سیاسی تلقی می‌شوند».
به گزارش اقتصاد نیوز در پایان این مقاله آمده: «آمریکا به احتمال زیاد وضعیت هژمونیک قبلی خود را بازیابی نمی‌کند و همچنین نباید آرزوی آن را نیز داشته باشد. آنچه که می‌تواند امیدوار باشد این است که با کشورهای همفکر‌، نظم جهانی دوستدار ارزش‌های دموکراتیک را حفظ کند. اینکه آیا می‌تواند این کار را انجام دهد، نه به اقدامات کوتاه مدت در کابل بلکه به بازیابی حس هویت و هدف ملی در خانه بستگی دارد».