kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۱۳۳
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
مطالبه جامعه بهداشتی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم

معاون بهداشت را از جامعه بهداشت انتخاب کنید

 

«بنویسید وزارت بهداشت بخوانید وزارت درمان؛ متاسفانه در سیاست‌های امروز و چند سال اخیر وزارت بهداشت نه خبری از بهداشت، نه خبری از پیشگیری و نه خبری از متخصصین حوزه بهداشت است». این عبارت محور یکی از انتقادهای جامعه بهداشتی نظام سلامت به سیاست های کلان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که با معرفی وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم بار دیگر سر باز کرده است.
به گزارش کیهان، جامعه بهداشت نظام سلامت که بخشی از مدافعان سلامت را تشکیل می دهند طی روز گذشته با راه اندازی کمپینی، از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم مطالبه کردند تا در انتخاب معاون بهداشت وزارت‌خانه از افراد باتجربه و شایسته جامعه بهداشت استفاده کند. در بخشی از پیام‌های این افراد آمده است: «سال‌های بسیار متخصصین بهداشتی را تربیت کردید ولی جایگاهی در مدیریت حوزه تخصصی‌شان ندارند. یک متخصص بهداشت باید متولی معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌ها شود». در پیام دیگری این‌طور عنوان شده است: «یک سر به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌ها بزنید. بسیاری از افراد از حوزه درمان مدیر شدند. آقایان، بهداشت متخصص خود را دارد».
به نظر می‌رسد با توجه به کم رنگ بودن جایگاه بهداشت در نظام سلامت و اولویت درمان بر بهداشت لازم است تا سیاست‌های کلان نظام سلامت به سمت پیشگیری بر درمان حرکت کند. اقدامی که منجر به کاهش هزینه درمان خانوار، کاهش فشارهای مالی بر بیمه‌ها و بیمارستان‌ها نیز خواهد شد. امید که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم از متخصصین جامعه بهداشت برای این مهم کمک گرفته شود.