kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
رئیس‌ کمیسیون داوران فدراسیون کشتی خبر داد

تأیید اشتباه فاحش در کشتی فینال حسن یزدانی اتحادیه جهانی داوران خطاکار را محروم کرد!

 

سرویس ورزشی-
رئیس‌کمیسیون داوران فدراسیون کشتی می‌گوید اشتباه فاحش داوران در کشتی یزدانی و تیلور موجب شد آنها تا روز آخر مسابقات هیچ قضاوتی نکنند و بیرون بنشینند. حتی رئیس‌تشک این مسابقه خودش از مدرسین اتحادیه جهانی بود و این اشتباه را مرتکب شد و با محرومیت مواجه شد.
در فاصله 10 روز پس از برگزاری فینال حساس وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد المپیک 2020 توکیو، محمد مصلایی‌پور، رئیس‌کمیسیون داوران فدراسیون کشتی که به عنوان تنها داور المپیکی کشتی ایران در المپیک توکیو حاضر بود، پرده از اتفاقات بعد از این مبارزه برداشته و از محرز شدن اشتباه داور در کشتی یزدانی با تیلور خبر داده است.
درست چند ساعت پس از پایان کشتی یزدانی و تیلور برخی از کارشناسان داوری اعلام کردند که داور وسط و رئیس‌تشک در این مسابقه یک اشتباه بزرگ داشته‌اند که شاید می‌توانست سرنوشت کشتی را تغییر دهد. در این مبارزه حسن یزدانی سه دقیقه اول کشتی با تیلور را با اخطار کم کاری از سوی داوران به حریف و یک امتیاز به خودش به پایان رساند. البته در فاصله 20 ثانیه مانده به پایان وقت اول، روی یورش حسن یزدانی، تیلور روی زانوی خود نشست و به بیرون از تشک رفت؛ اتفاقی که از سوی داوران با امتیازی همراه نبود و اعتراض نه چندان جدی غلام محمدی را هم در پی داشت.
در تایم دوم اما یورش مشابهی از حسن یزدانی در همان ثانیه‌های ابتدایی شکل گرفت و بازهم تیلور با عقب‌نشینی و نشستن روی زانوی خود از تشک بیرون رفت. این بار داور وسط به درستی یک اخطار برای کشتی‌گیر آمریکایی در نظر گرفت و یک امتیاز هم به حسن یزدانی داد تا او دو امتیاز پیش بیفتد. البته در ادامه تیلور با دو زیرگیری و دو بار خاک کردن یزدانی 4 امتیاز گرفت، اما اگر تیلور در خاک یزدانی می‌نشست و ستاره کشتی ایران می‌توانست روی او فنی اجرا کند، سرنوشت کشتی به طور کلی تغییر می‌کرد.
برخورد اتحادیه جهانی با داوران خطاکار
پس از این مبارزه بحث اصلی کارشناسان داوری بر سر همین موضوع بوده و فدراسیون کشتی نیز اعلام کرده بود که به قضاوت داور در این صحنه اعتراض کرده است. حالا محمد مصلایی پور، رئیس‌کمیسیون داوران فدراسیون کشتی از محرز شدن اشتباه داور در کشتی یزدانی با تیلور خبر داده است.
وی در گفت‌و‌گویی با سایت ورزش سه عنوان داشت: صحنه‌ای که در تایم دوم کشتی، تیلور زانو زد و عقب عقب رفت تا از تشک خارج شود، به درستی از سوی داور با اخطار به این کشتی‌گیر و یک امتیاز به حسن یزدانی همراه شد، اما با توجه به اینکه کشتی‌گیر آمریکایی در این حالت از تشک خارج شده بود، باید داور کشتی را در حالت خاک ادامه می‌داد. در واقع بعد از آن اخطار و پوئن باید تیلور در خاک حسن یزدانی می‌نشست.
وی با اشاره به محرومیت داور وسط و رئیس‌تشک این مسابقه عنوان کرد: صبح هر روز فیلم‌های روز قبل در کلینیک داوران بررسی می‌شد. این یکی از صحنه‌هایی بود که فردای آن روز در کلینیک به نمایش درآمد و مسئولان اتحادیه جهانی اشتباه داور وسط و رئیس‌تشک را قطعی دانستند. آنها نیز معتقد بودند که باید تیلور در خاک یزدانی می‌نشست. همین موضوع باعث شد تا آن دو داور دیگر تا روز آخر مسابقات هیچ قضاوتی نکنند و بیرون بنشینند. حتی رئیس‌تشک این مسابقه خودش از مدرسین اتحادیه جهانی بود و این اشتباه را مرتکب شد و با محرومیت مواجه شد.
مصلایی پور در ادامه عنوان کرد: این تصمیم اشتباه می‌توانست در نتیجه کشتی تاثیرگذار باشد و می‌توانست هم نباشد. در واقع ممکن بود حسن یزدانی بتواند در خاک روی تیلور فنی اجرا کند و مثلا بارانداز بزند؛ ممکن هم بود که فنی اجرا نشود. وی درباره اینکه چنین قانونی جدیدا وضع شده یا خیر، افزود: خیر. این قانون چند سالی است که اجرا می‌شود و حتی در داخل کشور هم بارها توسط داوران اجرا شده است.
تنها داور المپیکی کشتی ایران در پاسخ به این سؤال که چرا مربیان به چنین اشتباهی اعتراض نکردند، گفت: نمی‌توانیم به مربیان خرده بگیریم چون جو مسابقه سنگین بود. همان‌طور که گفتم حتی داوران باتجربه این مسابقه هم حواسشان به این موضوع نبود و محروم شدند.
مصلایی پور در پایان درخصوص اینکه محرومیت داور وسط و رئیس‌تشک این مبارزه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: اینکه این محرومیت ادامه دار باشد، به تصمیم کمیسیون داوران اتحادیه جهانی ارتباط دارد. آنها باید بر اساس اینکه اشتباهشان چقدر تاثیرگذار بوده، در این خصوص تصمیم گیری کنند.
رمزگشایی حسن یزدانی
از لحظه کلیدی مبارزه
محرومت و ندادن قضاوت به داوران کشتی یزدانی و تیلور تا پایان المپیک نشان دهنده اشتباه محرز داوران و اجحاف در حق کشتی‌گیر شناخته شده کشورمان بود. جمعه شب هم حسن یزدانی در برنامه بدون تعارف سیما اشاره‌ای به لحظات حساس کشتی خود با تیلور داشت و گفت: «دنبال توجیه باختم نیستم، اما در آن لحظه کفشم روی تشک گیر کرد و تعادلم را از دست دادم. همین باعث شد تا خاک شوم و در لحظات پایانی امتیاز از دست بدهم.»
با اینکه برخی اعتقاد داشتند حسن یزدانی از نظر نفس کم آورده و همین باعث شده تا در لحظات پایانی امتیاز از دست بدهد، اما او می‌گوید: «به هیچ عنوان نفس کم نیاورده بودم و با تمام توان روی تشک حاضر بودم. فقط همین اتفاق باعث شد که خاک شوم.» در تصاویر تلویزیونی هم کاملا مشخص است که حسن یزدانی از زیرگیری دیوید تیلور آمریکایی غافلگیر شده و برای دفاع در برابر این زیرگیری تعادل مناسبی ندارد.