kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴

خیز اروپا برای اخراج پناهجویان افغان

 

در اقدامی عجیب و تاسف بار و علی‌رغم تشدید تنش‌ها میان نیروهای امنیتی افغانستان و گروه طالبان، 6 کشور اروپایی با ارسال نامه‌ای به کمیسیون اروپا خواستار اخراج پناهجویان افغان از کشورشان شدند.
در حالی که جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را بر روی پناهجویان افغانستانی باز کرده است رسانه‌های غربی گزارش دادند علیرغم درخواست دادگاه حقوق بشر اروپا، دست‌کم ۶ کشور اروپایی با ارسال نامه‌ای به کمسیون اروپا، خواستار بازگرداندن پناهجویان افغان به کشورشان شدند.
شبکه یورونیوز در این خصوص گزارش کرد، کشورهای اتریش، بلژیک، دانمارک، آلمان، یونان و هلند اخیراً با ارسال نامه‌ای خطاب به کمیسیون اروپا مدعی شدند که توقف بازگشت پناهجویان افغانستان، «سیگنال اشتباه ارسال می‌کند و احتمالاً تعداد شهروندان افغان بیشتری را ترغیب می‌کند تا کشور خود را به سمت اتحادیه اروپا ترک کنند». «ادالبرت جانز» سخنگوی امور داخلی کمیسیون اروپا توضیح داد که «این برعهده هر کشور عضو اتحادیه اروپا است که یک ارزیابی فردی از این موضوع داشته باشد که آیا بازگشت (پناهجویان افغان به کشور افغانستان) در شرایط خاص امکانپذیر است یا خیر و باید اصول قابل توجه حاکمیت قانون و سایر حقوق اساسی در این زمینه نظر گرفته شود اما این مسئله‌ای نیست که اتحادیه اروپا به طور خاص بتواند آن را کنترل و برنامه‌ریزی کند».
بر اساس گزارش یورونیوز، افغانستان در ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) از اروپا درخواست کرد تا برای سه ماه اخراج اتباع افغان را به واسطه وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان متوقف کند. پیش از آن سه کشور فنلاند، سوئد و نروژ اتباع افغان را به کشورشان بازگردانده بودند.