kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
وزیر خارجه الجزایر هشدار داد

خطر تجزیه اتحادیه آفریقا در صورت ادامه عضویت رژیم صهیونیستی

وزیر خارجه الجزایر تاکید می‌کند که، اصرار بر عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان حتی عضو ناظر، به تجزیه این اتحادیه منجر خواهد شد. برخی از اعضای این اتحادیه به شدت از عضویت این رژیم خشمگین شده‌اند.

 

سرویس خارجی-

خبر عضویت رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا، اخیرا و به طور ناگهانی رسانه‌ای شد. برخی از کشورهای آفریقایی در واکنش به این خبر اعلام کردند تمام تلاش خود را برای اخراج این رژیم از اتحادیه آفریقا انجام خواهند کرد. در واکنش به این موضع‌گیری، رئیس‌کمیسیون اتحادیه آفریقا گفت «تصمیم پذیرش اسرائیل به عنوان عضو ناظر در اتحادیه آفریقا که مورد مخالفت تعدادی از کشورهای عربی قرار گرفته در چارچوب اختیارات کامل اتحادیه است». این واکنش که به معنای ادامه یافتن عضویت این رژیم در اتحادیه آفریقاست، باعث شد تا وزیر خارجه الجزایر علنا از تجزیه اتحادیه آفریقا بگوید.
«رمطان لعمامره» وزیر خارجه الجزایر بر مخالفت کامل خود با اظهارات «موسی فقی محمد» رئیس‌کمیساریای اتحادیه آفریقا و اصرار وی برای موافقت با پیوستن رژیم اشغالگر اسرائیل به این اتحادیه به عنوان عضو ناظر، تأکید کرد. «لعمامره »در مصاحبه با روزنامه الجزایری «الفجر» گفت: «اظهارات رئیس‌کمیساریای اتحادیه آفریقا به منزله تلاش برای دفاع از خویش است بی‌آنکه از عواقب آن خبر داشته باشد... موسی فقی از پیامدهای این اظهارات و این قبیل رفتارها خبر ندارد و چنین مواضعی ممکن است به تجزیه اتحادیه آفریقا منجر شود».
وزیر خارجه الجزایر این را هم گفت که اظهارات موسی فقی هرگز بر موضع نمایندگان دیپلماتیک هفت کشور تأثیر نخواهد داشت و همچنان تلاش و هماهنگی‌ها برای دستیابی به هدف موردنظر ادامه خواهد یافت. پیشتر سفارت الجزایر در آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی به همراه سفارتخاته‌های 6 کشور دیگر اعم از مصر، جزایر کومور، تونس، جیبوتی، موریتانی و لیبی با ارسال یادداشتی به کمیساریای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، اعتراض خود به پذیرش عضویت رژیم صهیونیستی در این اتحادیه به عنوان عضو ناظر را اعلام کردند. این کشورها بر موضع ثابت خود در حمایت از مسئله فلسطین و محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین که در تعارض با منافع عالی اتحادیه آفریقا و مقررات آن است، تأکید کردند.