kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۹
هیئت مذاکره‌کننده یمن:

بن‌سلمان کاره‌ای نیست، پایان جنگ یمن در اختیار آمریکا است


سرویس خارجی-
رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن می‌گوید، عربستان نمی‌تواند جنگ را متوقف کند، زیرا آمریکا می‌خواهد این جنگ ادامه یابد. رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر مدعی شده بود، به دنبال پایان جنگ یمن است!
جوبایدن رئیس‌جمهور آمریکا حتی پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری وعده پایان دادن به جنگ یمن را داده بود. در دوران ریاست جمهوری نیز به ظاهرا اقداماتی در این راستا انجام داد اما مردم یمنی هیچ کدام از این اقدامات را قبول نداشته و آن را نمایشی دانسته‌اند. مهم‌تر اینکه انقلابیون یمن «بن سلمان»، ولیعهد سعودی را در جنگ یمن کاره‌ای نمی‌دانند چرا که می‌دانند، آل‌سعود بدون اجازه آمریکا آب هم نمی‌خورد!
حالا، محمد عبدالسلام، رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن گفته: «عربستان نمی‌تواند جنگ را متوقف کند، زیرا آمریکا می‌خواهد جنگ ادامه یابد چرا که منافع راهبردی آمریکا اجازه نمی‌دهد جنگ متوقف شود.» محمد عبدالسلام در گفت وگوی ویژه با شبکه العالم این طور ادامه می‌دهد که، «در‌های واقعی برای برقراری صلح، تنها با توقف جنگ و لغو محاصره یمن، باز می‌شود...صنعا خطاب به ریاض تاکید کرده آمادگی دارد در صورتی که عربستان جنگ را متوقف و محاصره یمن را لغو کند صنعا نیز تضمین‌هایی به عمان می‌دهد که از این گام استقبال و اعلام می‌کند که جنگ از سوی صنعا نیز متوقف شده است».
وی افزود: «ما معتقدیم با توجه به پیچیدگی‌های موجود در جنگ تحمیلی و شرایط آن، عربستان به تنهایی نمی‌تواند این جنگ را متوقف کند، زیرا آمریکا می‌خواهد جنگ ادامه یابد چرا که این جنگ منافعی راهبردی برای واشنگتن دارد؛ این منافع راهبردی شامل ایجاد تنش در منطقه، فروش سلاح و فشار بر عربستان و باج خواهی از آن و موارد دیگر است».
محمد عبدالسلام با اعلام اینکه «آماده ایم، اگر همین امشب عربستان اعلام کند که جنگ را متوقف کرده است و محاصره را لغو می‌کند ما نیز به کشور عمان تضمین‌هایی بدهیم» اضافه کرد حاضر است به طور مستقیم با صدور بیانیه‌ای اعلام کند از این گام عربستان استقبال می‌کند و هر گونه جنگی از سوی آنها نیز متوقف شود.
استقرار نیروهای آمریکایی در یمن
از سوی دیگر، منابع یمنی دیروز اعلام کردند که نیروهای ارتش آمریکا در شهرستان «یافع» در استان لحج در جنوب یمن مستقر شده‌ است. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در هفته‌های گذشته عملیات وسیعی را علیه مواضع تروریست‌های القاعده در استان البیضاء انجام داده‌اند و بسیاری از تروریست‌ها فرار کرده و خود را به استان لحج رسانده‌اند و استقرار نیروهای آمریکایی در این استان برای حمایت از تروریست‌های باقی مانده القاعده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دو هفته پیش از طرحی برای تشکیل گروه‌های مسلح جدید در یمن به بهانه مبارزه با تروریسم خبر داد و این در حالی بود که همزمان نیروهای دولت صنعاء عملیات گسترده‌ای را به نام «النصر المبین» در استان البیضاء علیه تروریست‌های داعش و القاعده انجام دادند.
وبگاه «وکاله الصحافه الیمنیه» نیز هفته پیش گزارش کرد که بخشی از نیروهای آمریکایی که افغانستان را ترک کرده‌اند به فرودگاه عدن در جنوب یمن رسیده‌اند و از آنجا به سمت استان «لحج» رفته‌اند. همچنین آمریکا در تاریخ ۲۱ تیرماه دهها خودروی نظامی، پهپاد‌، سامانه پاتریوت و اتاق عملیات میدانی را به پایگاه العند منتقل کرده است. در همین زمینه منابع محلی در استان لحج اعلام کردند، عربستان پس از ورود نظامیان آمریکایی، نیروهای امارتی در پایگاه نظامی العند را مجبور به ترک این پایگاه کرده است.
تظاهرات بزرگ ضدآمریکایی
دیروز راهپیمایی یمنی‌ها در صنعا با شعار پایان محاصره و مقابله با جنایت آمریکا برگزار شد. ائتلاف «اللقاء المشترک» یمن، مشارکت گسترده مردمی در تظاهرات عصر دیروز در میدان باب الیمن صنعا را خواستار شده بود. این ائتلاف (که متشکل از ۷ حزب یمنی است) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ائتلاف متجاوزان به طور مداوم اقتصاد ملی را هدف قرار‌داده و به اقتصاد و فعالیت‌های بازرگانی (یمن) آسیب وارد می‌کند که این امر بر اوضاع شهروندان یمنی تاثیر به سزایی دارد.» در ادامه بیانیه‌این ائتلاف آمده است: «تداوم تحریم‌ها، جلوگیری از ورود کشتی‌های حامل مشتقات نفتی و تنش زایی کشور‌های متجاوز در زمینه اقتصادی را که هدف از آن تشدید رنج مردم یمن است، محکوم می‌کنیم».