kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
پایان المپیک 2020 توکیو

کاروان ایران در رده بیست و هفتم ایستاد 180 ورزشکار موفق به کسب حداقل 2 مدال شدند

کاروان ورزشی ایران با کسب 7 مدال و ایستادن در رده بیست و هفتم به کارش در المپیک 2020 توکیو پایان داد.

 

سرویس ورزشی-

پرونده سی و دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی که از اول مردادماه به میزبانی توکیو آغاز شده بود، دیروز بسته شد. در پایان این مسابقات که 16 روز به طول انجامید کاروان ایران در المپیک توکیو 3 طلا، 2 نقره و 2 برنز را کسب کرد و در رده بیست و هفتم جدول مدالها قرار گرفت. ایران در دوره قبل بازی‌ها در المپیک ریو به 3 مدال طلا، یک نقره و 4 برنز رسیده بود و بیست و پنجم شده بود.
جواد فروغی در تپانچه بادی، سجاد گنج‌زاده در کاراته و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی سه طلایی کاروان ایران بودند.علی داودی در وزنه برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد صاحب مدال نقره شدند. امیر حسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی نیز ۲ برنزی ایران بودند. در واقع از ۷ مدال کاروان ایران ۴ مدال سهم کشتی بود و رشته‌های تیراندازی، وزنه برداری و کاراته هرکدام یک مدال گرفتند.
در جدول رده‌بندی که وب سایت رسمی مسابقات المپیک از مناطق مختلف قاره‌ای منتشر کرده، ایران با کسب 3 مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز، میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، در صدر قرار گرفت. در میان کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا، پس از ایران که در صدر ایستاد، کشورهای ترکیه، قطر، مصر، تونس، مراکش، اردن، بحرین، عربستان، کویت و سوریه در رده‌های بعدی جای گرفتند.
بیانیه مشترک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک
در شرایطی که انتقادات نسبت به عملکرد برخی فدراسیون‌های ورزشی به قوت خود باقیست، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با انتشار بیانیه‌ای عملکرد کاروان ایران در توکیو ٢٠٢٠ را مطلوب ارزیابی کردند. در قسمتی از این بیانیه آمده بود: شایستگان ورزش کشور در این المپیک ۳ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز کسب کردند که دومین نتیجه کیفی حضور ما در تمامی ادوار بازی‌های المپیک محسوب می‌شود. در دو رشته تیراندازی و کاراته برای نخستین بار به مدالی آن هم از نوع مرغوب رسیدیم و تعداد رشته‌های مدال آور ما را به ۶ رشته رساند که بی‌سابقه است.
در قسمتی دیگر از این بیانیه آمده بود: کتمان نمی‌کنیم که برخی مشکلات و نواقص محدودی وجود داشت که با توجه به رصد مستمر همه موارد در آینده نزدیک نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد. قطعاً در آینده نزدیک گزارش کارشناسی اقدامات انجام گرفته و نتایج ارزیابی همه رشته‌ها و ورزشکاران شرکت‌کننده برحسب موازین علمی و کارشناسی برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد.
معرفی تیم‌های برتر
عنوان قهرمانی المپیک 2020 به تیم آمریکا رسید. روز پایانی المپیک توکیو 2020 با دوی ماراتن آغاز شد؛ جایی که «الیوت کیپچوگه» برای دومین دوره متوالی موفق به کسب مدال طلا شد و توانست چهارمین مدال المپیکی خود را به دست بیاورد. دقایقی بعد اما با آغاز مسابقه فینال بسکتبال زنان، اختتامیه به اوج هیجان خود رسید و این در نهایت ایالات متحده بود که به عنوان قهرمانی رسید.
با این مدال طلا، آمریکایی‌ها فقط به یک طلای دیگر نیاز داشتند تا قهرمان المپیک لقب بگیرند و آن را در دوچرخه‌سواری به دست آوردند و قهرمانی در مسابقه والیبال و کسب طلای سی و نهم نیز باعث شد تا جایگاه کاروان ایالات متحده در صدر جدول مستحکم‌تر شود.
نکته مهم روز پایانی المپیک شکست بوکسورهای آمریکایی و چینی در مسابقه فینال بود؛ جایی که انتظار می‌رفت معادلات را تغییر دهد اما در نهایت تاثیر چندانی بر مسابقه نگذاشت. آخرین بازی المپیک 2020 نیز دیدار واترپلو بین صربستان و یونان بود که با برتری صربها خاتمه یافت.
کاروان آمریکا با 39 مدال طلا، 41 نقره و 33 برنز و مجموع 113 مدال در رده نخست ایستاد و قهرمان شد. در جدول مدالی تیم چین با 38 مدال طلا، 32 نقره و 18 برنز دوم شد و ژاپن با 27 مدال طلا، 14 نقره و 17 برنز در رده سوم قرار گرفت. در پایان بازی‌های المپیک 2020 توکیو 93 کشور صاحب مدال شدند و کمترین سهم نیز برای بوتسوانا، بورکینافاسو، ساحل عاج، غنا، گرانادا، کویت، مولداوی و سوریه بود که هر کدام یک برنز کسب کردند.
در پایان این بازی‌ها «کیلب درسل» شناگر آمریکایی به‌عنوان پرافتخارترین ورزشکار معرفی شد. این شناگر 24ساله موفق به کسب پنج مدال طلا شد. همچنین «اِما مک‌کئون» شناگر زن استرالیایی با کسب چهار مدال طلا و سه برنز عنوان پرمدال‌ترین ورزشکار این دوره از بازی‌ها را به خود اختصاص داد. در المپیک 2020 توکیو 180 ورزشکار موفق به کسب حداقل دو مدال شدند.
بهترین عملکرد ژاپن در المپیک
درخصوص عملکرد ژاپن به عنوان میزبان مسابقات نیز باید به این نکته اشاره داشت که ورزشکاران ژاپن در خانه خود موفق به ثبت بهترین رکورد تاریخ این کشور در بازی‌های المپیک شدند.
ژاپن بازی‌های المپیک 2020 توکیو را با رکورد 27 مدال طلا به پایان رساند و از رکورد قبلی خود با 16 مدال طلا در المپیک آتن 2000 عملکرد بهتری ارائه داد. مجموع مدال‌های ژاپن در این دوره 58 مدال بوده که 21 مدال بالاتر از رکورد قبلی یعنی 37 مدال در آتن محسوب می‌شود.
رشته‌هایی چون موج سواری، سنگ نوردی و اسکیت برای اولین بار در المپیک توکیو به ورزش‌های المپیک اضافه شد و ورزشکاران ژاپن در هر سه رشته موفق به کسب مدال طلا شدند. ژاپن همچنین در رشته جودو نیز در این دوره درخشان ظاهر شده و اوتا و هیفومی آبه، اولین خواهر و برادر در تاریخ المپیک لقب گرفتند که در همان روز اول برگزاری مسابقات موفق به کسب مدال طلا شدند.
پیش‌بینی‌های اولیه از شرکت آنالیز Gracenote موید آن بود که ورزشکاران ژاپن در این دوره 60 مدال خواهند گرفت و با کسب 57 مدال، آنها تقریبا مطابق این پیش‌بینی عمل کردند.