kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۴۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
خبرگزاری شینهوا:

5میلیون یمنی تنها یک قدم با قحطی فاصله دارند

 

جنگ ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان علیه یمن که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد، فروپاشی ابعاد مختلف اقتصادی، بهداشتی، آموزشی و سیاسی این کشور را رقم زده است.
به گزارش «شینهوا»، مردم یمن در پی جنگی که چند ماه است وارد ششمین سال خود شده، با پیامد‌های هولناکی مواجه شده‎اند. این جنگ توسط عربستان به بهانه بازگشت «منصور عبد ربه»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، به این کشور آغاز شد. تاکنون ده‌ها هزار نفر بر اثر این جنگ کشته شدند که بیشتر آنها غیرنظامی هستند.
۴ میلیون یمنی نیز بر اثر این جنگ آواره شدند؛ ضمن اینکه بخش‌های آموزشی و بهداشتی یمن نیز از بین رفته است. به گفته آژانس‌های کمک‌رسانی سازمان ملل، یمن حدود ۹۰ درصد مواد غذایی خود را وارد می‌کند، اما محاصره زمینی و دریایی این کشور، مشکلات مهمی در واردات این مواد مورد نیاز ایجاد کرده است. این جنگ سبب سقوط اقتصادی یمن شد و میلیون‌ها یمنی را به مرز گرسنگی سوق داد. توقف صادرات نفت و گاز یمن در طول جنگ بر ابعاد بحران اقتصادی این کشور افزوده است.
جنگ، تخریب زیرساخت‌ها و کاهش بخش خصوصی، به مشکلات مربوط به تامین مواد غذایی در یمن دامن می‌زند. طبق این گزارش، بیش از نیمی از یمنی‌ها با بحران ناامنی غذایی روبه رو هستند و ۵ میلیون نفر تنها یک قدم با قحطی فاصله دارند. این مشکلات در حالی به شکل روزافزون رشد می‌کند که موارد ابتلا به بیماری کرونا در این کشور در سیری صعودی قرار گرفته و نگرانی در مورد موج سوم شیوع بیماری در این کشور جنگ زده عربی را تشدید کرده است. سازمان ملل هفته گذشته در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا در یمن هشدار داد. تاکنون تنها یک درصد جمعیت یمن واکسن کرونا را دریافت کرده‎اند.