kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰

سلاح صهیونیستی کشور‌های دیکتاتوری برای سرکوب منتقدان

 


بر اساس تحقیقاتی که ۱۷ منبع رسانه‌ای از جمله لوموند و گاردین به تازگی منتشر کرده‌اند، نرم افزار پگاسوس که تولید شرکت صهیونیستی «NSO» است، امکان جاسوسی از دستکم ۱۸۰ روزنامه نگار، ۶۰۰ سیاستمدار و نیز ۸۵ فعال حقوق بشر و ۶۵ تن از سران تجاری جهان را از سال ۲۰۱۶ فراهم کرده است. شرکت جاسوسی«NSO» که مجوز فروش این نرم‌افزار به کشور‌های دیگر را داشت، با انتشار بیانیه‌ای این اخبار را رد کرد و گفت: «چنین اظهاراتی در کل غلط است. محصول ما تنها ازسوی دستگاه‌های اطلاعاتی برای اجرای قانون و مبارزه با تروریسم استفاده شده است.» اگرچه «ان‌اس‌اُ» ادعا می‌کند این نرم‌افزار‌های جاسوسی برای هدف قرار دادن مجرمان و تروریست‌ها طراحی شده است، اما کاربرد‌های واقعی آن‌ها بسیار گسترده‌تر است.
سال هاست که صنعت جاسوسی جهان در سایه فعالیت می‌کند و فقط توسط سازمان‌های حقوق بشری و روزنامه نگاران در معرض دید قرار گرفته است. این صنعت ادعا می‌کند در کار مبارزه با جنایات سازمان یافته و تروریسم است. اما خدمات آن غالباً به دولت‌هایی فروخته می‌شود که «جنایتکار» و «تروریست» را با «منتقد» و «مخالف» برابر می‌دانند.
چه کسانی مورد هدف این جاسوسی بودند؟
از جمله افراد سرشناسی که در لیست این جاسوسی قرار گرفتند، عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و برخی مقامات کشور‌های مختلف هستند. امارات و عربستان برای شنود مکالمات مقام‌های صنعا به شرکت خصوصی صهیونیستی «ان‌اس‌اُ» متوسل شده‌اند. در میان اسامی هدف شنود امارات، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله و محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی انصارالله، عبدالکریم الحوثی، برادر دوم عبدالملک حوثی و حمزه الحوثی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله قرار دارند. یک وکیل صهیونیستی در پی افشای این اطلاعات گفت، برای من این موضوع تعجب آور نیست اما با این حال هنوز هم ترسناک است. این شرکت‌های جاسوسی هیچ محدودیتی ندارند؛ و وقتی نوبت به جیب آن‌ها می‌رسد می‌توانند فراتر از آنچه که تصور می‌کنید پیش بروند.
پگاسوس چگونه کار می‌کند؟
نرم‌افزار پگاسوس متعلق به شرکت «ان‌اس‌اُ» است که به عنوان سلاح در نظر گرفته می‌شود و بنابراین نیاز به مجوز دولتی برای صادرات دارد و در سال‌های اخیر به مسئله مهمی در ارتباطات دیپلماتیک رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. نقش این نرم‌افزار هم‌اکنون به خاطر افشای گزارش اتحادیه روزنامه‌نگاران بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پگاسوس، مانند جاسوس‌افزار‌ها، تلفن همراه هوشمند روزنامه نگاران، سیاستمداران مخالف و فعالان صلح‌طلب دولت‌ها را به دستگاه‌های جاسوسی تبدیل می‌کند.
پس از نصب موفقیت آمیز این جاسوس افزار بر روی گوشی همراه افراد، دسترسی کامل مشتریان این برنامه به دستگاه داده می‌شود و از این طریق می‌تواند حتی پیام رمزگذاری‌شده پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتس‌آپ را دور بزنند. همچنین با آلوده شدن تلفن‌های همراه به این جاسوس‌افزار، اپراتور‌ها می‌توانند از راه دور کنترل دوربین گوشی را به دست گرفته و به ضبط صدا و تصویر بپردازند. همچنین با استفاده از GPS مکان‌هایی که افراد در آن حضور دارند را ردیابی می‌کند. فراتر از این موضوع، این جاسوس افزار امکان بازیابی رمز‌های عبور و کلید‌های ابراز هویت و موارد دیگر را برای مشتریان این برنامه فراهم می‌سازد. 10 سال پیش برای اینکه رایانه شما به ویروس و بدافزار آلوده شود، ایمیلی به شما ارسال می‌شد که با کلیک کردن بر لینکی یا باز کردن آن ایمیل، این جاسوس‌‌افزار روی سیستم شما نصب می‌شد. اما با گذشت زمان و استفاده مردم از تلفن‌های هوشمند جاسوس‌افزار‌ها نیز دچار تغییر شدند.
پگاسوس بدون اینکه شما نیاز باشد دکمه‌ای را فشار دهید، به صورت خودکار در گوشی شما نصب می شود. برای مثال یک کاربر آنچه را که به نظر می‌رسد تماس تصویری از واتس‌آپ دریافت می‌کند. پس از آن، مهاجم مخفیانه کد مخربی را برای آلوده کردن تلفن فرد مورد هدف توسط جاسوس افزار ارسال می‌کند و تلفن کاملا به یک جاسوس دیجیتال تبدیل می‌شود. برای آلوده شدن دستگاه به پگاسوس، حتی لازم نیست آن شخص به تماس تصویری پاسخ دهد. این نرم‌افزار جاسوسی جوری طراحی شده است که برای جلوگیری از شناسایی توسط نرم افزار ضد ویروس، در صورت لزوم توسط مهاجم غیرفعال و از گوشی شخص هدف پاک می‌شود.
گوشی‌های مورد هدف پگاسوس عمدتا گوشی‌های آیفون شرکت اپل هستند. گفته می‌شود که هولیو، یکی از بنیان‌گذاران شرکت «ان‌اس‌اُ»، خود از تلفن‌های سامسونگ که سیستم عامل اندروید دارند استفاده می‌کند و مرتباً آنها را تعویض می‌کند.
گروه «ان‌اس‌اُ» چه کسانی هستند؟
توسعه‌دهنده پگاسوس، یک شرکت صهیونیستی به نام NSO است. این شرکت در شهر هرتزل در شمال تل‌آویو به صورت کاملا محرمانه فعالیت می‌کند. شرکت «ان‌اس‌اُ» نقش محصولات خود را در وب‌سایتش چنین توصیف می‌کند «سازمان‌های اطلاعاتی امنیتی دولت‌ها از فناوری این شرکت برای مبارزه با تروریسم و تحقیقات جنایی و مبارزه با پولشویی استفاده می‌کنند.» نام «ان‌اس‌اُ» حدود سه سال پیش به‌دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دستور ولیعهد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول در اکتبر ۲۰۱۸ خبرساز شد. در مارس ۲۰۱۹، شالو هولیو، مدیر اجرایی شرکت در یک مصاحبه اعلام کرد خدمات این شرکت به عربستان هیچ ربطی به قتل خاشقجی نداشته است. با این حال، بعدا شواهدی مبنی بر بی‌اساس بودن این ادعا‌های هولیو آشکار شد. عمری لاوی، یکی از بنیان‌گذاران این شرکت که قبلا در موساد شاغل بوده، به هیچ عنوان با مطبوعات مصاحبه نمی‌کند و اجازه نمی‌دهد که کارمندانش نیز مصاحبه کنند. یکی از این کارمندان به گاردین گفت: «من چیز‌های زیادی در مورد محصولات و نحوه کار آنها می‌دانم، اما اجازه انتشارشان را ندارم.»
«ان‌اس‌اُ» همچنین همکاری نزدیکی با دیگر شرکت‌های جاسوسی صهیونیستی به منظور گسترش نفوذ و جاسوسی خود در سراسر جهان دارند. طبق گزارشاتی که در ژوئن سال جاری منتشر شد، این شرکت ۶۰ مشتری در ۴۰ کشور جهان دارد؛ و یکی از پرطرفدارترین بدافزار‌ها در میان دولت هاست. ایتای ماک، وکیل صهیونیستی که سال‌ها تلاش کرده مجوز صادرات شرکت «ان‌اس‌اُ» را لغو کند، اظهار داشت: «از دهه ۱۹۵۰، رژیم صهیونیستی از فروش سلاح‌های خود برای دستاورد‌های دیپلماتیک استفاده کرده است. در این بین تنها چیزی که تغییر می‌کند، نام کشور‌ها است».
همکاری عبری - عربی برای جاسوسی
رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات به یک گروه از قدرت‌های مخرب در منطقه تبدیل شده‌اند که هدف آن خفه کردن اعتراضات و مخالفان طرفدار دموکراسی در این کشورهاست. به این منظور صهیونیست‌ها دانش و ابزار آن را فراهم کرده و دو کشور دیگر بودجه آن را تامین می‌کنند. خصوصی‌سازی دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی و رشد قارچ‌گونه شرکت‌های خصوصی که توسط مأموران سابق موساد تأسیس شده اند، نه تنها تهدیدی برای فلسطینیان در قدس، غزه و کرانه باختری است بلکه با فروش این جاسوس‌افزار به کشور‌های دیکتاتور جهان عرب، تهدیدی برای کلیه شهروندان کشور‌های حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود.
در برابر ارائه این خدمات، رژیم صهیونیستی به نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس دسترسی پیدا می‌کند و از این اطلاعات برای مقاصد شوم خود در کشور‌های دیگر استفاده می‌کند. امارات از اولین کشور‌های عربی که با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی‌سازی کرد، همیشه نقش مهمی در جاسوسی پگاسوس ایفا می‌کند. محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تحت اراده محمد بن‌زاید، همتای اماراتی خود است. نفرت از دموکراسی، آزادی بیان و حقوق بشر، موارد مشترک بین این دو متحد عربی است.
در زمان ایجاد گروه «ان‌اس‌اُ»، روابط دیپلماتیک بین رژیم صهیونیستی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس، مانند امارات هنوز عادی نشده بود. با این حال، این شرکت موفق به انعقاد قراداد خوبی با این کشور‌ها شد. شرکت «ان‌اس‌اُ» در معامله‌ای با ارزش ۵۵ میلیون دلار جاسوس افزار پگاسوس را در سال ۲۰۱۷ به سعودی‌ها فروخت.
یک منبع که نخواست نامش فاش شود، مدعی شد: «در اسرائیل یک جنبش سیاسی برای ایجاد دیپلماسی از طریق تجارت وجود دارد. یعنی ابتدا تجارت، بعداً دیپلماسی. به این صورت که وقتی با هم معامله می‌کنید در‌های زیادی برای دیپلماسی باز می‌شود.»
اقدامات بین‌المللی برای جلوگیری از پیشرفت صهیونیست‌ها در جاسوسی
رژیم صهیونیستی میزبان شرکت‌های جاسوسی بزرگی از جمله «ان‌اس‌اُ» و کاندیرو و... است. ضروری است که این رژیم در بخش جاسوسی خود مهار شود و به قربانیان این جاسوسی اجازه و توانایی شکایت از دولت‌ها و شرکت‌های درگیر این جاسوسی داده شود. فقط زمان نشان خواهد داد که آیا افزایش فشار بین‌المللی به پایان دادن به این سیاست کثیف رژیم صهیونیستی و صادرات سلاح جاسوسی او کمک می کند یا خیر. اگرچه تجربه ثابت کرده است که جایی برای خوشبینی نیست. بعضی از مقامات بین‌المللی اعتقاد دارند که این جاسوس افزار یک نوع اسلحه است یعنی شرکت تولید کننده آن فقط خالق و فروشنده این فناوری است و خود به کسی حمله نمی‌کند؛ بنابراین نمی توان شرکت تولیدکننده این بدافزار را مقصر دانست!
سال‌هاست رژیم صهیونیستی درخواست گزارشگر سازمان ملل برای ایجاد یک ضرب‌الاجل قانونی برای کنترل فروش نرم‌افزار‌های جاسوسی را نادیده می‌گیرد. آمریکا یکی از بزرگ‌ترین حامیان تل‌آویو در تولید نرم‌افزارهای جاسوسی است. پیش‌تر کنگره آمریکا با تصویب لایحه‌ای خواستار همکاری میان واشنگتن و تل‌آویو در زمینه فناوری‌های سایبری و جاسوسی شده بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان