kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۲۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲

کوتاه از سراسر جهان



آلمان
رویترز: آلمان اعلام کرده، برای نخستین بار در دو دهه اخیر ناوی را به دریای چین جنوبی اعزام کرده و با این کار در توسعه حضور نظامی‌اش در این منطقه در بحبوحه نگرانی‌های رو به توسعه قلمروی چین به دیگر کشورهای غربی پیوسته است. این‌گونه، در بحبوحه تنش‌های غرب به رهبری آمریکا با چین، آلمان نیز وارد شد. گفتنی است، چین بر بخش وسیعی از دریای چین جنوبی ادعای مالکیت دارد و پایگاه‌های نظامی را در جزایر مصنوعی در آب‌هایی که دارای میدان‌های گازی بسیار است و از نظر ماهیگیری بسیار غنی است، تاسیس کرده است.
لبنان
اسپوتنیک: ارتش لبنان ظهر دوشنبه در بیانیه‌ای از بازداشت یکی از متهمان تیراندازی اخیر در «خلده» خبر داده است. در بیانیه فرماندهی ارتش لبنان آمده: «تیم گشت اداره اطلاعات امروز به خانه تعدادی از افراد تحت تعقیب در منطقه خلده حمله و یکی از افرادی که در تیراندازی به سمت مراسم تشییع جنازه «علی شبلی» دست داشت را بازداشت کرده است». این اتفاقات در حالی است که امروز سالگرد انفجار مشکوک سال گذشته بیروت است که بیش از 15 میلیارد دلار به پایتخت لبنان خسارت وارد کرد.
عراق
ایسنا: ائتلاف «سائرون» به عنوان شاخه سیاسی جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» بار دیگر بر گزینه تحریم انتخابات پارلمانی آتی تاکید و بر امکان تعویق در برگزاری آن اشاره کرده است. «رامی السکینی»، نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف سائرون در این باره گفته جریان صدر حتی پس از نشست روز گذشته رؤسای سه‌گانه و رهبران گروه‌های سیاسی از تصمیم خود در تحریم انتخابات منصرف نشده است. در مقابل، «علی البدیری»، نماینده پارلمان عراق و عضو جریان حکمت تاکید کرده این گروه از انتخابات انصراف نداده و نخواهد داد و اصلا به این موضوع فکر هم نمی‌کند.
آمریکا
هیل: طبق اعلام اداره پلیس واشنگتن، چهارمین مامور پلیسی که برای رسیدگی به حادثه حمله مرگبار به کنگره آمریکا حضور داشت نیز خودکشی کرد. سخنگوی اداره پلیس واشنگتن در این خصوص اظهار داشت «کایل دی‌فریتاگ» 26 ساله که از سال ۲۰۱۶ با پلیس واشنگتن همکاری می‌کرد، روز دهم ژوئیه (نوزدهم تیر) مرده پیدا شد. در همین روز همچنین خبر خودکشی سومین مامور پلیس واشنگتن در پی حادثه حمله به کنگره از سوی مقام‌های پلیس واشنگتن تایید شد. اوایل روز دوشنبه (به وقت آمریکا) گزارش شد روز پنجشنبه جسد «گونتر‌هاشیدا» در خانه‌اش پیدا شد.
سوریه
فارس: مقر استقرار نیروهای مسلح وابسته به ارتش آمریکا دوشنبه در نزدیکی میدان نفتی «العمر» در شرق سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفت. به دلیل کمربند امنیتی ایجاد شده اطراف این منطقه، نمی‌توان از میزان خسارات وارد شده در این حمله اطلاع یافت. افراد مسلح ناشناس که گفته می‌شود از اعضای قبایل عربی ساکن اطراف این منطقه بودند، با چندین راکت و آر.پی.‌جی، یکی از مقرهای شبه‌نظامیان کُردِ موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» وابسته به آمریکا را در شهرک «الشحیل» هدف قرار‌دادند. این مقر، یکی از مقرهای اطراف میدان نفتی العمر است که نیروهای اشغالگر آمریکایی از آن به عنوان پایگاه نظامی غیرقانونی استفاده می‌کنند.
سازمان ملل
آسوشیتدپرس: سازمان ملل نهادی دائمی برای رسیدگی به چالش‌های نژادپرستی تاسیس کرده است. مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه تشکیل «انجمن دائمی مردم آفریقایی‌تبار» را تایید کرد که تا توصیه‌های کارشناسی را در رسیدگی به چالش‌های نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و همچنین عدم تحمل و تعصب ارائه دهد. این قطعنامه که با اجماع ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل به تصویب رسیده همچنین از این انجمن می‌خواهد برای ارتقای امنیت و کیفیت زندگی و معیشت مردم آفریقایی‌تبار و گنجاندن کامل آنها در جوامعی که در آنها زندگی می‌کنند، اقدام کند.