kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶

ظریف سال 95: اشتباه کردم به حرف جان کری اعتماد کردم / ظریف سال 1400: هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردیم!

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه «متعهد نبودن آمریکا نشان از بد مذاکره کردن ما نیست» گفت: شهادت می‌دهم هیچ‌کدام از مذاکره‌کنندگان، به آمریکا اعتماد نکردند.



سرویس سیاسی-

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان دیروز یکشنبه (10 مردادماه) در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم در جمع خبرنگاران گفت: اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند، نشان‌دهنده این نیست که ما به آن‌ها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بَد مذاکره کردیم بلکه نشان‌دهنده این است که یک رشته از کشورها در دنیا هستند که به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند.
ظریف ادامه داد: ما به‌عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم، ما به هیچ‌کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین‌الملل محل اعتماد کردن نیست. به نزدیک‌ترین همسایه، دوست و متحد هم نمی‌شود اعتماد کرد. البته ما متحد نداریم.
هیچ‌کدام از مذاکره‌کنندگان
هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند!
وی گفت: من شهادت می‌دهم که هیچ‌کدام از مذاکره‌کنندگان، هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند. اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دوصفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما 160 صفحه سند به نتیجه رساندیم به خاطر بی‌اعتمادی بود برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم.
وزیر امور خارجه افزود: مردم بدانند همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند، هیچ‌گاه نباید به خارجی‌ها اعتماد کرد، هیچ‌گاه نباید بر اساس اعتماد به خارج برنامه‌ریزی کرد و همیشه باید بر اساس اعتماد به مردم خودمان برنامه‌ریزی کنیم.
ما اعتماد به هیچ بیگانه‌ای نداریم
ظریف بیان کرد: وظیفه ما کار خارجی است، ما اعتماد به هیچ بیگانه‌ای نداریم و فقط به خدا و مردم خودمان اعتماد داریم، منظور این نیست که به غرب اعتماد نداریم بلکه به همه بیگانگان بی‌اعتمادیم و این راه زندگی در دنیا است. اعتماد نداشتن اما به معنای تعامل نکردن نیست.
لازم به یادآوری است سخنان ظریف در خصوص عدم اعتماد به آمریکا در حالی است که اتفاقاً ظریف در آذرماه سال 95 طی اظهاراتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «اشتباه کردم به حرف کری اعتماد کردم و مسئولیت آن را می‌پذیرم».
بدعهدی‌های آمریکا ظرف امروز و فردا به‌صورت یک کتاب منتشر می‌شود
گفتنی است ظریف در بخشی از سخنانش اظهار داشت: من در نامه‌ای که به دبیر کل سازمان ملل نوشتم تاریخچه این بدعهدی‌ها را از شهریورماه سال 95 ثبت کردم، این بدعهدی‌ها به‌صورت یک کتاب ظرف امروز و فردا منتشر می‌شود، این نشان می‌دهد ما تلاش خود را کردیم و عوامل بیرون دولت و کشور مانع شد که ما بتوانیم به آنچه که می‌خواستیم برسیم.
کسی که باید رفتار خود را تغییر بدهد
آمریکا است
ظریف همچنین بیان کرد: ما آمریکایی‌ها را در برجام شکست دادیم، وقتی آمریکایی‌ها خواستند از برجام خارج شوند به‌رغم اینکه قدرت اقتصادی آمریکا توانست فشارهایی را بر مردم ما وارد کند اما سه بار ظرف دو ماه آمریکایی‌ها در سازمان ملل متحد شکست خوردند. این نشان می‌دهد، مردم ما به دنیا ثابت کرده‌اند آن‌کسی که باید رفتار خود را تغییر بدهد ایران نیست و آمریکا است. به یاد داریم آمریکا همیشه می‌گفت ایران باید رفتار خود را تغییر بدهد و امروز مردم دنیا می‌دانند ایران نیازی به تغییر رفتار ندارد و این موضوع دستاوردی است که هدیه به مردم بزرگ ایران حساب می‌شود که همه‌چیز ما حتی همین دستاورد ما هم مرهون مقاومت مردم است.