kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱

109 حزب در انتخابات پارلمانی عراق مشارکت می‌کنند

کمیساریای عالی انتخابات عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده، تاکنون ۱۰۹ حزب به منظور مشارکت در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور اعلام آمادگی کرده‌اند. این انتخابات مهم که برگزاری آن چند بار به تعویق افتاده، قرار است مهرماه برگزار شود.



سرویس خارجی-

«برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور روز شنبه بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر دهم اکتبر آتی (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) تاکید کردند. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق بر اهمیت برگزاری انتخابات آتی در موعد مقرر خود در اکتبر آتی تاکید کرده و گفتند باید همه ملزومات برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات فراهم شود تا اراده واقعی رای‌دهندگان در انتخابات نمایندگان خود به دور از تقلب محقق شود و مشارکت در انتخابات هم در سطحی گسترده انجام شود.
در همین راستا، کمیساریای عالی انتخابات عراق بیانیه‌ای را درخصوص آمار انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور منتشر کرد. در این بیانیه آمده: تعداد کل نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات به ۳ هزار و ۲۴۹ نفر رسیده است. تعداد زنانی که برای انتخابات نامزد شده‌اند ۹۵۱ نفر هستند.
از مجموع نامزدها ۷۸۹ نفر به صورت فردی، یک هزارو501 نفر در قالب حزب و ۹۵۹ نفر در قالب ائتلاف وارد انتخابات شده‌اند. در ادامه بیانیه مذکور می‌خوانیم: «تعداد احزاب شرکت‌کننده در انتخابات ۱۰۹ حزب و تعداد ائتلاف‌های حاضر در انتخابات ۲۱ ائتلاف است. تعداد احزابی که در قالب ائتلاف‌ها وارد عرصه انتخابات شده‌اند، ۵۸ حزب است».
حشدالشعبی: فریب نمی‌خوریم
خبر دیگر اینکه شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نجبا با بیان اینکه «بیانیه مشترک دو وزارت خارجه عراق و آمریکا متضمن ‌عقب‌نشینی واشنگتن از خاک و آسمان کشور نیست»، تصریح کرد: «این فریب تنها برای خودشان کارساز است و مقاومت تا آزاد‌سازی کامل عراق پایدار خواهد بود.» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء اعلام کرد: «تاکید می‌کنیم که هرگونه تعامل با آمریکای دروغگو و فریبکار، جز با زبان زور، هیچ فایده‌ای ندارد». شیخ اکرم الکعبی بیانیه مشترک دو وزارت خارجه عراق و آمریکا را فاقد ارزش توصیف کرد و توضیح داد که این بیانیه به شکل واضح و صریح متضمن ‌عقب‌نشینی عملی نیروهای آمریکایی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب عراق و همچنین از خاک و آسمان کشور نیست.
اخیرا آمریکا و عراق توافقنامه‌ای را امضا کردند که طبق آن نیروهای رزمی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج می‌شوند. اما کارشناسان معتقدند که آمریکا سعی خواهد کرد نیروهای خود را تحت عناوین دیگری همچنان در عراق نگه دارد.