kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱

درگیری‌های خونین در7 ولایت افغانستان؛ تمام فرودگاه‌ها تعطیل شد

 

سرویس خارجی-
اوضاع در برخی ولایات افغانستان به شدت «بحرانی» است طوری که تمامی پرواز‌ها به ولایت‌ هرات، ارزگان، هلمند، قندوز، فاریاب، بدخشان و قندهار متوقف شده‌اند خبرهای ضد و نقیضی هم از پیشروی طالبان در ولایت مهم و حساس هرات گزارش شده است.
درگیری‌های شدید و خونین در افغانستان بین نیروهای دولتی و مردمی از یک طرف و شبه نظامیان طالبان از طرف دیگر همچنان ادامه دارد. براساس آخرین گزارش‌ها تمامی پرواز‌های غیرنظامی به ولایت‌های هرات، ارزگان، هلمند، قندوز، فاریاب و بدخشان متوقف شده و خبرهای نگران‌کننده‌ای هم از وضعیت غیر نظامیان این کشور مخابره می‌شود.
مقام دولتی افغانستان از اصابت 3 راکت به فرودگاه قندهار خبر داده و گفته تمامی پروازها از این فرودگاه تا اطلاع بعدی متوقف شده است. «مسعود بینا» معاون اتحادیه شرکت‌های سیاحتی نیز دراین باره گفته: «اخیراً بخاطر نا امنی‌ها پرواز‌های داخلی بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است، ما به غیر از دو سه ولایت، دیگر پرواز داخلی نداریم». همزمان«اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان در شرایطی که مجلس این کشور در تعطیلات تابستانی به سر می‌برد با اشاره به شرایط حساس این کشور، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده نمایندگان مجلس شده است.
«نیکبخت فهیمی»، عضو مجلس افغانستان گفته با توجه به شرایط بحرانی افغاستان، برگزاری این نشست ضروری است. مجلس نمایندگان ۴۵ روز در تابستان و ۴۵ روز در زمستان تعطیل است. براساس قانون اساسی افغانستان رئیس‌جمهور در شرایط مهم می‌تواند مجلس را برای برگزاری نشستی مهم فرا بخواند.
درگیری‌های شدید در هرات
از شهر استراتژیک هرات نیز خبر رسیده که طالبان به دروازه‌های شهر رسیده‌اند، حملات هوایی علیه مواضع این گروه افزایش یافته و گفته می‌شود که ۳۰۰ نیروی کمکی نیز وارد هرات شده‌اند. طالبان در چند سال گذشته بارها به هرات حمله کرده‌اما این نخستین بار است که حملات این گروه مسلح منجر به عقب‌نشینی نیروهای دولتی شده است. آخرین گزارش‌ها حاکی است طالبان در «پل پشتون» که در حد فاصل مرکز شهر هرات و فرودگاه این شهر قرار دارد و از موقعیتی استراتژیک برای نیروهای امنیتی برخوردار است، حضور دارند. با این حال، مقامات امنیتی افغان در تازه‌ترین اظهارات خود گفته‌اند نیروهای ارتش در حال پاک‌‌سازی جاده جنوبی هرات و منتهی به فرودگاه هستند و توانسته‌اند که طالبان را وادار به عقب‌نشینی کنند.
 آنطور که خبرگزاری تسنیم نوشته، حملات هوایی در عقب‌نشینی طالبان از اطراف شهر هرات نقش مهمی داشته و طی دو روز اخیر نیز جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های «بی 52» آمریکایی چندین بار مواضع طالبان در شهرستان گذره و مناطق پل پشتون و پل مالان هرات را هدف قرار‌داده است. خاطرنشان می‌شود که «بسم الله محمدی» وزیر دفاع افغانستان نیز وارد هرات شده بود اما این شهر را ترک کرده است، برخی در فضای مجازی می‌گویند که قرار است به زودی عملیات بزرگ آزاد‌سازی گمرک «اسلام قلعه» نیز توسط نیروهای ارتش آغاز شود. «فواد امان» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز به تازگی از اعزام «صدها» نیروی ویژه به هرات برای سرکوب طالبان خبرداده‌اما از اعلام شمار دقیق این نیروها خودداری کرده است؛ برخی منابع اما تعداد نیروها را حدود 300 نفر عنوان می‌کنند.