kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مسکو تلافی کرد

اخراج 200 کارمند اماکن دیپلماتیک آمریکا به درخواست روسیه

 

سرویس خارجی-
روسیه در اقدامی تلافی جویانه اعلام کرده دولت آمریکا باید دست کم 200 کارمند محلی اماکن دیپلماتیک این کشور در خاک روسیه را اخراج کند.
در ادامه جنگ سیاسی و طولانی مسکو-واشنگتن، اواسط آوریل(فروردین) سال جاری میلادی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دستور اجرایی تحریم‌های ضد روسی را صادر کرد. به این ترتیب، پس از ۱۴ ژوئن۲۰۲۱ (24 خرداد) شرکت‌های آمریکایی دیگر نمی‌توانند اوراق قرضه روسیه را توسط بانک مرکزی، صندوق رفاه ملی یا وزارت دارایی خریداری کنند. تحریم‌ها علیه ۱۶ شخصیت حقوقی و ۱۶ فرد با ظن دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وضع شده است. همچنین 8 شخصیت حقیقی و حقوقی هم بابت آنچه «اقدامات در کریمه» (که اکنون به روسیه الحاق شده) نامیده شده،‌ در فهرست سیاه هستند. بجز این‌ها، آمریکا ۱۰ دیپلمات روس را از سفارت این کشور در واشنگتن اخراج کرد، چون مدعی است که آنها با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در ارتباط بوده‌اند.
روز جمعه روسیه همه این اقدامات آمریکا را یک جا تلافی و اعلام کرد حداقل 200 کارمند محلی اماکن دیپلماتیک آمریکا در روسیه باید شغل خود را ترک کنند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد «روسیه اخراج حدود 200 کارمند نهادهای دیپلماتیک آمریکایی در خاک این کشور را خواستار شده است».
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «یورو نیوز»، بلینکن در بیانیه‌ای نوشته: «دولت روسیه از ماه اوت(مرداد)، ایالات متحده را از نگه‌داشتن یا استخدام یا عقد قرارداد با تبعه‌های روس یا دارای تبعیت کشورهای ثالث به‌جز درخصوص نیروهای گارد، منع می‌کند». در بیانیه بلینکن این هم آمده که: «ما عمیقاً متأثر هستیم که این اقدام ما را به مرخص کردن ۱۸۲ کارمند محلی و ده‌ها پیمانکار در ساختمان‌های دیپلماتیک آمریکا در مسکو، ولادیوستوک و یکاترینبورگ مجبور خواهد کرد...این اقدامات ناگوار به شدت به مأموریت ایالات متحده در روسیه لطمه وارد می‌کند که از جمله آنها می‌توان به ایمنی پرسنل و توانایی ما برای حفظ دیپلماسی با دولت روسیه اشاره کرد».
چندی پیش دولت روسیه در پی افزایش تهدیدها و «اقدامات غیرسازنده آمریکا»، این کشور را در لیست «کشورهای غیردوست» قرار‌داد و این محدودیت‌های دیپلماتیک نیز در نتیجه همین اقدام لحاظ شده‌اند. مسکو تأکید کرده خروج آمریکا از این لیست مشروط به تغییر عینی در رفتار آمریکایی‌ها و درخواست آنها برای خارج شدن از این لیست خواهد بود.