kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

ارتش چین در مرزهای افغانستان به حال آماده‌باش درآمد

رئیس‌جمهوری چین از ارتش این کشور خواست تا نسبت به یک درگیری بالقوه مسلحانه و نگرانی‌های امنیتی در مرز با افغانستان آماده‌باشند.


با تشدید درگیری‌ها بین نیروهای دولتی و
شبه نظامیان طالبان در افغانستان ارتش چین نیز در مرزهای خود با افغانستان به حالت آماده‌باش درآمده است. مجله «نیوزویک» در این باره از قول «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهوری چین نوشته: «این کشور باید برای یک چالش بالقوه نظامی همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر (20 شهریور )سال جاری میلادی آماده‌باشد». وی این اظهارات درباره تقویت قوای نظامی چین را، پیش از نود و چهارمین سالگرد شکل‌گیری ارتش آزادی بخش خلق چین مطرح کرد.
  به گزارش ایسنا در پکن مقامات این کشور چند ماه است که نگرانی خود را بابت خیزش مجدد طالبان و بی‌ثباتی در منطقه اعلام کرده‌اند. رئیس‌جمهوری چین و «وانگ یی»، وزیر امور خارجه این کشور اخیرا گفته بودند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان می‌تواند برای جدایی طالبان اویغور در سین‌کیانگ چین پایگاهی برای عملیات تروریستی ایجاد کند. رئیس‌جمهوری چین که همچنین رئیس‌کمیسیون نظامی مرکزی کشورش به شمار می‌رود، در آستانه روز ارتش در اول اوت (یکشنبه)، خواستار تلاش‌های بیشتری برای تقویت دفاع ملی چین و نیروهای مسلح شد. او از ارتش خواست تا برای تبدیل به بهترین ارتش جهان تا ۲۰۲۷ برابر ارتش آمریکا تلاش کند.