kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

استرالیا با ارتش و پهپاد به جنگ کرونا رفت

همزمان با تشدید شیوع کرونا دولت استرالیا نیروهای ارتش و پهپادها را برای اعمال قرنطینه در این شهر وارد میدان کرد. در ایتالیا، فرانسه و آلمان نیز درگیری بین نیروهای ضد شورش و مخالفان محدودیت‌های کرونایی از سر گرفته شده است.



سرویس خارجی-

کرونا هر روز با شکلی جدید، می‌تازد. داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان تا عصر دیروز از مرز 198 میلیون و 653 هزار
نفر فراتر رفته و شما فوتی‌ها نیز به بیش از 4 میلیون و 236 هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر سی ان ان در گزارشی به نقل از مسئولان ارشد سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده سویه دلتا که سویه بسیار مسری ویروس کروناست تاکنون دست کم در ۱۳۲ کشور جهان شناسایی شده و بسیاری از نظام‌های بهداشتی جهان را تهدید می‌کند. شمار موارد بستری در آمریکا نیز در ماه گذشته سه برابر شده که نشانه آشکاری از تشدید این بحران است. حتی اکنون از آمریکایی‌هایی که واکسن زده‌اند درخواست می‌شود دوباره در اماکن عمومی ماسک بزنند، به ویژه در مناطقی که میزان شیوع بالاست.
همزمان بسیاری از کشورها که تصور می‌شد، از بحران عبورکرده‌اند، به دنبال برقراری مجدد محدودیت‌های کرونایی هستند. منابع خبری روز شنبه از استقرار نظامیان ارتش استرالیا در شهر «سیدنی» برای کمک به اجرای سخت‌تر محدودیت‌های کرونایی خبر دادند. دولت استرالیا  شماری پرسنل نظامی را در شهر سیدنی برای اعمال مناسب‌تر قوانین محدودکننده کرونایی از جمله قرنطینه مناطق مستقر کرده است. پهپادها و بالگردهای نظامی نیز بر فراز سیدنی گشتزنی می‌کنند. نظامیان استرالیا در سیدنی برای متفرق کردن مردم آژیر خطر را به صدا درمی‌آورند.
بر اساس این گزارش واکنش شهروندان سیدنی به این تصمیم متفاوت بوده به طوری که برخی از نیروهای مسلح در خیابان‌ها ابراز نارضایی می‌کنند. در مجموع  احساس نگرانی در سیدنی وجود دارد و مردم بر این باورند که این محدودیت‌ها ممکن است حتی بعد از ماه اوت (مرداد) تمدید شود. سویه کرونای دلتا برای مسئولان بخش بهداشت استرالیا به موضوعی چالش‌برانگیز مبدل شده است و شهروندان این کشور نیز به‌طور کامل واکسینه نشده‌اند. شهر 
6 میلیون نفری سیدنی از چهارشنبه گذشته وارد قرنطینه‌ یک ماهه شده زیرا آمار ابتلای به کرونا در این شهر همچنان رو به افزایش است. پلیس اعلام کرده بود به کمک ارتش نیاز دارد. در روزهای گذشته نیز هزاران نفر در خیابان‌های سیدنی و دیگر شهرهای استرالیا در اعتراض به محدودیت‌های مرتبط با کرونا به دلیل افزایش موارد ابتلا به این ویروس، تظاهرات برپا کردند که با ورود نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد.
اعتراضات در فرانسه‌، ایتالیا و آلمان
از شهرهای مختلف فرانسه و ایتالیا نیز خبر می‌رسد اعتراض‌ها به محدودیت‌های کرونایی در این کشورها همچنان ادامه دارد. در فرانسه هزاران نفر روز شنبه در اعتراض به تدابیر قانونی دولت «امانوئل ماکرون» برای اجباری کردن ارائه گذرنامه سلامت هنگام ورود به اماکن عمومی در بحبوحه شیوع موج چهارم کووید-۱۹ در این کشور تظاهرات کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده نزدیک به ۳ هزار نیروی امنیتی روز شنبه اطراف پاریس برای مقابله با سومین هفته اعتراض به تدابیر جدید دولت فرانسه برای کنترل کرونا مستقر شدند. گزارش این خبرگزاری حاکی است اکثر اعتراض‌های برگزار شده در پاریس مسالمت‌آمیز بوده اما در برخی از آنها درگیری‌هایی میان نیروهای ضد شورش و مردم گزارش شده و پلیس به زد و خورد با معترضان پرداخته است.
امانوئل ماکرون چند هفته پیش اعلام کرده بود در آینده ورود به بسیاری از اماکن عمومی مانند سینما یا رستوران تنها با ارائه گواهی‌نامه‌های عدم ابتلا به کرونا امکان‌پذیر خواهد بود. شهروندان فرانسه  هفت روز بعد از تزریق دومین دوز واکسن کرونا یا دو روز بعد از تست منفی ابتلا به کرونا می‌توانند گواهی سلامت دریافت کنند. به گزارش فارس دولت فرانسه این طرح را با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا و بستری شدن بیماران در بیمارستان‌ها ارائه داده‌اند. قرار است از تاریخ ۹ آگوست (دوشنبه 18 مرداد) به بعد ورود به اماکن عمومی بدون ارائه این گواهی‌نامه‌ها ممنوع شود.
در ایتالیا نیز صدها نفر در شهر رم پایتخت به مرکز شهر رفتند و با اعمال گذرنامه‌های بهداشتی کرونا مخالفت کردند. از هفته گذشته از لحظه اعلام وضع گذرنامه‌های بهداشتی ویروس کرونا- مخالفان این اقدام حداقل سه تظاهرات در مرکز پایتخت ایتالیا برگزار کرده‌اندمخالفان واکسیناسیون در این تجمع با شعارهایی مانند «جهل خطرناک‌ترین ویروس است»، «آزادی در انتخاب آگاهانه» و «نه به دیکتاتوری» سر می‌دادند. از آلمان نیز خبر می‌رسد به‌رغم آغاز موج چهارم کرونا در آلمان، صدها نفر در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی در خیابان‌های برلین تجمع کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی
از فلسطین اشغالی نیز خبر می‌رسد همزمان با اوج گرفتن موارد ابتلا به ویروس کرونا‌، صدها نفر در اعتراض به سیاست‌های کابینه رژیم صهیونیستی در قبال این بیماری، در «تل‌آویو» دست به تجمع زدند. به نوشته روزنامه «گاردین»، معترضان در این تجمع که شنبه شب برگزار شد، خشم خود را از افزایش محدودیت‌های کرونایی با وجود واکسیناسیون گسترده ابراز کردند. تعداد موارد ابتلا و بستری در اثر ابتلا به ویروس کرونا در فلسطین اشغالی به حد بی‌سابقه‌ای طی ماه‌های گذشته رسیده است.  وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد 2هزارو 435 نفر ظرف یک روز به ویروس کرونا مبتلا شده‌ و ۲۳۶ نفر نیز در اثر ابتلا به این بیماری بستری شده‌اند. با وجود تبلیغات گسترده رژیم صهیونیستی درخصوص واکسناسیون بسیار سریع و گسترده علیه ویروس کرونا، اکنون بار دیگر زدن ماسک در فضای عمومی سربسته اجباری شده و استفاده از «گذرنامه سبز» برای ورود به فضاهایی همچون باشگاه‌های ورزشی، رستوران‌ها و هتل‌ها از سر گرفته شده است.معترضان به وضعیت کرونا در فلسطین اشغالی، روز شنبه با در دست گرفتن دست نوشته‌هایی با مضمون «همه‌گیری وجود ندارد، این یک حقه‌بازی است»، علیه واکسن کرونا شعار سر دادند.