kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

نقش فولاد مبارکه در انتقال 1000 کیلومتری نفت کشور

فولاد مبارکه با تولید 400 هزار تن تختال API برای انتقال 1000 کیلومتری نفت کشور، نقش مهمی در پروژه مهم و استراتژیک انتقال نفت خام گوره به جاسک ایفا کرد.



اصفهان - خبرنگار کیهان:

اهمیت استراتژیک و حیاتی پروژه انتقال نفت خام از گوره به جاسک در دوره‌های مختلفی بیان شده اما آنچه به نظر درباره این پروژه مهم ایرانی مغفول مانده، نقش شرکت فولاد مبارکه در اجرای آن است که چرا که کلیدی‌ترین عنصر اجرای این پروژه، لوله‌های انتقال نفت است که انتقال این ماده معدنی را ممکن می‌سازد اما از آنجا که نفت خام قابل انتقال با این پروژه جزو نفت‌های ترش (اسیدی به دلیل وجود گوگرد بالا) محسوب می‌شود، تنها امکان استفاده از فولادهای ویژه با آلیاژی خاص وجود دارد که به طور کلی از آن‌ها به عنوان فولادهای API یاد می‌شود.
در این طرح که تامین مالی دو میلیارد یورویی را به همراه داشته، از تولیدات شرکت فولاد مبارکه استفاده و به همین دلیل علاوه بر صرفه‌جویی ارزی 500 میلیون یورویی، برای 10 هزار نفر به صورت مستقیم و 30 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.
یکی از مزایای راهبردی انتقال نفت از گوره به جاسک کاهش ریسک فروش نفت ناشی از موقعیت جغرافیایی خلیج‌فارس و تنگه‌هرمز است که با اجرای این پروژه استمرار صادرات نفت خام تضمین و با متنوع‌سازی پایانه‌های صادراتی ریسک صادرات نفت کشور کاهش خواهد یافت.
پس از تحریم‌ها آمریکا علیه ایران، فروش کالاهای مهم و استراتژیک از جمله این نوع فولاد و مشتقات آن نظیر ورق‌های فولادی و.... به ایران ممنوع شد و عملا قابلیت اجرایی شدن پروژه انتقال نفت گوره به جاسک از میان رفت.
به بیان دیگر مهم‌ترین طرح ایران از نظر امنیت ملی، اقتصاد و انرژی، تنها با یک ممنوعیت فروش زمین‌گیر شد. در همین زمان بود که شرکت مهندسی و توسعه نفت درصدد بومی‌سازی این محصول استراتژیک برآمد اما از آنجا که ساخت این نوع فولاد تنها از عهده 5 فولادساز برتر و پیشرفته جهانی در حوزه فولاد مانند شرکت‌های پوسکو (کره‌جنوبی)، دیلینگر (آلمان، آرسلور میتال (لوکزامبورگ) بائو استیل (چین) و آتکال (هند) بر می‌آمد که پس از این 5 فولادساز، شرکت فولاد مبارکه به عنوان ششمین فولادساز دنیا موفق به تولید این نوع تختال خاص شد.
پس از برگزاری جلسات متعدد فنی و آزمایشات مختلف، شرکت فولاد مبارکه برای اولین در ایران موفق شد فولاد مورد نیاز برای آغاز و بهره‌برداری از این پروژه ملی را با کیفیت فوق‌العاده تولید و نام خود را بار دیگر در میان برترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های فولاد جهان مطرح کند.
عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه نیز با اشاره به اهمیت اجرای پروژه انتقال نفت گوره به جاسک گفت: تولید فولاد مورد نیاز این پروژه توسط فولاد مبارکه چنان حائز اهمیت است که علاوه بر زمینه‌سازی برای اجرای یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استراتژیک کشور در فاصله زمانی و کیفیت مناسب، از خروج حداقل 500 میلیون یورو ارز از کشور نیز جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه تامین ورق مورد نیاز برای ساخت لوله‌های انتقال نفت، کلیدی‌ترین اقدام در اجرای این پروژه بود گفت: پیشتر شرکت نفت برای تامین این ورق اقدام کرده بود که علی‌رغم تامین اعتبار مورد نیاز، طرف‌های خارجی به دلیل تحریم از فروش و تحویل این ورق به ایران خودداری کرده و عملا این پروژه معطل ماند.
معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: با همتی که در فولاد مبارکه انجام شد، تختال مورد نیاز برای این ورق طراحی و پس از انجام تست‌های مورد نیاز در کارخانه تولید ورق و تبدیل ورق به لوله فرایند تولید انبوه محصول آغاز شد.
در نهایت بیش از 400 هزار تن تختال API مناسب برای محیط گاز ترش به عنوان ماده اولیه و به نوعی قلب تپنده این پروژه تولید شد. بنابراین فولاد مبارکه با تولید این تختال اقدام بسیار مهمی را به انجام رساند.
اکبری محمدی اضافه کرد: باید توجه داشت که حتی در صورت پرداخت این مبلغ هنگفت به شرکت‌های خارجی، دلیل وضعیت تحریمی ایران ورق یا تختال این حوزه به ایران تحویل داده نمی‌شد.