kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
معاون وزیر صمت:

سیمان به کیسه‌ای 40 هزار تومان رسید

هرچند قیمت سیمان طی روزهای گذشته در بازار به پاکتی 110 هزار تومان هم رسید، اما معاون وزیر صمت دیروز از کاهش قیمت آن در بازار به کیسه‌ای 40هزار تومان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، اسدالله کشاورز با تاکید بر تاثیر قطعی برق بر قیمت محصولاتی مانند سیمان و فولاد، تأمین برق پایدار و مستمر را لازمه تداوم تولید این واحدها دانست و از کاهش قیمت سیمان در بازار با تامین نسبی برق مورد نیاز صنایع سیمان در روز شنبه خبر داد.
وی در مورد نوسانات قیمت سیمان در کشور گفت: شرایط و محدودیت‌هایی که در تامین برق واحدهای تولیدی به خصوص فولاد و سیمان به وجود آمد، باعث کاهش تولید و عرضه در بازار و در نتیجه افزایش قیمت این محصول در کشور شد.
این مسئول با ‌اشاره به مشکلات تولید برق ناشی از کمبود آب و نیز فصل گرما و افزایش مصرف برق در کشور، افزود: عدم تولید برق توسط توربین‌های برق‌آبی و محدودیتی که در تامین برق مورد نیاز صنایع ایجاد شد، تاثیر منفی در تولید صنایع سیمان و فولاد داشت به طوری که کاهش تولید تا میزان یک سوم را به این صنایع تحمیل کرد و شاهد تعطیلی بسیاری از این واحدهای تولیدی بودیم که نتیجه این اتفاق در بازار به صورت افزایش قیمت خود را نشان داد.
کشاورز با استناد به صحبت‌های مسئولان وزارت نیرو، نسبت به تامین برق واحدهای صنعتی به ویژه صنایع فولاد و سیمان ابراز امیدواری کرد و یادآور شد: با تامین برق این واحدها و افزایش تولید، قیمت در بازار کنترل خواهد شد. همان طور که شاهد هستیم در این چند روز که با افزایش نسبی سهمیه مصرف این واحدها و بهبود شرایط توزیع سیمان در منطقه شهر ری شاهد کاهش قیمت سیمان به محدوده 40 هزار تومان هستیم.
عرضه سیمان در بورس
ادامه خواهد یافت
گفتنی است یکی از مواردی که در روزهای اخیر به عنوان دلیل افزایش قیمت سیمان مطرح گردید، عرضه بخشی از سیمان تولیدی در بورس کالا بود. افرادی همچون وزیر راه و شهرسازی اعتقاد دارند این موضوع به افزایش قیمت‌ها دامن زده و باید به شیوه سنتی عرضه سیمان در کشور بازگردیم، ولی از سوی دیگر برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند نه تنها عرضه در بورس مشکل ساز نبوده که باید بقیه سیمان تولیدی هم در بورس کالا عرضه گردد. در همین زمینه، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه رانت‌جویان زیر بار عرضه سیمان در بورس نمی‌رفتند، گفت: نه تنها این عرضه متوقف نمی‌شود بلکه برای کارخانجاتی که وارد این عرصه شوند مشوق در نظر گرفته می‌شود. علی جدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه عرضه کالاهای انحصاری در بورس به کاهش رانت کمک می‌کند، بیان کرد: مصرف داخلی سیمان کمتر از ۶۰ درصد است و مابقی مازاد محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه این محصول در دست عده‌ای خاص به صورت انحصاری وجود دارد، به راحتی بازار سیمان را در دست گرفته بودند. وی ادامه داد: گستره رانت و عدم شفافیت در حوزه سیمان به قدری بالاست که بازیگران اصلی این حوزه، نرخ را در بازار حتی تا سه برابر نیز بالاتر بردند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه بازار سیمان توسط ۱۵ نفر می‌چرخد و آن هم زاییده واگذاری‌های ناشی از رانت بوده است. در واقع عده‌ای خاص وارد حوزه سیمان شدند و بازار را به دلخواه خود چرخاندند. جدی با بیان اینکه سوداگران زیر بار عرضه سیمان در بورس نمی‌رفتند، گفت: هفته گذشته در جلسه‌ای با مسئولان وزارت صمت قرار شد برای کارخانجاتی که سیمان خود را در بورس عرضه کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته شود. همچنین کارخانجاتی که وارد بورس شوند معاف از قطعی برق می‌شوند.