kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۰۱۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
نجاتی حذف شد، کار میرزازاده به اما و اگر کشید!

شروع کم فروغ کشتی فرنگی در المپیک

 

روز دهم المپیک 2020 توکیو در شرایطی به پایان رسید که فرنگی‌کاران نیز نتوانستند تعداد مدال‌های کاروان ایران را بیشتر کنند.
روز دهم مسابقات المپیک توکیو در شرایطی آغاز شد که همگان انتظار داشتند با ورود فرنگی کاران به چرخه مسابقات تعداد مدال‌های ایران دیگر روی عدد یک توقف نکند اما برخلاف پیش‌بینی‌ها کشتی‌گیران بنا روز کم فروغی داشتند و نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.
در آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، امین میرزازاده نماینده وزن ۱۳۰ کیلوگرم در دور نخست مقابل کیم مینسئوک دارنده مدال برنز جهان از کره جنوبی با نتیجه ۶ بر صفر به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد. امین میرزازاده در دومین مبارزه و در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف میخان لوپز دارنده ۳ طلای المپیک و ۵ طلای جهان از کوبا به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه سنگین ۸ بر صفر شکست خورد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند.
ظهر دیروز در سنگین وزن رضا کایالپ از ترکیه و لوپز کوبایی یک فینال زودهنگام را در نیمه نهایی ۱۳۰ کیلوگرم برگزار کردند که لوپز به برتری 2 بر صفر رسید تا در یک قدمی چهارمین مدال طلای المپیک خود باشد. با راهیابی لوپز به فینال، میرزازاده در گروه شانس مجدد برای مدال برنز مبارزه خواهد کرد. میرزازاده امروز صبح ساعت 6:30 به مصاف الکسوج از رومانی می‌رود و در صورت پیروزی، برای کسب مدال برنز با رضا کایالپ از ترکیه مسابقه خواهد داد.
حذف نجاتی از المپیک
دیگر نماینده ایران در روز نخست این رقابت‌ها، علیرضا نجاتی نماینده وزن ۶۰ کیلوگرم و دارنده مدال برنز جهان ۲۰۱۹ در دور نخست و در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف آرمن ملیکیان دارنده مدال طلای امیدهای جهان ۲۰۱۹ از ارمنستان رفت و با نتیجه ۵ بر ۵ تن به شکست داد و و با توجه به شکست این کشتی‌گیر ارمنستانی در دور دوم مقابل حریف اوکراینی، نجاتی خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفت. حدف نجاتی در شرایطی بود که قرعه او به نسبت میرزازاده آسان‌تر بود و کارشناسان بر این باور بودند که او حداقل شانس رسیدن به مدال برنز را دارد. نتایج دیدارهای نیمه نهایی به شرح زیر است:
وزن ۶۰ کیلوگرم:
*کنیچیرو فومیتا(ژاپن) ۵- ۱ لنور تمیروف(اوکراین)
*لوییز آلبرتو سانچز(کوبا) ۱۱- ۰ ویکتور سیوبانو(مولداوی)
وزن ۱۳۰ کیلوگرم:
*میخان لوپز(کوبا) 2- 0 رضا کایالپ(ترکیه)
*یاکوبی کاجایا(گرجستان) 1 برنده- 1 یاسمانی فرناندز(شیلی)
بنا: فکر نمی‌کردم لوپز به کشتی برگردد
در پایان رقابت‌های دیروز کشتی فرنگی، محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی اظهار داشت: آغاز رقابتها برای ما خوب نبود. اصلا فکر نمی‌کردم لوپز به کشتی برگردد اما خیلی خوب بر گشت و فینالیست شد. به نظرم رقابت با رضا کایالپ راحت‌تر از این غول بی‌شاخ و دم باشد. او در مورد انتظار پیروزی از نجاتی گفت: طبیعتا ما هم انتظار داشتیم. نجاتی پیش از شروع مسابقات وزن کم کرد. پس از آن با دکتر امیر ساسان و مربیان صحبت کردیم اما شرایطش برنمی‌گشت. یک مقدار هم بد غذا است و هر چیزی نمی‌تواند بخورد و بدنش دچار بهم ریختگی شد. ان‌شاءالله امروز نتایج بهتری بگیریم. شرمنده مردم شدیم.
تغییر ساعت وزن کشی بلای جان کشتی‌گیران
به نظر می‌رسد بزرگترین مشکل نجاتی در المپیک مربوط به زمان وزن‌کشی بود. طبق اخبار رسیده از توکیو گویا وزن کشی این مسابقات با تغییراتی مواجه شد. پیش از این اعلام شده بود که وزن کشی مسابقات ساعت ۶:۳۰ تا ۷ خواهد بود و به همین دلیل کشتی‌گیران فرصت چند ساعته برای بازیابی خود را داشتند اما عصر روز شنبه اعلام شد که وزن کشی مسابقات ۹:۱۵ صبح خواهد بود تا به نوعی کشتی‌گیران وزن کم کن مانند نجاتی فرصت ریکاوری مجدد را نداشته باشند.
این قانون که با اعتراض مربیان و‌کشتی‌گیران همراه بوده به نوعی از سوی اتحادیه جهانی کشتی وضع شده تا کشتی‌گیران در دراز مدت به دلیل کاهش وزن زیاد دچار مشکلات عدیده جسمی نشوند، اما در این دوره به نوعی به ضرر کشتی‌گیران کشورمان تمام خواهد شد.
قرعه نسبتا مناسب گرایی و ساروی
امروز و در ادامه مسابقات کشتی فرنگی‌، در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی در دور نخست با فلورس پنا از کوبا کشتی می‌گیرد و در صورت پیروزی بر این حریف در دور بعد به مصاف برنده کشتی میان بوزو استارسویچ از کرواسی و آیک مناتساکیان دارنده مدال برنز ۲۰۱۹ جهان از بلغارستان می‌رود. در این وزن ۱۶ نفر حضور دارند. تاماش لورینچ قهرمان سال ۲۰۱۹ جهان از مجارستان در این سمت جدول قرار دارد و امکان رویارویی گرایی و لورینچ در نیمه نهایی هم وجود دارد.
در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی در دور اول به مصاف آدم بودجملین از الجزایر می‌رود و در صورت پیروزی بر این حریف در دور بعد به مصاف برنده کشتی میان کریل میلوف دارنده مدال نقره ۲۰۱۸ جهان از بلغارستان و جنگ ایلدم ۳۵ ساله و دارنده مدال برنز المپیک ریو از ترکیه می‌رود. در این وزن ۱۶ نفر حضور دارند. آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان در گروه ساروی حضور دارد و احتمال رویارویی آنها در نیمه نهایی وجود دارد.
در مجموع قرعه این دو کشتی‌گیر بهتر از ملی‌پوشان ایران در روز نخست است و گرایی و ساروی هر دو شانس مسلم مدال ایران هستند.
در سومین روز مسابقات کشتی فرنگی نیز رضا گرایی تنها ملی‌پوش باقیمانده به مصاف رقبای خود می‌رود.