kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
در نامه‌ای به رئیسی اعلام شد

آمادگی ۸ اندیشکده جهت تدوین «مرامنامه حافظ منافع عامه» برای دولت

چند اندیشکده در نامه‌ای به رئیس‌جمهور منتخب، آمادگی خود را برای تدوین مرامنامه حافظ منافع عامه و تعیین شاخص‌های سنجش‌پذیر متناظر با هر یک از مدیران ارشد مرتبط با رئیس‌جمهور اعلام کردند.


«پژوهشکده آیندگان، پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهشی، اندیشکده معنا، مؤسسه فتوح، ای‌تان؛ شبکه کانون‌های تفکر ایران، پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف، اندیشکده اقتصاد مقاومتی و بنیاد توسعه فردا» در نامه‌ای به سید ابراهیم رئیسی آمادگی خود را برای «تدوین مرامنامه حافظ منافع عامه» و «تعیین شاخص‌های سنجش‌پذیر متناظر با هر یک از مدیران ارشد مرتبط با رئیس‌جمهور» اعلام کردند.
در این نامه آمده است: تجربه اندیشکده‌ها در بررسی مسائل اساسی کشور طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که نظام تصمیم‌گیری کشور را دو عامل مهم با اختلال جدی مواجه ساخته است:
۱. عامل نخست «تعارض منافع» مدیران ارشد است؛ تعارض بین «منافع فردی / گروهی / صنفی» با «منافع عامه» عامل قدرتمندی است که به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه مسیر اتخاذ و اعمال تصمیمات صحیح را مسدود می‌کند.
۲. عامل دوم نیز «فقدان نظام مؤثر پایش و ارزیابی عملکرد مدیران ارشد» است. در نبود ساختار معتبر ارزیابی عملکرد، اگرچه گزارش عملکردهای متعدد و متنوع تولید می‌شوند؛ اما در واقع هیچ‌کس در قبال مسائل کشور پاسخگو نیست؛ از این رو مسائل اساسی کشور به صورت حقیقی مرتفع نمی‌شوند.
در ادامه این نامه آمده است: مبتنی بر مسئله‌شناسی فوق، به منظور تقویت و تسریع حرکت کشور در مدار پیشرفت و با توجه به اراده و انگیزه جنابعالی برای تحقق این مهم، پیشنهاد می‌شود:
- اولاً «فقدان تعارض منافع» به عنوان شرط لازم در معرفی مدیران ارشد دولت به مجلس شورای اسلامی و یا انتصاب ایشان مدنظر قرار گیرد و تمامی ایشان نیز ملزم به امضا و انتشار عمومی «مرامنامه حافظ منافع عامه» باشند.
هر مدیری در این مرامنامه باید عدم تعارض منافع خود را حین و پس از اتمام مسئولیت تأیید نموده و در صورت اثبات خلاف واقع بودن اظهارات، مجازات‌های مشخصی را بپذیرد.
- ثانیاً پیش از معرفی مدیران ارشد دولت به مجلس شورای اسلامی و یا انتصاب ایشان، انتظارات شما از ایشان تصریح شده، به صورت تعداد محدودی «شاخص سنجش‌پذیر» با ایشان توافق و به صورت عمومی منتشر گردد.
این اندیشکده‌ها در نامه خودآورده‌اند: بدین ترتیب اهمّ وظایف هر مدیر مشخص می‌شود و در نتیجه به‌طور واقعی در برابر آنها پاسخگو خواهد بود. بدیهی است همه گزارش‌های عملکرد دستگاه‌ها نیز باید بر اعلام وضعیت این شاخص‌ها متمرکز شود.
این نامه افزوده است: برای تحقق این مهم، اندیشکده‌های امضاکننده این نامه آمادگی خود را برای «تدوین مرامنامه حافظ منافع عامه» و «تعیین شاخص‌های سنجش‌پذیر متناظر با هر یک از مدیران ارشد مرتبط با رئیس‌جمهور» اعلام می‌دارد.