kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

خیز اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر لبنان در آستانه تشکیل دولت در این کشور!

 

سرویس خارجی-
همزمان با اعلام رسانه های لبنانی مبنی بر توافق رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف بر سر کلیات کابینه و افزایش امیدها درباره تشکیل دولت و پایان بحران سیاسی، اتحادیه اروپا در اقدامی عجیب اعلام کرد مقامات و نهادهای لبنانی را تحریم می کند!
لبنان در تاریخ چهارم اوت سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد99) صحنه انفجاری مهیب در بندر بیروت بود که بیش از
۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به جای گذاشت. این انفجار مشکوک کشور لبنان را وارد یک بحران سیاسی-اقتصادی-اجتماعی عمیق کرد. به دنبال این انفجار و تشدید بحران سیاسی در این کشور «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه انتخاب شد. «ادیب» هم بعد از گذشت چند هفته انصراف خود را اعلام کرد تا
«سعد الحریری»‌ نخست‌وزیر اسبق لبنان دوباره مأمور تشکیل کابینه شود. الحریری هم چند هفته پیش انصراف داد و سرانجام میقاتی مأمور این امر شد.
به دنبال انتخاب میقاتی به عنوان نخست وزیر مکلف برخی رسانه‌های لبنانی از بروز نشانه‌های مثبت برای تشکیل دولت در هفته جاری خبر داده و نوشتند، امیدها برای پایان بحران سیاسی در این کشور افزایش یافته است. در همین رابطه شبکه المنار وابسته به حزب الله در وب سایت خود طی گزارشی نوشت: در سومین دیدار میشل عون رئیس جمهور و نجیب میقاتی، نخست وزیر مکلف،  بر سر «نقشه راه» تشکیل کابینه‌ای متشکل از 24 وزارتخانه توافق حاصل شد... بخش مهمی از این دیدار برای تقسیم وزارتخانه‌ها در میان طوایف و جناح های سیاسی تشکیل شد که انتظار می رود، به دولت رأی اعتماد دهند» .المنار این را هم نوشت که چالش همچنان بر سر دو وزارتخانه دادگستری و کشور وجود دارد. در حالی که رئیس جمهوری لبنان خواهان آن است که دو وزارت کشور و دادگستری از آن مسیحیان باشد و او، وزرای آنها را تعیین کند، نخست وزیر مکلف بر این باور است که وزارت کشور حق طایفه اهل سنت است، به ویژه آنکه مرحله پیش رو، زمان انتخابات هم است.
تحریم مقامات لبنان
در چنین فضایی ناگهان خبر رسیده که اروپا قصد تحریم لبنان را دارد. نکته مهم اینکه، بسیاری از کارشناسان اروپا را یکی از عوامل اصلی بحران سیاسی و اقتصادی لبنان می دانند. قرار است روز دوشنبه آخرین رایزنی ها در این خصوص انجام شود و اگر عون و میقاتی به توافق برسند روند تشکیل دولتی که لبنانی ها نزدیک به یک سال است منتظر آن هستند دور از انتظار نخواهد بود.
خبرگزاری رویترز نوشته رهبری تلاش‌های اتحادیه اروپا را فرانسه به عهده داشته است که قصد دارد با افزایش فشارها بر لبنان، سران این کشور را به سمت تشکیل دولتی باثبات و قادر به انجام اصلاحات اساسی جهت عبور از هرج و مرج سیاسی و بحران‌های اقتصادی سوق دهد!! خبرگزاری رویترز دقیقا ننوشته که منظور از دولت باثبات دقیقاً چیست و آیا منظور آنها، دولتی است که گوش به فرمان اروپا و آمریکا باشد؟!
حمایت آمریکا
همزمان «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «جانت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در بیانیه‌ای از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه لبنان استقبال کردند.در این بیانیه آمده: «ما از اعلام اتحادیه اروپا درباره رژیم تحریم‌های جدید برای پیشبرد پاسخگویی و اصلاحات در لبنان استقبال می‌کنیم. ما در کنار اتحادیه اروپا و مردم لبنان در خواسته‌هایشان می‌ایستیم که خواستار آن هستند که سران لبنان دولتی تشکیل دهند که متعهد و قادر به اجرای اصلاحات حساس باشد».
گفتنی است مهم‌ترین مشکل غرب در لبنان، همان مشکل رژیم صهیونیستی در این کشور است، یعنی نفوذ و محبوبیت حزب الله لبنان در میان مردم. آنها مردم لبنان را بین دو مولفه معیشت یا مقاومت، قرار داده و مولفه اول را به گروگان گرفته اند!