kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
همزمان با زیاده‌خواهی آمریکا و اروپا برای کلید زدن برجام موشکی و منطقه‌ای

روسیه: هدف از مذاکرات وین احیای برجام به شکل اول آن است نه چیزی بیشتر

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد هدف از گفت‌وگوهای برجامی وین تنها احیای این توافق به شکل اولیه و اصلی آن است، نه چیزی بیشتر یا کمتر.


میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی بار دیگر تاکید کرد هدف از مذاکرات وین تنها احیای برجام به شکل اولیه آن است. 
وی در این خصوص در واکنش به اظهارنظری از «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین که گفته بود ایران اجازه نمی‌دهد گفت‌وگوهای وین شامل موضوعات بی‌ربط شود، نوشت: در واقع، هدف توافق شده گفت‌وگوهای وین احیای برجام اولیه است. نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر. 
وی در ادامه تاکید کرد: همه شرکت‌کنندگان (در مذاکرات) باید مراقب باشند که حتی به صورت غیرعمد این احساس را ایجاد نکنند که آنها از این هدف مشترک منحرف شده و سعی دارند چیز جدیدی به این توافق اضافه کنند. 
در روزهای گذشته کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفته بود: آمریکا می‌خواهد توافق هسته‌ای را برای مسائل موشکی و منطقه‌ای گروگان بگیرد.
پیش‌تر حساب توییتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل به نقل از دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نوشت: برجام، فرزند ما است و در قبال آن مسئولیت داریم. به همین دلیل است که فعالانه در حال انجام مذاکراتی در وین به منظور بازگرداندن ایران به پایبندی برجام هستیم. فرایند مذاکرات در وهله اول به دنبال مشخص کردن این است که آمریکا را چگونه می‌توان به توافق هسته‌ای بازگرداند.
گستاخی آمریکا
یک مقام آمریکایی مدعی شده جمهوری اسلامی ایران با تلاش برای مذاکره مجدد در مفاد تفاهم وین قادر به اتخاذ امتیازات بیشتر در گفت‌وگوها نخواهد بود.
پایگاه آکسیوس نوشته آمریکا امیدوار بود توافق برای بازگشت به برجام قبل از روی کار آمدن دولت آیت‌الله «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور منتخب ایران حاصل شود.
آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی دخیل در مذاکرات نوشته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مباحثات پیرامون برجام در داخل ایران را دنبال می‌کند اما هنوز به هیچ نتیجه مشخصی درباره موضع دولت آتی ایران نرسیده است.
این مقام آمریکایی در اظهارنظری گستاخانه گفته پنجره برای رسیدن به توافق برای مدت طولانی باز نخواهد بود و ایرانی‌ها باید فوراً به میز مذاکرات برگردند. او گفت: «ما امیدواریم که آنها فکر نکنند به خاطر آنکه مستحکم‌ترند به امتیازاتی بیشتر از دولت قبل دست پیدا می‌کنند».
آماده نبودن آمریکا برای عدم ارائه ضمانت‌های لازم درخصوص عدم خروج از برجام، از جمله موانعی است که بارها از سوی منابع مختلف به عنوان یکی از موانع پیشرفت گفت‌وگوها مطرح شده است.
مقام آمریکایی در مصاحبه با آکسیوس گفت: مسئله به سرسخت‌تر بودن مربوط نمی‌شود، مسئله اجرای کامل مفاد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است. موضع آمریکا تغییر نخواهد کرد و ایرانی‌ها نخواهند توانست توافق هسته‌ای را از نو ابداع کنند یا اینکه در وضعیتی قرار بگیرند که کمتر اقدام کنند و امتیازات بیشتری به دست آورند.
علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.
مقام ارشد آمریکایی در مصاحبه با آکسیوس گفت: «توافقی روی میز وجود دارد و اگر ایرانی‌ها می‌خواهند تحریم‌ها رفع شود مسیر لازم پیش روی آنها است.»
دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.
دولت بایدن در مسیر دولت ترامپ
مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سر باز زده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.
یک دیپلمات ارشد آمریکایی درخصوص مذاکرات برجامی وین گفت ایالات متحده به جای تفسیر سیگنال‌های وارده از ایران در طول رایزنی‌های دوره انتقالی این کشور درباره مقاصد خود، تا بعد از مراسم تحلیف «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور منتخب ایران در هفته آینده صبر خواهد کرد تا تعیین کند آیا این کشور آمادگی بازگشت کامل به اجرای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را دارد یا خیر. 
این دیپلمات که نامی از وی برده نشده در مصاحبه با «لورا روزن» خبرنگار آمریکایی مدعی شد: اما اگر تیم جدید ایران فکر کند که می‌تواند درباره امتیازات بیشتر با توسعه برنامه هسته‌ای خود به عنوان اهرم فشار مذاکره کند، این یک توهم خطرناک خواهد بود. 
طبق گزارش وبگاه دیپلماتیک، وی در ادامه این ادعا، اظهار داشت: اعتقاد به اینکه آنها می‌توانند به توافق بهتری برسند و [با گسترش برنامه هسته‌ای خود] اهرم بسازند، خطرناک است. اگر فکر می‌کنند برای بازگشت به توافق می‌توانند بیشتر بگیرند یا کمتر بدهند... این توهم است. این موضوع را خواهند فهمید. 
وی سپس تهدید کرد: اگر آمریکا تشخیص دهد ایران آمادگی بازگشت به اجرای کامل توافق را ندارد یا برنامه هسته‌ای ایران تا نقطه‌ای پیشرفت کرده که محدودیت‌های عدم‌اشاعه در توافق قابل بازپس‌گیری نیست، گزینه‌هایی از جمله تشدید اجرای تحریم‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار خواهد داد، اما امیدوار است که این اتفاق نیفتد. خواهیم دید که آیا آنها آماده بازگشت هستند.
شرط مضحک دیپلمات آمریکایی
این دیپلمات آمریکایی به‌رغم آنکه مقامات جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دور جدید مذاکرات در وین بارها اعلام کرده‌اند که بایستی همه تحریم‌های اعمال شده آمریکا لغو شود و پس از راستی آزمایی، ایران نیز تعهداتش را اجرایی خواهد کرد، ادعا کرد: پاسخ آسانی وجود دارد، به توافق بازگردید ما آمادگی داریم همه تحریم‌ها را که با توافق ناسازگار است برداریم. 
واشنگتن اما می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگردند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز روز دوشنبه ضمن تکرار ادعای آمادگی دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام  به صراحت گفت که کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران به طرز وحشتناکی شکست خورده است.
به گزارش فارس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به شبکه قطری «الجزیره» گفت «ایران هنوز تصمیمی مهم برای بازگشت به توافق هسته‌ای نگرفته است».
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه کویت نیز درباره مذاکرات هسته‌ای ایران تصریح کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه داشته باشد.
همچنین کارین ژان پییر، معاون سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه پنجشنبه تصریح کرد زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات وین برای مشخص کردن وضعیت برجام هنوز مشخص نشده است.
جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا از گزارش‌ها درباره قصد دولت کشورش برای تشدید تحریم‌های موشکی و پهپادی علیه ایران حمایت کرد.
برخی تحلیل‌ها حاکی از آن هستند که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا احتمالاً معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای واردات انرژی را تمدید خواهد کرد.
آمریکا آخرین بار ۱۱ فروردین‌ماه معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران را به مدت ۴ ماه تمدید کرده بود. واشنگتن از بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، چندین بار بغداد را از این تحریم‌ها معاف کرده است. دوره‌های این معافیت‌ها معمولاً ۹۰ تا ۱۲۰ روزه بوده‌ است. اما در چند نوبت در دولت «دونالد ترامپ»، این معافیت‌ها به ۴۵ تا ۶۰ روز کاهش یافته بود که به اعتقاد تحلیلگران کوتاه شدن دوره این معافیت‌ها احتمالا  نشانه‌ای از وجود اختلاف در روابط آمریکا و عراق و اعمال فشار واشنگتن بر بغداد بر سر برخی مسائل بود.