kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴

نصب مجسمه ۲۵ متری در بندر بیروت(اخبار ادبی و هنری)

در آستانه سالروز انفجار بندربیروت، «ندیم کرم» هنرمند مشهور لبنانی مشغول ساخت تندیسی ۲۵ متری از آهن‌قراضه‌های باقیمانده در بندر بیروت است.


به گزارش فارس به نقل از البوابه، چهاردهم مرداد ۱۳۹۹ بود که انفجار مهیب در بندر بیروت سرخط رسانه‌های جهان شد؛ انفجاری که
۷۵۰۰ زخمی ‌و بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت و موجب خسارت ۱۵ میلیارد دلاری شد! اکنون و در آستانه فرا رسیدن این حادثه مهیب و غم‌بار، «ندیم کرم» هنرمند طراح و معمار برجسته لبنانی طرحی را در دست دارد که بر اساس آن، مجسمه‌ای از آهن‌قراضه‌های بندر بیروت به ارتفاع ۲۵ متر ساخته شود.
این مجسمه آهنی با شعار «تلی از خاکستر»، در عربی «الرمز» و در انگلیسی The Gesture نامگذاری شده است که شاید بهترین معادل فارسی آن «نماد»‌ باشد؛ نمادی به یاد قربانیان انفجار بیروت.
مجسمه «نماد» از صدها قطعه فولادی آسیب‌دیده ساخته شده است که زمانی بخشی از آشیانه‌های بندر بیروت بودند. طی چند روز آینده، پروژه به پایان می‌رسد و همچنین شامل نصب نور و آب است. این پروژه به‌عنوان نشانه امید برای بازماندگان آن فاجعه در نظر گرفته شده است.
در این پروژه، ۲۷ شخص حقیقی و حقوقی از جمله طراحان، موسسات هنری، شرکت‌های لجستیک و بخش‌های دولتی، به‌عنوان داوطلب مشارکت دارند. کرم می‌گوید: وقتی برای مشارکت به مردم مراجعه کردم، هیچ‌کس قبل از بله گفتن دوباره فکر نکرد.