kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
سامانه ثبت‌نام واکسن برای سنین 55 سال به بالا باز شد

کاهش رعایت پروتکل‌ها به زیر 40 درصد با وجود درگیری 29 استان با کرونای دلتا!

سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: این هشدار بسیار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین منوال رعایت شوند، تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین تری شویم.


به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی، در حاشیه هفتاد وهشتمین جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا که دیروز با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهارداشت: این جلسه، آخرین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت دکتر روحانی بود. این ستاد تاکنون ۵۷۳ مصوبه داشت که با همکاری عزیزان عضو ستاد از سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه به مرحله اجرا گذاشته شده است که جا دارد از همکاری که همه این عزیزان داشتند، تشکر کنیم؛ در این جلسه نیز دکتر روحانی از همه اعضا قدردانی کردند؛ از جمله ستاد نیروهای مسلح، سپاه، بسیج، دادستانی کل کشور، قرارگاه، رؤسای دانشگاه‌ها و استانداران و مردم که در این مدت زحمات زیادی کشیدند.
درگیری 29 استان با کرونای دلتا
رئیسی با اشاره به روند بیماری در کشور بیان داشت: در حال حاضر ۲۹ استان درگیر کرونای دلتا شده و میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها رو به افزایش است. بسیاری از تخت‌های بیمارستان‌ها اشغال شده و این هشدار بسیار جدی است که اگر پروتکل‌ها به همین منوال رعایت شوند، تا یک هفته آینده ممکن است درگیر موج بسیار سهمگین‌تری شویم.
هنوز به قله این موج از کرونا در کشور نرسیده ایم
وی ضمن تاکید بر اینکه هنوز به قله این موج از کرونا در کشور نرسیده ایم، گفت: رعایت پروتکل‌ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و ویروسی با این قدرت سرایت بالا می‌تواند همه را مبتلا کند.
هنوز هم عده زیادی رستوران می‌روند
و این یک هشدار جدی است
معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: درحال حاضر همه خانواده‌‌ها در اطرافیان نزدیک خود به علت سرایت بالای کرونای دلتا، یک مبتلا سراغ دارند و اگر در شهر گشتی بزنیم می‌ بینیم که پروتکل ‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود. علیرغم اینکه هشدار دادیم یکی از اماکن پرخطر قابل سرایت رستوران‌‌ها هستند، هنوز هم عده زیادی به رستوران می‌‌روند و این یک هشدار جدی است و حتی افرادی که دُز اول واکسن را زدند، به دلیل قدرت سرایت بالای دلتا، مستعد ابتلا هستند. بنابراین از حضور در اماکن تجمعی و سرپوشیده و بسته پرهیز کنند.
میزان ورودی و سرعت واکسیناسیون
قابل قبول است
رئیسی درخصوص واکسیناسیون گفت: در حال حاضر میزان ورودی واکسنمان قابل قبول است و طی دو روز گذشته حدود ۲.۵ میلیون دُز واکسن جدید به دستمان رسید و طی روزهای آینده هم حدود یک میلیون دیگر به دستمان می‌‌رسد و تا آخر هم تکرار خواهد شد، بنابراین تا پایان مرداد حدود ۷ میلیون دُز واکسن به دستمان خواهد رسید. سرعت واکسیناسیون نیز قابل قبول است.
بازگشایی سامانه ثبت‌نام واکسن
برای سنین 55 سال به بالا
وی، تاکید کرد: از امروز برای کل کشور سامانه واکسیناسیون برای ۵۵ سال به بالا باز است و خواهش می‌‌کنم مردم فقط بر اساس نوبت خود به مراکز مراجعه کنند و سبب ازدحام در مراکز تجمعی نشوند. سامانه از این پس تک نوبتی است و مردم همان موقع که وارد سامانه شده و ثبت‌نام می‌کنند، پاسخ و اطلاعات محل و تاریخ واکسیناسیون شان را دریافت می‌کنند و نیازی نیست منتظر پیامک بعدی باشند.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص نحوه فراخوان واکسیناسیون افراد دیابتی اظهارداشت: بانک اطلاعاتی دیابتی ‌ها و کسانی که انسولین تزریق می‌ کنند، موجود است و از طرف مراکز بهداشتی درمانی فراخوان خواهند شد، بنابراین فعلا امکان ثبت‌نامشان نیست، عجله نکنند و از طرف ما فراخوان می‌‌شوند.
اتمام فاز سوم واکسیناسیون تا پایان شهریورماه
رئیسی با بیان اینکه برای گروه‌های سنی که اعلام می‌ کنیم هیچ نگرانی برای واکسن وجود ندارد و واکسن برایشان داریم، بیان داشت: همزمان با عید سعید غدیر خم، واکسیناسیون مشاغل پرخطر را هم بر اساس فاز سوم آغاز کردیم که شامل معلمین، اساتید حوزه و دانشگاه، زندانیان، رانندگان سیستم حمل‌ونقل عمومی و بانک ‌ها شده و واکسیناسیون آنها طبق برنامه انجام خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور فاز سوم واکسیناسیون به اتمام خواهد رسید.
رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایین‌ترین حد رسید
سخنگوی وزارت بهداشت هم گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۳۹.۲۲ درصد رسیده که این میزان کمترین حد رعایت از اوایل تیر ماه ۱۳۹۹ تاکنون است.
سیما سادات لاری درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور اظهارداشت: سیر نزولی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور تقریبا از اواسط خرداد ماه تاکنون ادامه داشته و از هفته اول تیر ماه ۱۴۰۰ تاکنون این روند به سرعت کاهشی شده و در حال حاضر به ۳۹.۲۲ درصد رسیده است.
لاری ادامه داد: از ۳۰ تیر تا ۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ تعداد ۳۰ هزار و ۸۵۲ واحد مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار دریافت کرده و به مراجع قضایی معرفی شدند. همچنین در این بازه زمانی تعداد هزار و ۴۲۰ مرکز متخلف پلمب شدند.
وی افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای، استان‌های گیلان، البرز، زنجان، کرمان و هرمزگان در این بازه زمانی کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند. بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی در این بازه زمانی در استان خراسان جنوبی و کمترین میزان نیز در استان گیلان بوده و همچنین بیشترین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی در یزد و کمترین میزان در استان هرمزگان بوده است.
سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: بیشترین میزان رعایت تهویه در اماکن عمومی در استان یزد و کمترین میزان در استان هرمزگان بوده و همچنین بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی در استان کرمانشاه و کمترین میزان در استان هرمزگان بوده است.
لاری گفت: سویه دلتا ویروس کرونا در کشور در حال چرخش است و به همه هموطنان توصیه می‌کنیم که حتی پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز از ماسک استفاده کرده و فاصله گذاری را رعایت کنند و در اماکن پرجمعیت حاضر نشوند.