kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
معاون وزارت راه و شهرسازی:

10 هزار مسکن ساخته شده به خبرنگاران و هنرمندان داده می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تفاهم نامه ساخت 10هزار مسکن برای خبرنگاران و هنرمندان سه ساله است، ولی ما در همین مقطع اول ساخت و سازها کل این واحدها را اجرا کرده‌ایم.

 


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمود محمودزاده درباره امضای تفاهم‌نامه ساخت مسکن برای خبرنگاران و هنرمندان تصریح کرد: ۷۵ هزار متقاضی اولیه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت راه و شهرسازی معرفی شده‌اند اما تفاهم‌نامه ساخت مسکن برای ۱۰ هزار واحد تنظیم شده است.
او ادامه داد: مراحل پالایش اولیه و شاخص‌های سه‌گانه برای واجد شرایط بودن متقاضیان پیش‌بینی شده بررسی شد و مجددا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردیم که از بین واجدین شرایط اولویت‌بندی کرده و افرادی که در اولویت بالاتری هستند به وزارت راه و شهرسازی معرفی کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۹ هزار نفر تاکنون توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده‌اند و ما در تلاش هستیم تا پیش از ۱۷ مردادماه این افراد از جمله خبرنگاران و هنرمندان، برای ثبت‌نام و بارگذاری اطلاعات در سامانه اقدام کنند.
محمودزاده تصریح کرد: این ۹ هزار نفر به سامانه معرفی شده و اطلاعات خود را به زودی بارگذاری می‌کنند و از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در‌خواست کرده که حدود یک‌هزار نفر دیگر را معرفی کند تا این ظرفیت ۱۰ هزار نفری تکمیل شود.
وی افزود: ما در تلاش هستیم که متقاضیانی که اطلاعات خود را بارگذاری کرده‌اند، بتوانند به پروژه‌های خالی در شهر‌های مختلف و همچنین در جا‌هایی که ما ظرفیت داریم، متصل شوند. این تفاهم‌نامه سه ساله بوده، ولی ما در همین مقطع اول کل این ۱۰ هزار واحد را ساماندهی و پوشش داده‌ایم و ساخت و سازها را اجرا کرده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سه گروه اساسی و اصلی در این تفاهم‌نامه لحاظ شده‌اند که شامل هنرمندان، خبرنگاران و سایر اقشار هدف که شامل کارمندان خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، می‌شود.
نیاز 80 هزار واحدی
همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، تفاهمنامه ساخت 10هزار واحد مسکونی برای خبرنگاران و هنرمندان دیروز 9 مرداد 1400 بین محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی و سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا شد.
مدت اجرای این تفاهم‌نامه سه سال است و در هفت ماده به امضای دو وزیر رسیده است و بر اساس آن، اسامی هنرمندان و خبرنگاران بر اساس اولویت‌ها به وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهد داد. این لیست طی روزهای آینده نهایی می‌شود و پروسه ثبت‌نام از خبرنگاران و هنرمندان با ارسال پیامک آغاز خواهد شد.
گفتنی است، میزان آورده خبرنگاران و هنرمندان برای خانه‌دار شدن بر اساس تفاهم‌نامه مذکور مشخص نیست و اگر بر اساس شرایط طرح ملی مسکن باشد که بخش زیادی از خبرنگاران توان پرداخت اقساط و آورده آن را نخواهند داشت.
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هر مقدار که سهم مسکن از سبد هزینه خانوار افزایش می‌یابد، اهمیت این کالا نیز بیشتر می‌شود و آمار‌هایی همچون 35 و نیم درصد سهم مسکن از سبد هزینه خانوار نگران‌کننده است.
او ادامه داد: این رقم در کلانشهر‌ها بسیار بیشتر بوده و در تهران به ۶۰ درصد رسیده که سبب شده مسکن به دغدغه خانوار‌های ایرانی و به خصوص جوانانی که آماده ازدواج هستند، تبدیل شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با‌اشاره به اینکه درآمد اهالی هنر و فرهنگ و رسانه مانند سلبریتی‌ها نیست، گفت: در چند سال اخیر برآوردی صورت گرفت که بر اساس آن، میانگین درآمد اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه از میانگین درآمد کارکنان دولت بسیار پایین‌تر است.
البته حیدری؛ معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: ۵۵ هزار نفر حائز شرایط در صندوق هنر این وزارتخانه هستند و اسامی آنها را منعکس کرده‌ایم. از ۸۰ هزار نفری که اعلام شد، تنها ۵۵ هزار نفر حائز شرایط بودند و در نهایت قرار شد با توجه به محدودیت‌هایی که در این بخش وجود دارد، مابقی در گام‌های بعدی پیش‌بینی شوند. در گام اول هم ۱۰ هزار نفر را به وزارت راه و شهرسازی معرفی کردیم و در گام‌های بعدی تعداد بیشتری را اعلام می‌کنیم.