kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۹۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵

رشد 35 هزار واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه در یک روند رو به رشد با افزایش 34 هزار و 962 واحد روبرو شد.

 


به گزارش خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران روز اول هفته را با رشد مداوم شروع کرد. البته دیروز قیمت دلار هم رو به افزایش بود که به نظر می‌رسد عمده افزایش شاخص به خاطر دلار بوده است.
به هر حال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش 34 هزار و 962 واحد به رقم یک میلیون و 351 هزار و 466 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش چهار هزار و 178 واحد به رقم 400 هزار و 924 واحد رسید. به این ترتیب شاخص کل و شاخص قیمت با نگاه وزنی- ارزشی با 2.6 درصد رشد همراه شدند.
در این بین خریداران پالایشی بعد از 11 ماه با 30 درصد زیان مواجهند در حالی که قرار بود سود کنند. دولت قول داده بود زیان آنها با سهام جایزه جبران شود که هنوز این وعده عملی نشده است.
دیروز همچنین قیمت دلار رو به افزایش بود به گونه‌ای که در مرز 25 هزار و 874 تومان معامله می‌شد و به نظر می‌رسد عمده رشد سهام شرکت‌های بورسی هم به خاطر چشم‌انداز افزایش نرخ دلار بوده است. البته در فصل مجامع اکثر شرکت‌های حاضر در بورس سود شناسایی کرده و به سهامداران خود سود پرداخت کردند. در عین حال سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است و باید با احتیاط و دقت سرمایه‌گذاری انجام شود.
خودرو به بورس نزدیک‌تر شد
روز گذشته رئیس سازمان بورس نامه‌نگاری‌هایی داشت. محمد‌علی دهقان دهنوی در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی خواستار معرفی افرادی شد که در بانک‌ها دسترسی به اطلاعات خاص دارند.
همچنین وی در نامه‌ای به رئیس شورای رقابت خواستار معرفی مجموعه‌هایی شد که در قیمت‌گذاری خودرو دخالت دارند. شرکت‌های خودرو در بورس حضور دارند و طبق قانون نباید مشمول قیمت‌گذاری محصول شوند.
این درخواست در حالی مطرح شده که موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مدتی است در جلسات نمایندگان مجلس، دولتی‌ها و خودروسازان مطرح است و در عین حال تمام معاملات در بورس کالای ایران تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. به این ترتیب نامه رئیس سازمان بورس می‌تواند احتمال عرضه خودرو در بورس کالا را تقویت کند.
برخی شرکت‌های خودروسازی مهم در بورس به دلیل زیان انباشته، از پرداخت سود به سهامداران خودداری کردند و سهام خودرویی در بازار همچنان رو به کاهش است که یکی از دلایل آن قیمت‌گذاری خودرو و از دلایل دیگر آن می‌توان به سوء مدیریت و عدم ارتقاء‌ بهره‌وری در فرآیند تولید و کیفیت خودرو اشاره کرد.
از طرفی برخی کارشناسان اعتقاد دارند شرکت‌هایی که در بازار سرمایه حضور دارند، مانند خودروسازی، فولادسازی و یا صنایع سیمان و پتروشیمی نباید محصولات آنها در جای دیگر قیمت‌گذاری شود چون بازار سرمایه، بازار شفاف و رقابتی است که خود به خود قیمت شرکت‌ها، سهام آنها را می‌‌تواند مشخص کند.
قرمزی بورس‌های جهان
اما برخلاف بورس ایران، همه شاخص‌های مهم بورسی در جهان ریزش کردند. به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، روز جمعه در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.
شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۸۸۵.۳۶ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» با ۰.۵۱ درصد ریزش تا سطح ۴۳۹۶.۸۱ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۷۵ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۶۶۸.۰۷ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۶۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۳۲.۳۰ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۶۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۴۴.۳۹ واحدی به کار خود خاتمه داد.
در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک‌کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۸۰ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۲۸۳.۵۹ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۱.۳۵ درصد پایین رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۹۶۱.۰۳ واحد بسته شد.